Venomous X ersätter Thermalright Ultra 120 Extreme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Tvivlar starkt på oxidationsteorierna av den enkla orsak att det lager oxid som bildas kan räknas i nanometer under omständigheterna som råder inne i chassit. Eftersom lagret är så extremt tunnt kommer även temperturgradienten vara liten, dvs att det inte är en stor skillnad mellan oxiden inre sida och dess ytte.

Själv kan jag inte komma på någon bra orsak varför man bestämt sig för att göra en ny beläggning på flänsen. (-: Så min tippning blir att alla kidz skall tycka den ser häftig ut och därför köpa den.

När kylaren väl sitter i datorn har du nog rätt i att den inte oxiderar nämnvärt mycket. Innan kylaren kommer hem till dig ska den fraktas över saltstänkta hav från Kina och sedan stå i ett kall-lager någonstans i ett slaskigt vinter-Sverige. Där finns det ganska gott om tid för att kopparen ska hinna bli oxiderad, speciellt om någon i fabriken lyckas sätta ett fingeravtryck på kylaren som snabbar på oxideringen ytterligare.

Permalänk
Inaktiv

Den må vara bra men noctuas fästanordning är klart värd mer än minimala skillnader i kylning denna grej har jämfört med Noctua kylare.

Permalänk

Jag är helt övertygad om att ni inte märker eller ens kan mäta tempskillnad med eller utan nickellager. Så tunna skikt gör ingen skillnad i ledningsförmåga på helheten. Men däremot om ni har oxiderad koppar kan det nog bli skillnad mot nyputsad koppar. Det är av samma anledning man förgyller elektriska kontakter, inte för att en tusendels millimeter guld leder så oerhört bra utan att den inte ska oxidera, guld leder sämre än både koppar o silver.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.