Permalänk
Medlem

Bredbandskrångel

Min lägenhet blev nyligen ansluten till GothNet (Göteborgs stadsnät) och snabbt som attans beställde jag Bahnhof 100/100 då jag var missnöjd med kvaliteten på mitt Alltele-abonnemang.
Senare visade det sig att de problem jag hade med Alltele försvann i och med GothNet-inkopplingen och uppkopplingen fungerar klanderfritt. Jag hade redan skickat en fullmakt till Bahnhof om uppsägning av mitt Alltele-abonnemang. Uppsägningstiden var 3 månader.

När jag fick hem bekräftelsen på uppsägningen från Alltele så hade jag funderat ett tag på att behålla dem ändå. En hel del trådar hade kommit upp här på Sweclockers om att Bahnhof hade problem med utlandstrafiken. Så, jag ringde Alltele och sa upp uppsägningen. Häri ligger mitt problem. Jag frågade tjejen på Alltele om jag behövde kontakta Bahnhof för att säga upp min beställning men hon sa att det skulle skötas automatiskt. Något som senare visade sig inte stämma. Jag trodde saken var ur världen och tiden gick. Nyligen fick jag min första räkning från Bahnhof, som fortfarande är schemalagt att kopplas in den 4/1. Jag ringde med ens till kundtjänst och förklarade att jag hade ångrat min beställning. De sa att jag behövde skicka in ett mail med uppgifter för att ha något att falla tillbaka på, så det gjorde jag. Idag fick jag svaret att tiden för min ångerrätt är utgången och tjänsten kommer kopplas in på angivet datum. Jag står alltså med dubbla abonnemang. Jag var under intrycket att ångerrätten gällde från det att man faktiskt fick tjänsten levererad. Bahnhof säger att det är från det att jag beställde.
Jag har mailat tillbaka till Bahnhof och förklarat hela händelseförloppet och väntar på deras svar men jag antar att det kommer bli trubbel. Dubbla kvartalsavgifter är inget jag har lust att betala, eller ens råd.

Kan någon komma med några konkreta förslag till hur jag ska gå vidare? Alltele har ju gett mig felaktig information per telefon men något säger mig att de kommer hävda annat ändå.

Piss också, jag orkar inte med sånt här strul.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Prata med Alltele och förklara som det är, att dom inte har skött uppsägningen av Bahnhof-abbonemanget och att du nu står med 2 st.

Är dom sjysst mot dig som dom har varit mot mig (också Alltele-kund) så får dom bjuda på första kvartalet!?

Permalänk
Medlem
Citat:

15 § Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Borde väl betyda att du inte kan ångra ditt abonnemang hos Bahnhof sen om någon annan paragraf säger något annat vet jag inte.