Permalänk
Medlem

AMD Athlon byte

Tjenare!

Jag bytte prolle med min syrra för att hon behövde inte så bra som hon hade och jag ville ha bättre. Hon hade en Athlon som gick på 2,4ghz oklockad och jag hade en som gick på 1,9ghz klockad... så vi bytte, och ja sockel och allt e samma har kollat upp allt... men jag får inte den att gå på mera än 2ghz jag har bättre minne och moderkort, men jag tror att jag har lite ändre BIOS ifall det skulle spela nån roll. För det enda jag kan göra är att köra på "optimized defults" eller vad det heter:P

Så jag tänkte ifall man måste ladda ner nån sorts drivrutin för att kunna nå över 2ghz

Den går på 1,5V nu och ligger på 40grader som max...

Permalänk

Pröva att uppdatera BIOS!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Prova att tala om vad du har för hårdvara ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Pröva att uppdatera BIOS!

aa, kollade på en guide på det, verkade jävligt komplicerat =/ tror inte jag klarar av det, finns det nåt jävligt enkelt sätt att göra det på så säg det gärna till mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Prova att tala om vad du har för hårdvara ;).

epox 8rda+
AMD athlon (kom inte ihåg vad den var nu) men den har snurrat på 2,4ghz oklockad
2x 1gb Kingston pc3200 400mhz

det står inte vad det är för prolle när man går på "egenskaper" på "den här datorn" heller, om det har nånting med saken att göra...

Permalänk

ladda ner cpuz och kolla vilken processor du har och dina spec på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holm94
aa, kollade på en guide på det, verkade jävligt komplicerat =/ tror inte jag klarar av det, finns det nåt jävligt enkelt sätt att göra det på så säg det gärna till mig

epox 8rda+
AMD athlon (kom inte ihåg vad den var nu) men den har snurrat på 2,4ghz oklockad
2x 1gb Kingston pc3200 400mhz

det står inte vad det är för prolle när man går på "egenskaper" på "den här datorn" heller, om det har nånting med saken att göra...

Det kanske är moderkortet som inte klarar av mer än 2.0 ghz.
Titta på tillverkarens hemsida hur man uppdaterar BIOS.
Ibland finns det program för det att ladda ned.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
ladda ner cpuz och kolla vilken processor du har och dina spec på den.

har det, den snurrar på 2ghz som jag sa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Det kanske är moderkortet som inte klarar av mer än 2.0 ghz.
Titta på tillverkarens hemsida hur man uppdaterar BIOS.
Ibland finns det program för det att ladda ned.

aa, det kan det vara, så du menar att det finns ett program som updaterar BIOS till en?

Permalänk

ja!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
ja!

jag har kommit så långt att jag laddade ner ett program som hette EVEREST home edition som jag fick reda på vad jag hade för BIOS och där fanns det en direktlänk till "BIOS updatering" (http://www.esupport.com/biosagent/index.cfm?refererid=40). Jag gick in på den och tryckte på "download" till vänster i sidomenyn. Då fick jag ner ett program som hette BIOSagent plus. Som skickade vidare mig till en sida där det stog all information om min dator (http://biosagentplus.com/results.php?ref=50qxcyy&referral=40). Där kunde jag trycka på "check for BIOS updates", jag tryckte på det och kom vidare till denna (http://biosagentplus.com/self_service.php?ref=50qxcyy), men vad skall jag göra sen?

Permalänk
Medlem

HAHA senaste bios till ditt kort på Epox hemsida är:

02/12/2004 BIOS

tror det har hänt en del sedan 2004....

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
HAHA senaste bios till ditt kort på Epox hemsida är:

02/12/2004 BIOS

tror det har hänt en del sedan 2004....

knappast, eftersom det är 2003 på det jag har nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holm94
Tjenare!

Jag bytte prolle med min syrra för att hon behövde inte så bra som hon hade och jag ville ha bättre. Hon hade en Athlon som gick på 2,4ghz oklockad och jag hade en som gick på 1,9ghz klockad... så vi bytte, och ja sockel och allt e samma har kollat upp allt... men jag får inte den att gå på mera än 2ghz jag har bättre minne och moderkort, men jag tror att jag har lite ändre BIOS ifall det skulle spela nån roll. För det enda jag kan göra är att köra på "optimized defults" eller vad det heter:P

Så jag tänkte ifall man måste ladda ner nån sorts drivrutin för att kunna nå över 2ghz

Rörigt!

Hon har nu: 1.9GHz (förr ej behov av 2.4GHz)

Du: 2.4GHz (förr 1.9GHz)

Då till frågan: Hon behövde inte kraftigare och du har redan 2.4GHz, så var kommer "2GHz" ifrån om hon inte behövde en kraftigare? :S

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Rörigt!

Hon har nu: 1.9GHz (förr ej behov av 2.4GHz)

Du: 2.4GHz (förr 1.9GHz)

Då till frågan: Hon behövde inte kraftigare och du har redan 2.4GHz, så var kommer "2GHz" ifrån om hon inte behövde en kraftigare? :S

Hon hade 2,4
Jag hade 1,9

Jag tog 2,4 prollen
Och hon tog 1,9 prollen

När jag bytte till hon funkade allt utmärkt
Men när jag bytte till mig så kunde jag inte ha 2,4an att gå på mera än 2ghz.

Fattar du nu?=)

Permalänk
Medlem

det kan inte vara sa att du har amd cool and quiet på sa den klockar ner sig..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Och vi vet fortfarande inte vilken athlon prolle det är:)

Permalänk
Medlem

Om det är den processorn som det står i länken (http://biosagentplus.com/results.ph...amp;referral=40)
så är det en AMD Athlon(tm) XP 2400+. Enligt AMD så ska den processorn gå i 2,0Ghz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tippo
Om det är den processorn som det står i länken (http://biosagentplus.com/results.ph...amp;referral=40)
så är det en AMD Athlon(tm) XP 2400+. Enligt AMD så ska den processorn gå i 2,0Ghz.

men den har gått i 2,4ghz, jag trodde den var oklockad då men tydligen inte... men man kan ju klocka upp den då, eftersom jag har 100 gånger bättre kylning än min syrra