Byta ut Microsoft Office till Open Office i organisationer

Permalänk
Medlem

Byta ut Microsoft Office till Open Office i organisationer

Hej!

Vet inte riktigt var jag ska posta frågan, men jag försöker här. Det är så att jag håller på att skriva på ett arbete om Open Office och Microsoft Office, och vad man kan tjäna på att byta till Open Office. Jag hade tänkt försöka räkna på det, även om jag inser att det kan vara svårt.

Så jag undrar om det är någon som vet ungefär vad det ett sådant byte kan innebära för kostnader i form av installation och annat.

Jag har uppskattat de olika licenskostnaderna, samt eventuella kostnader för utbildning av personal, men jag är osäker på vad man kan uppskatta installationskostnader till. Tillkommer det extra kostnader för support om man byter till Open Office?

Hälsningar
Per

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ska användarna installera programmet själva? Annars kostar teknikern som skall installera mjukvaran runt 600kr/timmen

edit: Haha MS office måste ju också installeras, glöm vad jag skrev

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Att installera OO.org är ju sjukt simpelt, bör vem som hellst klara av. Mycket enklare än att installera något som kräver aktivering, cd-key osv. Bör inte vara så svårt att som tekniker skriva en kort tutorial till personalen om hur man installerar.

Det klurigaste är väl att utbilda personal med noll koll om datorer men stor vana med Microsoft Office.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan du inte fortsätta i din förra tråd?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jo, funderade på om jag skulle fortsätta i den, men jag tyckte att ämnet skiljde sig från den andra tråden. Den gamla tråden handlade om offentlig sektor borde använda sig av öppen programvara i allmänhet. Denna tråd handlar om eventuella kostnader vid ett byte från Microsoft Office till Open Office.

Permalänk
Medlem

Om användarna har rättigheter att installera och ta bort program från datorerna så ska det inte vara några problem för dem att göra det. Ett byte kostar ju om det behövs tekniker som ska gå runt till varje dator och avinstallera ms office och sedan installera Open office.
Sedan kostar ju förlorad arbetstid i "detektivarbete" efter funktioner man använt i ms office.

Permalänk
Avstängd

Om du kollar på OOffice artikeln på wikipedia, så finns flera texter om att företag och myndigheter bytt och hur mycket pengar de sparat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Om användarna har rättigheter att installera och ta bort program från datorerna så ska det inte vara några problem för dem att göra det.

Alla klarar inte av det, dessutom så har personalen i många fall varken tid eller lust att göra en sådan operation på arbetstid, utan hänvisar till att det är teknikerns jobb.

Beroende på hur IT systemet ser ut i verksamheten kan man även installera det centralt över nätverket om man använder sig av AD och Group Policy.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Stockholms stad räkna på det men kommer inte ihåg vad det kom fram till.
Tror det handla en halvdag utbildning för personalen eller så. Installationen borde vara det minsta problemet . Dock bör man självklart använda automatiska GPO installationer samt ändra t.e.x att default format ska vara .doc Det borde inte vara några problem för en riktigt windows tekniker som inte är alltför religiös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Att installera OO.org är ju sjukt simpelt, bör vem som hellst klara av. Mycket enklare än att installera något som kräver aktivering, cd-key osv. Bör inte vara så svårt att som tekniker skriva en kort tutorial till personalen om hur man installerar.

Det klurigaste är väl att utbilda personal med noll koll om datorer men stor vana med Microsoft Office.

Tar du med gamla tant Agda, 97, i dina beräkningar oxo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Tar du med gamla tant Agda, 97, i dina beräkningar oxo?

Tant Agda bör gå i pension om hon inte redan har gjort det.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Tar du med gamla tant Agda, 97, i dina beräkningar oxo?

Om tant Agda's yrke kräver att hon sitter vid datorn varje dag (och även kräver att hon har tillräckliga kunskaper för att använda MS office), så ja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Att installera OO.org är ju sjukt simpelt, bör vem som hellst klara av. Mycket enklare än att installera något som kräver aktivering, cd-key osv. Bör inte vara så svårt att som tekniker skriva en kort tutorial till personalen om hur man installerar.

Ojoj, inte en chans skulle jag säga. På mitt jobb gör vi ibland tappra försök att låta användare, efter tydligt skrivna instruktioner, uppdatera sina system och liknande. I kanske 20 fall av 200 slutar det med att användarna får lämna in sin dator för ominstallation hos oss (jag jobbar då på IT-avdelningen).
Och vad är det då för användare, kan man fråga sig? Jo, utvecklare, som arbetar i Linux-miljö.

Permalänk
Medlem

Att installera ligger på systemadministratören / teknikern att göra.

En vanlig användare skall inte vara lokal administratör på sin dator gäller windows.

En vanlig användare skall inte vara root gäller linux.

Så nej alla programinstallationer skall skötas av behörig personal.

Även för att minska riskerna för virusspridning tänker då främst på windowsmiljö.

Vad det gör med sin datorer hemma är inte min huvudvärk men på jobbet skall de inte vara root eller lokal administratör.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Ojoj, inte en chans skulle jag säga. På mitt jobb gör vi ibland tappra försök att låta användare, efter tydligt skrivna instruktioner, uppdatera sina system och liknande. I kanske 20 fall av 200 slutar det med att användarna får lämna in sin dator för ominstallation hos oss (jag jobbar då på IT-avdelningen).
Och vad är det då för användare, kan man fråga sig? Jo, utvecklare, som arbetar i Linux-miljö.

Huh, det förvånar mig! Dock har jag svårt att se en OO-installation gå SÅ snett. ^^ Alternativet finns ju alltid att en tekniker får installera på de datorer där den anställda inte klarade av det. *Många* lär ju klara av det åtminstonde.

Dock har ju ovanstående post några bra poänger som gör det till teknikerns jobb iaf, i många fall är det väl bäst om de anställda inte har adminrättigheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

GPO installationer är ganska stenålder, applikationer i Windowsmiljö trycker man ut med CM nuförtiden.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Man kan lätt tycka att vissa saker är självklart att fixa på datorn. Men tyvärr så kommer det aldrig fungera att låta personalen själv installera program. Visst en del klarar säkert av det, men många gör inte det. Jobbar själv som IT konsult och jag blir näst intill lika förvånad varje dag över hur folk lyckas med att sabba saker och ting i systemen.

De enda alternativen med att installera OO i en verksamhet är att låta en behörig administratör att installera varje klient manuellt eller installera det över nätverket via domänen (Vilket är helt klart det smidigaste och effektivaste).

Permalänk
Medlem

Licenskostnaden av Microsoft Office bör väl vara väldigt rabbaterad emot en vanlig licens. Och skulle ett byte till OpenOffice göra arbetet mer effektivt? Eller tappar de eventuellt effektivitet men sparar in licenskostnaderna? Vad motiverar ett byte?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Här på jobbet har de sagt att de kommer att uppgradera från Office 2003 till Office 2007 snart. Själv har jag väldigt svårt att känna mig hemma i programmen i Office 2007 med sina nya menyer. Vid ett sådant tillfälle kanske man lika gärna kunde byta till Open Office istället, men jag vet att det aldrig kommer att hända på mitt jobb. Support på alla Microsoft-produkter tas hand om en firma som anlitats för detta och då får vi väl Office-supporten på köpet liksom. Byter vi till OpenOffice får vi ingen support längre.

Permalänk
Avstängd

skapa en program policy?

Publicera på företagen? Jag installerade Open Office åt min mammas företag och de kör fortfarande med det tror jag... dock tyckte hon det var mycket rörigt till en början.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Licenskostnaden av Microsoft Office bör väl vara väldigt rabbaterad emot en vanlig licens.

Även om den inte är det är det ju ändå rätt små kostnader om man jämför med löner och liknande. Hur många timmars strul eller förvirring kan det egentligen krävas för att den eventuella besparingen skall försvinna (eller övergå i förlust)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om den inte är det är det ju ändå rätt små kostnader om man jämför med löner och liknande. Hur många timmars strul eller förvirring kan det egentligen krävas för att den eventuella besparingen skall försvinna (eller övergå i förlust)?

Sant! Speciellt med tanke på att vissa företag lägger ner 10.000tals kronor i utbildning på de anställda. Kostar utbildningen 25000:- så bryr de nog sig inte om att mjukvaran kostar 1000:-

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
GPO installationer är ganska stenålder, applikationer i Windowsmiljö trycker man ut med CM nuförtiden.

vad är och är bättre med CM då?

Permalänk
Medlem

Sundsvalls Kommun har bytt ut MS Office till Open Office som default-office-paket sedan något år tillbaka. Tyvärr går det inte att ta bort MS Office helt eftersom vissa program kräver att man har just MS Office installerat.
Till exempel det kanske vanligaste kommunprogrammet, som de flesta kommuner kör, procapita. Det är hårt integrerat med MS Office men de arbetar på en lösning vad jag vet. Men alla användare har Open Office installerat och bara en liten del av användarna har MS Office också.

En av de största anledningarna till detta är att spara på licenskostnaden, som blir ganska stor med tusentals användare av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
I kanske 20 fall av 200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
vad är och är bättre med CM då?

System Center Configuration Manager.
Total kontroll på det som man installerar och det som är installerat.

http://www.microsoft.com/systemcenter/configurationmanager

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Sundsvalls Kommun har bytt ut MS Office till Open Office som default-office-paket sedan något år tillbaka. Tyvärr går det inte att ta bort MS Office helt eftersom vissa program kräver att man har just MS Office installerat.
Till exempel det kanske vanligaste kommunprogrammet, som de flesta kommuner kör, procapita. Det är hårt integrerat med MS Office men de arbetar på en lösning vad jag vet. Men alla användare har Open Office installerat och bara en liten del av användarna har MS Office också.

En av de största anledningarna till detta är att spara på licenskostnaden, som blir ganska stor med tusentals användare av det.

Det är ju bara att bomba nacksta så har vi råd med icke-fri mjukvara

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Att byta ut MS Office till OO kan vara helt OK, men det jag ser som den stora nackdelen är OO:s presentationsprogram som inte alls är i klass med MS Office PowerPoint. På det företaget jag jobbar, eller rättare sagt kommun, använder vi en hel del fri programvara, dock inte OO.

Det man måste ta hänsyn till är, förutom lic.kostnad, är kostnad för utbildning av personal samt genomgång av alla mallar man använder sig av. Ser man till min arbetsplats sitter vi fortfarande i MS Office 2003 och Windows XP och jag har inte hört något om uppdatering till nyare system.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Som föregående talare redan har skrivit, det är dyrare än vad man tror att implementera nya "gratislösningar".

Permalänk
Medlem

Jag drog igång ett projekt på mitt företag där vi testade open office som ersättare för MS office 2003 och 2007. Det visade sig att det gick i många fall inte att ersätta MS office eftersom många av de excelfiler vi tar mot från klienter med macron i, visas helt enkelt inte som de ska och någon lösning på det hittade vi inte. Det slutade med att de som endast använder office för enklare sysslor fick använda sig av oo medan andra fick köra vidare på MS office för att kunna hantera och visa filer på korrekt sätt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580