Ny märkning garanterar 90 procents verkningsgrad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Du är helt ute och cyklar på hal is...

Man skulle kunna säga att det är precis tvärtom... det är uteffekten som anges och agget drar bara så mycket som behövs för tillfället från väggen..

cykeln: ajdå, får nog skaffa dubbdäck

märkningen: ok (ang. att det är uteffekten som anges)

använd effekt: naturligtvis,,,men när jag skrev 500W vid väggen menade jag vid max belastning,,,sry för otydlighet

/tony på hal cykel långt under isen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Problemet med att döpa det till 90+ är att du blir helt plötsligt de "gamla" 80+ nätaggregaten "gamla" vi som konsumenter kommer att vilja ha 90+ aggregat, och inte den där 80+ skiten. Man kan nog se det som en "Goodwill" handling till företagen.

Skoj att räkna lite på det förövrigt:
Ett nätagg på 500W som belastas konstant med 500W och har 80+ certifiering kommer att dra: 5242 kWh
Ett nätagg på 500W som belastas konstant med 500W och har "90+" certifiering kommer att dra: 4761 kWh
Om man skulle se på ett idealt nätagg så ligger det på 4368 kWh

Ingen jätte skillnad där...

Med hur lång tid har du räknat då?
Vad jag har förstått så är 500W under 1 sekund = 0.0001389 kWh
500W på 1 timme = 0.5 kWh

Jag behöver en matematiskt redovisning ifrån dig så att jag kanske kan lära mig nått

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Hade varit bättre med 90 Plus-märkning eftersom det ändå rör sig om minst 90% effektivitet.

Och jag antar att om 5 år finns agg som grejar 95%... därav 90 Plus, Bronze, Silver, Gold etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Hur räknar du där ?

Ett nätagg på 500W med 80% verkningsgrad drar 625W.
Ett nätagg på 500W med 90% verkningsgrad drar 555W.

Man kan väl inte blanda W och kWh utan att ta hänsyn till tiden.

Ska väl förtydliga än mer än jag gjorde i min först post: Ett nätagg på 500W som belastas konstant med 500W, alltså konstant belastning på 500W under ett helt år.

Sen så antog jag en verkningsgrad på 91% för 80+ Platinum då det ska ha det enligt specs.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Haha... ni förstör för marknadsförarna om ni faktiskt räknar på den minimala förändring i faktisk elkonsumtion någon % hit och dit ger för en normalanvändare.

Själv gillar jag den högre effektivitetsgraden, men det är först och främst pga lägre värmenivå och därför mindre kylningskrav som ger en lägre ljudvolym.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

POMAH: Ändå konstiga resultat.

500W @ 80% -> 5479kWh/år
500W @ 90% -> 4870kWh/år
(500W @ 91% -> 4816kWh/år)
500W @ 100% -> 4383kWh/år

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, energiförbrukningen mellan 80% och 90% verkningsgrad är inte så stor, i pengar och miljöpåverkan.
Men att gå från 80% till 90% verkningsgrad halverar värmen som utvecklas i nätaggregatet och därför behövs bara hälften så mycket kylning och ljudnivån bör gå ner rejält

Eller samma sak sagt på annat sätt
Om en dator som behöver 400W effekt, det är inte många datorer som faktiskt drar mer, drar 500W (80%) eller 444W (90%) från väggen spelar inte så himla stor roll för mig, men att fläkten i nätagget får kyla bort 100W eller 44 W det är 66W kylning som jag slipper lyssna på.

För övrigt så märker man maximal uteffekt på nätaggregat, de drar uteffekt/verkningsgrad från väggen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Detta är gamla nyheter och det har funnits servernätaggregat ett tag som ligger på över 90% effektivitet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Som sagts tidigare, energiförbrukningen mellan 80% och 90% verkningsgrad är inte så stor, i pengar och miljöpåverkan.
Men att gå från 80% till 90% verkningsgrad halverar värmen som utvecklas i nätaggregatet och därför behövs bara hälften så mycket kylning och ljudnivån bör gå ner rejält

Ja, för att kyla nätagget ja. Men du behöver å andra sidan bättre kylning på de komponenter som numera får ta hand om konverteringen till lägre spänningar. VRM:er på grafikkort och moderkort har ju som bekant ökat i antal och värmeutveckling markant de senaste åren. Så det går på ett ut.

Gjorde ett räkneexempel med min rigg. Kör jag den 7h i ~idle och 1h fulload per dag, så landar jag på:
997kWh per år med mitt nuvarande agg (chansade på 75% effektivitet)
934kWh per år med ett 80% plus bronze
801kWh per år med ett 80% plus platinum

(300W idle, 630W fulload total förbrukning från väggen. Värdena extrapolerade med 75% effektivitet för att göra uträkningen ovan).

Så rent ekonomiskt tar det många år innan man vägt upp prisskillnaderna.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Vad är nästa steg? Om vi lyckas få 100% verkningsgrad vid 20 , 50 och 100%:s belastning, ska det klassas som 80+ Extravaganzium? Och varför inte mäta vid 110% belastning? Mitt Corsair ska ganska lätt klara av 572Ws belastning.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Vad är nästa steg? Om vi lyckas få 100% verkningsgrad vid 20 , 50 och 100%:s belastning, ska det klassas som 80+ Extravaganzium? Och varför inte mäta vid 110% belastning? Mitt Corsair ska ganska lätt klara av 572Ws belastning.

Den dagen vi får 100% verkningsgrad bjuder jag SWEC på tårta

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
POMAH: Ändå konstiga resultat.

500W @ 80% -> 5479kWh/år
500W @ 90% -> 4870kWh/år
(500W @ 91% -> 4816kWh/år)
500W @ 100% -> 4383kWh/år

Dina resultat är rätt konstiga också.

T.ex så skulle 100% verkningsgrad vara 4380kWh
365*24/2=4380

Sen är 100% verkningsgrad en omöjlighet.

Om ineffekten varierar istället för uteffekten så blir det såhär: 365*24(1000/(500/X))
X=verkningsgrad

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Konstigt...

Någon mer än jag som tycker det är märkligt att märka ett nätagg. med minst 90% verkningsgrad med en 80+ symbol?

En 90+ symbol hade fungerat bättre och gjort det lättare för oss konsumenter, eller?

Oops, redan avklarat i början av tråden. Jag paddlar kanoten bakåt!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Sen är 100% verkningsgrad en omöjlighet.

100% verkningsgrad är inte alls omöjligt. T.ex. så har vi att annihilation av materia och antimateria når en sådan nivå.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Re: Konstigt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Någon mer än jag som tycker det är märkligt att märka ett nätagg. med minst 90% verkningsgrad med en 80+ symbol?
En 90+ symbol hade fungerat bättre och gjort det lättare för oss konsumenter, eller?

Tänkte just detsamma.

Permalänk
Medlem

Vad är det för idioter som namnger dessa standarder?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Ja, för att kyla nätagget ja. Men du behöver å andra sidan bättre kylning på de komponenter som numera får ta hand om konverteringen till lägre spänningar. VRM:er på grafikkort och moderkort har ju som bekant ökat i antal och värmeutveckling markant de senaste åren. Så det går på ett ut.

??
Menar du att nätagg med högre verkningsgrad bara slänger över en del av jobbet på komponenterna i datorn?? låter väldigt konstigt.
Anledningen till att grafikkort blir varmare och varmare beror ju på att de drar mer och mer ström, inte för att de sköter delar av nätaggets uppgift.
komponenterna är ju strömmens "slutstation" så det finns inget sätt att hindra 100% av elen att omvandlas till värme. Nätagget däremot slussar ju bara vidare energin och högre verkningsgrad betyder mindre värme utan nackdelar.

Permalänk
Medlem

I den här tråden har vi lärt oss mycket.

1, Namnet är det viktigaste. En produkt eller märkning som inte har ett bra namn är dålig.

2, Sweclockers läsare är mer skribenter än läsare, då dessa inte läser inlägg utan bara skriver dessa.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Det står ju 80+. ett +. då kan det lika gärna heta så.

Permalänk
Medlem

Varför inte 90+ då?!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Varför inte 90+ då?!

x2 xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det är väl förmodligen för att organisationen bakom heter just precis 80plus. http://www.80plus.org

Precis, jag ser inga problem med denna namn givning.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

100% verkningsgrad är inte alls omöjligt. T.ex. så har vi att annihilation av materia och antimateria når en sådan nivå.

Skulle vilja se antimateriedrivna datorer...;)

Visa signatur

Q6600 | 4GB | 9600GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
100% verkningsgrad är inte alls omöjligt. T.ex. så har vi att annihilation av materia och antimateria når en sådan nivå.

Problemet är ju att denna annihilation ger värme (strålning) - vilket är just det man vill undvika, Man skulle således kunna vända på det och säga att ditt förslag på nätaggregat skulle innebära 0 procents verkningsgrad.

Men däremot kan man införa ett resonemang med supraledning ("friktionslös energiöverföring"). Men idag kräver supraledning extremt låga temperaturer och eftersom det är omöjligt att värmeisolera något till 100% så kan man inte heller se supraledning (med vad vi vet om det idag) som en lösning för nätaggregat med 100% verkningsgrad.

I praktiken gläds vi dock åt alla steg som går i rätt riktning!

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Hur räknar du där ?

Ett nätagg på 500W med 80% verkningsgrad drar 625W.
Ett nätagg på 500W med 90% verkningsgrad drar 555W.

Man kan väl inte blanda W och kWh utan att ta hänsyn till tiden.

Då förutsätter du att tillverkarna anger effektiv W (eller märkeffekt kanske det kallas). Jag är osäker på om alla verkligen gör det.

Vissa nätaggregat specificerade med 500W och 80% verkningsgrad kan mycket väl dra 500W max från väggen men bara ge 400W till komponenterna.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kingsthrone
Problemet är ju att denna annihilation ger värme (strålning) - vilket är just det man vill undvika, Man skulle således kunna vända på det och säga att ditt förslag på nätaggregat skulle innebära 0 procents verkningsgrad.

Men däremot kan man införa ett resonemang med supraledning ("friktionslös energiöverföring"). Men idag kräver supraledning extremt låga temperaturer och eftersom det är omöjligt att värmeisolera något till 100% så kan man inte heller se supraledning (med vad vi vet om det idag) som en lösning för nätaggregat med 100% verkningsgrad.

I praktiken gläds vi dock åt alla steg som går i rätt riktning!

Precis! Det du pratar om nu är ju termodynamikens första huvudsats (energiprincipen).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_f%C3%B6rsta_huvu...

När någon lyckas med att trotsa naturlagarna och driva en lampa med solceller som fångar upp energin från lampan i ett slutet system så bjuder även jag alla här på tårta

/Snåljåp

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppis
Precis! Det du pratar om nu är ju termodynamikens första huvudsats (energiprincipen).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_f%C3%B6rsta_huvu...

När någon lyckas med att trotsa naturlagarna och driva en lampa med solceller som fångar upp energin från lampan i ett slutet system så bjuder även jag alla här på tårta

/Snåljåp

Utöver energiprincipen:
Och enligt kvantfysikens lagar så kan man inte heller verifiera om detta slutna system verkligen upprätthålls. Så fort du vill verifiera huruvida lampan verkligen lyser så kommer du också påverka systemet. Det räcker med att du tittar på lampan för en tiondels sekund, och du har roffat åt dig en mängd fotoner, och därmed energi. Så det enda säkra är att bara påstå att du har en perpetuum mobile i din svarta låda som ingen förstås får titta i...

Jag tror dock inte herr Snåljåp nöjer sig med dessa ord, så det ser därmed rätt mörkt ut på tårtfronten för Sweclockers medlemmar. Nej, nu spårar det ur känner jag. Ok, många klagar på märkningen 80+ Platinum. Någon vis man eller kvinna skrev att det ju är organisationens 80+ namn de utgått ifrån. Frågan blir då, behövs då en ny organisation vid namn 90+?

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppis
Då förutsätter du att tillverkarna anger effektiv W (eller märkeffekt kanske det kallas). Jag är osäker på om alla verkligen gör det.

Vissa nätaggregat specificerade med 500W och 80% verkningsgrad kan mycket väl dra 500W max från väggen men bara ge 400W till komponenterna.

Istället för 365*24(1000/(500/X)) så blir formeln 365*24(1000/(500*X))

Jag bjuder på tårta om någon lyckas få verkningsgraden att bli större än 1

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Ni fånar som klagar på ett namn som ett/en företag/organisation heter som grundar specifikationerna, att ni inte startar ett eget företag som heter 90+ så att liknande fånar kan skriva varför ni inte kallar er för 95+ eller 100.

Tanken med hela organisationen var att man ville uppnå alla strömaggregats-tillverkare att uppnå en 80 procentlig effektivitet, det var målet och det stora steget. Att dom fortsätter att pressa standarden är bara en fördel och knappast något dom behöver byta namn för.

Sålänge man inte använder supraledande komponenter i aggregaten så kommer transformeringsprocessen aldrig uppnå effektivitet på 100%

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ni fånar som klagar på ett namn som ett/en företag/organisation heter som grundar specifikationerna, att ni inte startar ett eget företag som heter 90+ så att liknande fånar kan skriva varför ni inte kallar er för 95+ eller 100.

Tanken med hela organisationen var att man ville uppnå alla strömaggregats-tillverkare att uppnå en 80 procentlig effektivitet, det var målet och det stora steget. Att dom fortsätter att pressa standarden är bara en fördel och knappast något dom behöver byta namn för.

Sålänge man inte använder supraledande komponenter i aggregaten så kommer transformeringsprocessen aldrig uppnå effektivitet på 100%

Det går ju uppenbarligen se på frågeställningen ur olika perspektiv. Vissa väljer att se på det ur ett konsumentperspektiv, är man en fåne då? Personligen tycker jag din inställning är något tvär gentemot den öppna diskussionen.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3