Finalisterna klara i Projekt Konstfack

Permalänk
Melding Plague

Finalisterna klara i Projekt Konstfack

Resan går mot sitt slut för designstudenterna som under hösten arbetat med att skapa nya och innovativa datorlådor. De tre bästa bidragen har nu valts ut för fortsatt utveckling.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nice: )

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Tycker att form verkar vara viktigare än funktion, mycket synd.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto
Tycker att form verkar vara viktigare än funktion, mycket synd.

Tyvärr =/

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/IMG_1605001.jpg
Klart mest tilltalande av dem, dock skulle jag välja valfritt traditionellt Lian Li chassie över dessa utan att ens överväga det. =/.

Permalänk
Medlem

Inget av de riktigt innovativa chassina kom vidare. Skräp.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto
Tycker att form verkar vara viktigare än funktion, mycket synd.

Funktion är för 19"-rack.
Tycker finalisterna var väldigt inriktade på funktion. Ser ut som vanliga chassin mer eller mindre.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett mycket bra initiativ Chassin är relativt fula

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk

Breaking the box var väl värdig en plats, men de andra känns alldeles för traditionella för mig överlag, och trista utseendemässigt dessutom. Verkar som att juryn lagt alltför stort fokus på produktionskostnad.

The Locker var åtminstone för mig en solklar vinnare.

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, kan inte hålla med att desssa skulle vara i finalen.
Ingen av dem är ett chassie jag skulle köpa i alla fall.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Vart är Daniel Shorts chassin? Han hade helt klart de bästa chassina imo

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Breaking the box var väl värdig en plats, men de andra känns alldeles för traditionella för mig överlag, och trista utseendemässigt dessutom. Verkar som att juryn lagt alltför stort fokus på produktionskostnad.

The Locker var åtminstone för mig en solklar vinnare.

Kan inte annat än att hålla med.

Jag hade faktiskt hoppats på en serie om kanske 100 extremt unika chassin som vi dödliga endå inte skulle haft råd med.

Permalänk
Medlem

Tråkiga val tycker jag.
Alla tre ser mer eller mindre ut som vanliga chassin med lite kosmetiska detaljer. Ingenting riktigt innovativt skulle jag säga, ialla fall ingenting som inte mer eller mindre redan finns. Känns lite som om hela poängen med projektet gått åt pipan om resultatet ändå ska vara bara marginellt annorlunda från de senaste 10 åren.

Jag skulle då inte lägga några pengar på något av dessa. Ska jag ha nått som i stort sett redan är "som vanligt" så tar jag ett lian-li istället.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa någon av dem om de så kostade 200 kr styck. Inte praktiska eller snygga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Håller med om att det var tråkiga val... Juryn verkar hålla fast vid det som är gammalt och vanligt.

Hade gärna sett Daniels "Flow", Ingrids "Swivel", Susannes "The locker" och Stefans "Core Intelligence" i finalen. De var mer innovativa, genomtänkta och tillförde någonting nytt, något utöver det vanliga..

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk

Hur röstade dom egentligen? Core Intelligence var ju så cool! Fy skäms domare!

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Konstigt, man gör en tävling där det ska vara innovation och nytänkande - se'n väljer man de som mest ser ut som gamla lådor som finns på marknaden.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Konstigt, man gör en tävling där det ska vara innovation och nytänkande - se'n väljer man de som mest ser ut som gamla lådor som finns på marknaden.

+1

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Värst vad det gnälls här då? Det ska ju vara praktiskt och ekonomiskt genomförbart med serietillverkning också, det räcker väl inte med att bara se cool ut? De flesta här gnäller på Apples fokus på design, men så fort det fokuseras på funktion i den här tävlingen...!

Håller med om att det varit roligare att se mer spejsade chassin i final, men målet är trots allt att introducera en produkt på marknaden. Förhoppningsvis blir detta något återkommande och tillverkaren vågar satsa på häftigare prylar när de blivit varmare i kläderna.

Grattis till finalisterna!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kboman
Värst vad det gnälls här då? Det ska ju vara praktiskt och ekonomiskt genomförbart med serietillverkning också, det räcker väl inte med att bara se cool ut? De flesta här gnäller på Apples fokus på design, men så fort det fokuseras på funktion i den här tävlingen...!

Håller med om att det varit roligare att se mer spejsade chassin i final, men målet är trots allt att introducera en produkt på marknaden. Förhoppningsvis blir detta något återkommande och tillverkaren vågar satsa på häftigare prylar när de blivit varmare i kläderna.

Grattis till finalisterna!

Tror inte att så många har ett problem med Apples design.. Problemet ligger i vad man får för pengarna pga designen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Håller med om att det var lite tråkiga val. Att de mest extrema idéerna som t ex Stefan Borells äggformade skapelse fick stryka på foten var väl väntat, men Susanne Bryngelssons retrolåda var ju bara så jäkla läcker! Hur kunde juryn missa den?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Tror inte att så många har ett problem med Apples design.. Problemet ligger i vad man får för pengarna pga designen.

Tror inte att dessa produkter kommer bli billiga heller direkt...

OT: Det heter CHASSI, inte chassie.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Sörjer fortfarande över att Daniel Shorts chassi inte kom till final. Lite bitter till och med. De verkar inte heller ha tagit hänsyn till hur alla röstade, enligt omröstningen på Webhallens sida så var det ju helt andra modeller som skulle komma till final. Men domarna har tagit riktigt dåliga beslut, vilket jag inte verkar vara ensam om att tycka, känns som om detta projekt kommer att bli ett fiasko, iaf utåt sett.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Sörjer fortfarande över att Daniel Shorts chassi inte kom till final. Lite bitter till och med. De verkar inte heller ha tagit hänsyn till hur alla röstade, enligt omröstningen på Webhallens sida så var det ju helt andra modeller som skulle komma till final. Men domarna har tagit riktigt dåliga beslut, vilket jag inte verkar vara ensam om att tycka, känns som om detta projekt kommer att bli ett fiasko, iaf utåt sett.

Jag kan inget annat än hålla med.
Dans chassi var helt toppen

Permalänk
Medlem

Breaking the Box ser väl rätt ok ut, men det är mest för att jag tycker den liknar en Jawa Sand Crawler lite:

http://www.vegatransports.com/starwars/OTC/sandcrawler_arrive...

Ganska tråkiga finalister tyvärr, utseendemässigt. Men domarna är knappast några nötter så de har givetvis tagit hänsyn till allt, inte enbart utseendet, så man ska nog inte klaga så mycket utan att känna till exakt hur de bedömt chassina.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Udda design men inte direkt bättre funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Detta bevisar bara ytterligare hur jävla dåligt konstfack är, och hur 'konst' närmast är ett skällsord idag.

Fy fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinsen
Detta bevisar bara ytterligare hur jävla dåligt konstfack är, och hur 'konst' närmast är ett skällsord idag.

Fy fan.

Haha skärpning sötnos.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oj, de var inte precis så ny "design" lådorna..
Får vibbar av de lådorna NZXT och Thermaltake's lådor.

OFF:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Haha skärpning sötnos.

Han har faktiskt en poäng i det han skriver. Konstfack har stort sett smutskastat allt som har med "konst" att göra.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Blah... Ingen av dom är WOW !!! Sorry Guy's !!!

Edit: Måste skriva mer, dom SUGER HÅRT !!! Fak vad är detta !?!
Skulle man börja med 3 sämsta lådorna eller ???

Visa signatur

:D