ny på linux, vad ska man välja?

Permalänk
Medlem

ny på linux, vad ska man välja?

tjenare.

Jag funderade lite på ifall jag ska skaffa Linux för att testa det.
tills jag har råd att köpa en ny Mac

i dag sitter jag på windows XP, har tidigare använt vista och win 7.

hur som helst, vilken version av Linux bör man skaffa å vart staffar man den?

går det att köra windows program eller mac program på Linux?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Ubuntu, nej Windows och mac program fungerar inte.
www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Permalänk
Medlem

#6848595

Många program går att köra via wine.

Permalänk

Svaret på sista frågan är generellt sett nej. Många fria program finns dock till flera olika plattformar inklusive Linux. Många av dem är troligtvis även utvecklade under Linux.

Det finns ett öppet program (wine) till Linux som låter dig köra vissa windowsprogram inklusive en hel del spel. Detta fungerar av förklarliga skäl inte alltid problemfritt så man ska inte förvänta sig att allt fungerar.

Linux med skrivbordsmiljö får man tag på genom en distribution. En av dem är Ubuntu. Ett alternativ till Ubuntu från samma underhållare är Kubuntu.

Ubuntu använder Gnome och kan i sitt standardutförande liknas med Windows XP.
Kubuntu använder KDE och är antagligen mer likt en Mac.

Dessa versioner finns tillgängliga på (k)ubuntu.com
Ladda ner iso filen. Bränn den till en skiva (usb-minne fungerar bäst). Boota skivan och du kommer nästan direkt in i en grafiskt prova-på-miljö.

ubuntu-9.10-desktop-amd64.iso.torrent
ubuntu-9.10-desktop-i386.iso.torrent
kubuntu-9.10-desktop-amd64.iso.torrent
kubuntu-9.10-desktop-i386.iso.torrent

Om du väljer att installera så är det rekommenderat att installera restricted extras när du väl startat upp första gången.

Programvara finns att hämta direkt inifrån operativsystemet genom Program>"Programcentral för Ubuntu"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Svaret på sista frågan är generellt sett nej. Många fria program finns dock till flera olika plattformar inklusive Linux. Många av dem är troligtvis även utvecklade under Linux.

Det finns ett öppet program (wine) till Linux som låter dig köra vissa windowsprogram inklusive en hel del spel. Detta fungerar av förklarliga skäl inte alltid problemfritt så man ska inte förvänta sig att allt fungerar.

Linux med skrivbordsmiljö får man tag på genom en distribution. En av dem är Ubuntu. Ett alternativ till Ubuntu från samma underhållare är Kubuntu.

Ubuntu använder Gnome och kan i sitt standardutförande liknas med Windows XP.
Kubuntu använder KDE och är antagligen mer likt en Mac.

Båda dessa versioner finns tillgängliga på ubuntu.com
Ladda ner iso filen. Bränn den till en skiva (usb-minne fungerar bäst). Boota skivan och du kommer nästan direkt in i en grafiskt prova-på-miljö.

Om du väljer att installera så är det rekommenderat att installera restricted extras när du väl startat upp första gången.

Programvara finns att hämta direkt inifrån operativsystemet genom Program>"Programcentral för Ubuntu"

omvänt är det. gnome är mac och kde är windows

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
omvänt är det. gnome är mac och kde är windows

Nej. Det är KDE som har genomskinliga fönster och andra liknande finesser som standard, inte Gnome.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Nej. Det är KDE som har genomskinliga fönster och andra liknande finesser som standard, inte Gnome.

kör både ubuntu och osx dagligen och har kört mandriva förut. jag vet vad jag pratar om...

KDE:

Windows xp:

ubuntu (gnome):

mac osx:

nuff said.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
kör både ubuntu och osx dagligen och har kört mandriva förut. jag vet vad jag pratar om...

KDE: http://www.kdedevelopers.org/files/images//kde-four-live_0.pr...

Windows xp: http://www.file-extensions.org/imgs/app-picture/3182/windows-...

ubuntu (gnome): http://talkbinary.com/wp-content/uploads/2008/04/ubuntu_804.p...

mac osx: http://i181.photobucket.com/albums/x86/MsSilkyT/Apple_Leopard...

nuff said.

Att du väljer så gamla bilder får mig att tro att du försöker vinkla Det ser ut som kde typ 4.0 och gnome från ubuntu hardy... båda har något år på nacken Fast jag inbillar mig säkert, XP är trots allt äldst av allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Att du väljer så gamla bilder får mig att tro att du försöker vinkla Det ser ut som kde typ 4.0 och gnome från ubuntu hardy... båda har något år på nacken Fast jag inbillar mig säkert, XP är trots allt äldst av allt

jag kan orda nyare bilder om du vill fast då kommer kde lika windows ännu mer och nej jag försöker inte vinkla men skitsamma... tyck vad du vill.
till TS: ubuntu är det lättaste du kan börja med. tog mig kanke en timme att fatta hur det funkar i ubuntu 7.10. vi är uppe i 9.10 nu..

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem

För att testa skulle jag rekommendera LinuxMint. Det kanske inte tilltalar puritanerna, men du slipper att lära dig hur du får stöd för diverse multimedia format, något du med tiden kommer att plocka upp.

Windows-program: det har kommenterats redan en del, men jag kan ju tillägga att många av de där invanda windows-programmen med uppenbara fördelar fungerar lika bra i Linux under Wine, som t ex Spotify och EAC.

Ett annat riktigt bra alternativ idag är Mandriva. Den fria versionen kräver dock att du lär dig om multimediaformat så att du får stöd för det. Ubuntu? LinuxMint är till basen Ubuntu, men har en del egenutvecklat på toppen, men visst Ubuntu kan också vara en start, än om Mandriva enligt min uppfattning lyckades bättre med sin senaste version. För att börja behöver du inte söka dig förvirrad bland alla distributioner som finns. Förutom de nämnda är de andra stora OpenSuse (en aning mer vanligt i kontorsmiljöer) och Fedora (bland de bästa enligt mig, men lite svårare för en ny användare av Linux).

Edit: glömde ett "inte"

Permalänk

Många verkar gilla Linux Mint, inte provat det själv men det är väl KDE topp på det som standard?(eller väljer man vid installation?)
Annars är väl någon *buntu dist rätt vanligt, kör du Win nu och funderar på *buntu så är ju wubi-installer ett alternativ.

Som referens i MAC-Win-Gnome-KDE debatten kan du välja.... lite av allt, som du vill .. här är ett skärmskott med Ubuntu-Gnome, med KDE ikoner(Vista liknande?) och KDE tema ... med AWN, en MAC liknande "kicker" i botten

EDIT; Eller Debian som alla nämnda är baserade på.

Permalänk
Avstängd

kör inte linux kör windows xp det aeger!½½½½½!!!!111

//tim_1337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stringemil
kör inte linux kör windows xp det aeger!½½½½½!!!!111

//tim_1337

Nja Ubuntu t.e.x är modernt som Windows 7, men har enkelheten som hos windows XP, kan inte bli bättre.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Nja Ubuntu t.e.x är modernt som Windows 7, men har enkelheten som hos windows XP, kan inte bli bättre.

nej. kör 1080p ist

Permalänk
Hedersmedlem

*stringemil avstängd*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Gnome är Win98, KDE3 är WinXP, KDE4 är Windows7 om vi snackar utseende

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Tips från en nybörjare:

"Linux Mint" är enkelt att installera, och är baserat på den enkla disten "Ubuntu" som är baserat på disten "Debian".
http://www.linuxmint.com/

"Ubuntu" är enkelt att installera, baserat på disten "Debian".
http://www.ubuntu.com/

"Xubuntu" är en variant av "Ubuntu" som fungerar bättre på äldre datorer.
http://www.xubuntu.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defcon
Gnome är Win98, KDE3 är WinXP, KDE4 är Windows7 om vi snackar utseende

...och du är ett troll.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Mandriva 2010 till och med lättare än Ubuntu enligt mig.

Dock Gillar jag både ubuntu och Mandriva Kör Mandriva 2009 och 2010 med Gnome finns med Kde också.

Kört Ubuntu 8.04 , 8.10 ,9.04 och 9.10 även provat kubuntu 8.04 och 9.10 föredrar dock Gnome.

Kört Xubuntu 8.04

Kört Debian 4 och 5

Kört Fedora 11 och 12

Vad man själv väljer för dist och fönsterhanterare är tycke och smak.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defcon
Gnome är Win98, KDE3 är WinXP, KDE4 är Windows7 vi om snackar utseende

Hur får du till det? Gnome och OS X är ganska lika. Inte win 98 :S Dessutom kom kde4 före windows 7, så det är windows 7 som ser ut som kde, inte tvärtom.

(här är mitt senaste med gnome: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=971... tar typ 5-10 , Windows 98?)