Komplett – Reklamation KöpL 32§ fullföljs ej? Döm själva!

Permalänk
Medlem

Komplett – Reklamation KöpL 32§ fullföljs ej? Döm själva!

Komplett - Reklamation KöpL 32§ fullföljs ej? Döm själva!

Jag har för företags räkning köpt en bärbar dator (garanti 1 år) från Komplett föra ca 1.5 år sedan. Nu har jag fått ett fel på den. Jag har därför kontaktat Komplett (Christoffer Iveslätt, säljledare och Johan Thorén, kundombudsman) för att reklamera datorn men man vill inte ta emot den. Först angav man att det inte finns reklamationsrätt (2 år) mot näringsidkare, men när jag hänvisade till KöpL 32§ ändrade man sig och angav istället att reklamationsrätten är bortavtalad enligt Kompletts Allmänna villkor punkt 9.1. Det anser inte jag. Jag har även varit i kontakt med en jurist som har gått genom Kompletts Allmänna villkor, som anger att Komplett har fel, men Komplett ändrar inte sin ståndpunkt trots det.
Döm själva!

Köplag (1990:931):
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Kompletts Allmänna villkor:
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reparerad hos oss.

(Felet är att skärmen är svart. Om en extern skärm kopplas in får man fram informationen i denna. Jag har varit i kontakt med tillverkaren som anger att det är ett ursprungligt fel.)

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med. Påstår du att KöpL är dispositiv i det här fallet, eller på vilket sätt har Komplett fel?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Nu hänger jag inte med. Påstår du att KöpL är dispositiv i det här fallet, eller på vilket sätt har Komplett fel?

Ja, Köplagen. Inte Konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Skall inte du som företagare vända dig till tillverkaren istället för komplett i detta fall?
Eller kan jag ha fel?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Vad jag har förstått så kan köplagen avtalas bort, det avtal man godkänner är det som gäller med undantag för oskäliga saker.

Det är det som är skillnaden med konsumentköplagen som man aldrig kan avtala bort oavsett om man godkänner eller inte.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att Komplett har rätt. Köplagen går, vill jag minnas, att avtala bort, och när de säger att de levererar med ENBART tillverkarens garanti, är ju det rätt solklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GertA
Komplett - Reklamation KöpL 32§ fullföljs ej? Döm själva!

Jag har för företags räkning köpt en bärbar dator (garanti 1 år) från Komplett föra ca 1.5 år sedan. Nu har jag fått ett fel på den. Jag har därför kontaktat Komplett (Christoffer Iveslätt, säljledare och Johan Thorén, kundombudsman) för att reklamera datorn men man vill inte ta emot den. Först angav man att det inte finns reklamationsrätt (2 år) mot näringsidkare, men när jag hänvisade till KöpL 32§ ändrade man sig och angav istället att reklamationsrätten är bortavtalad enligt Kompletts Allmänna villkor punkt 9.1. Det anser inte jag. Jag har även varit i kontakt med en jurist som har gått genom Kompletts Allmänna villkor, som anger att Komplett har fel, men Komplett ändrar inte sin ståndpunkt trots det.
Döm själva!

Köplag (1990:931):
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Kompletts Allmänna villkor:
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reparerad hos oss.

(Felet är att skärmen är svart. Om en extern skärm kopplas in får man fram informationen i denna. Jag har varit i kontakt med tillverkaren som anger att det är ett ursprungligt fel.)

-----------------------------------------
Okej, inte för att nu vara otrevlig eller något, men jag måste påpeka att du själv som köpare måste förstå att bevisbördan för reklamationsrätten åligger dig.
Dvs, DU (köpare) måste efter sex månader påvisa att felet är ett ursprungsfel, dvs ngt som inte uppstått efter normalt användande eller icke normalt användande.

Hajar du hur svårt det är, att få igenom en reklamation?
Eller har detta fel funnits på datorn sedan dag1 och du påpekat detta för komplett sedan dag1 ?

Sedan om tillverkaren påstår detta, så skall du vända dig till DEM och inte till komplett, eftersom det är DE som påstår att detta är ett ursprungsfel.

Sen påstår jag, att det är skärmen som gått sönder helt enkelt, eller att kontakterna/kablarna mellan graffe och skärm gått eller att panelen dött.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-----------------------------------------
Okej, inte för att nu vara otrevlig eller något, men jag måste påpeka att du själv som köpare måste förstå att bevisbördan för reklamationsrätten åligger dig.
Dvs, DU (köpare) måste efter sex månader påvisa att felet är ett ursprungsfel, dvs ngt som inte uppstått efter normalt användande eller icke normalt användande.

Hajar du hur svårt det är, att få igenom en reklamation?
Eller har detta fel funnits på datorn sedan dag1 och du påpekat detta för komplett sedan dag1 ?

Sedan om tillverkaren påstår detta, så skall du vända dig till DEM och inte till komplett, eftersom det är DE som påstår att detta är ett ursprungsfel.

Sen påstår jag, att det är skärmen som gått sönder helt enkelt, eller att kontakterna/kablarna mellan graffe och skärm gått eller att panelen dött.

Sex månader är KKL, har datorn 1 års garanti gäller det även näringsidkare.
Har datorn ingen garanti så gäller ingenting för näringsidkare.

Varför skulle han inte kunna reklamera mot Komplet? Det är ju Komplett och TS som ingått avtal, inte TS och tillverkare.

Permalänk
Medlem

Står ju såhär på sidan han länkade till:

Avtalsfrihet

3 § Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna.

Vilket verkar betyda att den information Komplett har på sin sida står över lagen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Sex månader är KKL, har datorn 1 års garanti gäller det även näringsidkare.
Har datorn ingen garanti så gäller ingenting för näringsidkare.

Varför skulle han inte kunna reklamera mot Komplet? Det är ju Komplett och TS som ingått avtal, inte TS och tillverkare.

----------------------------
Komplett godkänner inte reklamationen, de anser inte det vara ett ursprungsfel, och därför får TS vända sig till tillverkaren.
Dessutom har inte TS och komplett något avtal eftersom garantin har gått ut,, det som derox skriver stämmer helt enkelt.

Däremot är det ju tillverkarens sak om de anser att kunden har rätt att reklamera varan, de tyckte ju tydligen det, kunden skall vända sig till tillverkaren i det här fallet, komplett har givit kunden 1 års garanti, sen får komplett tolka reklamationen hur de vill, vill de inte så behöver de inte, vi konsumenter är "ganska" obetydliga i sådana här fall, tyvärr.

Dessutom, hur svårt är det att pröjsa ett par tre hundra via dhl till HP och be dem fixa reklamationen med hänvisning till det han fått höra från tillverkaren, han lär då slippa kompletts undersökningskostnad, administration och allt som de vad jag förmodar kommer ta ut på kundens bekostnad, de vill tjäna pengar, och det är det som det till sist och syvende handlar om pga marginalerna är extremt små idag i den här branschen.

Själv hade jag vänt mig också till tillverkaren direkt, kommer spara TS både tid,pengar och irritation skulle jag tro.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Köplagen är dispositiv och därmed har Komplett rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Köplagen är dispositiv och därmed har Komplett rätt.

Stämmer mkt bra!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*
Kanske inte så passande tråd (företag till företag) i ett konsumentforum (KKL anger en konsument till fysisk person). Trådskaparen ville heller tydligen inte ha hjälp med något och "vi" (majoriteten i tråden) har dömt själva som uppmanat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG