Permalänk
Medlem

Linux på jobbet/skolan

Tänkte höra om några här använder sig av Linux på jobbet eller skolan. Är det i en domän? Vilken dist använder ni och vilka program använder ni er av?

På företaget jag jobbar för får vi tyvärr inte använda Linux förutom på servrar och på workstations i testmiljö.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Använder Ubuntu en hel del i skolan, mestadels vanlig anteckning i Open Office programmering i Netbeans (Java/PHP). Men självklart också IM genom Pidgin.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Var har du för tråkigt jobb? Vi för köra vad vi vill Jag kör iaf GNU/Linux på jobbet. Dock kör jag också en Windows 7 image för vissa jobb som kräver Citrix då klienten för Linux suger. Kör i domän också ja.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Hedersmedlem

I skolan är det Linuxdatorer som gäller, Red Hat Enterprise Linux.

Sitter inte där speciellt ofta längre, men har använt iaf LaTeX, MATLAB, Mathematica, LabVIEW, JGrasp, OpenOffice, GIMP, Xfig, Firefox. Också installerat Opera och Fluxbox på eget användarkonto.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Var har du för tråkigt jobb? Vi för köra vad vi vill Jag kör iaf GNU/Linux på jobbet. Dock kör jag också en Windows 7 image för vissa jobb som kräver Citrix då klienten för Linux suger. Kör i domän också ja.

Jobbar för ett multinationellt företag som tyvärr har en policy på att det är Windows som gäller. Jobbar för övrigt för IT avdelningen, men reglerna bestäms från USA när det gäller policy på IT.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Inom kommun här är det Windows som gäller, men jag har installerat Ubuntu endå. Det enda problemet med det är att jag inte kan logga in på AD nätverket och komma ut nätverks diskarna, men det behövs inte för mig endå.

Firstclass finns till Linux oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Inom kommun här är det Windows som gäller, men jag har installerat Ubuntu endå. Det enda problemet med det är att jag inte kan logga in på AD nätverket och komma ut nätverks diskarna, men det behövs inte för mig endå.

Firstclass finns till Linux oxå.

Installera Likewise från programförådet så kan du logga in på en domän och komma åt nätverket som vanligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har windows 7 på min jobbdator, men jag har även oxå själv klart en ubuntu installation som jag kör i virtualbox.

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint Gloria (baserat på Ubuntu 9.04) på min jobblaptop och det fungerar förvånansvärt bra. Trodde inte att jag skulle klara mig så länge som jag gjort, men har kört med det hela hösten faktiskt.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag administrerar en stor domän så skulle jag inte klara mig på enbart linux om jag så ville. Tänk alla ms verktyg som krävs för allt från himmel till jord för AD, Exchange, pop3, SQL m.m. Det är så mycket att man inte ens tänker på det. Dessutom är allt styrt mot MS servrar så det skulle bli väldigt krångligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jobbar nästan bara med GNU/Linux, AIX, iSeries and such så det blir inget problem för mig.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Vi har både XP och ubuntumaskiner som arbetsstationer. Iaf för oss kodare, alla andra har bara XP.

Permalänk
Medlem

Kör Linux (Gentoo) på jobbet. När jag började där fanns det en policy på att alla skulle köra Wndows (trots att så gott som hela servermiljön består av linux och solaris) men jag och ett par personer till sket tillständigt i det och efter några månader och ett par hetska möten med ledningen blev det tillåtet "under eget ansvar" att köra linux.

Permalänk
Medlem

Jag använder Ubuntu i domänmiljö på mitt jobb. Sitter mest med firefox, openoffice och virtualbox.

Ett tips jag har är att inte köra Linux på en dator med Nvidias cad kort quadro. Drivrutinerna till Linux är inte direkt gjorda för de korten = mycket dålig prestanda.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Jag använder Ubuntu i domänmiljö på mitt jobb. Sitter mest med firefox, openoffice och virtualbox.

Ett tips jag har är att inte köra Linux på en dator med Nvidias cad kort quadro. Drivrutinerna till Linux är inte direkt gjorda för de korten = mycket dålig prestanda.

Hm jag har själv ett Quadro FX770M och detta funkar finfint. Vad tänker du på för kort?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jobbar som doktorand, så jag får välja fritt. Chalmers köper in licenser till det vanligaste även för linux, så det går att fixa några få kommersiella program jag gärna använder. Hade tur med hårdvaran också, inga bekymmer. Det enda som är lite störande är en bugg i CUPS som totalt pajjar allt för alla som använder Kerberos, och CUPS-utvecklarna verkar inte så intresserad av att fixa denna regression (som kom med 1.4). Nåväl, pinnar gamla paketet i apt så ingen skada skedd.
Kör debian unstable.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jobbar som doktorand, så jag får välja fritt. Chalmers köper in licenser till det vanligaste även för linux, så det går att fixa några få kommersiella program jag gärna använder. Hade tur med hårdvaran också, inga bekymmer. Det enda som är lite störande är en bugg i CUPS som totalt pajjar allt för alla som använder Kerberos, och CUPS-utvecklarna verkar inte så intresserad av att fixa denna regression (som kom med 1.4). Nåväl, pinnar gamla paketet i apt så ingen skada skedd.
Kör debian unstable.

Hm okej, så du kan inte printa ut saker då eller är det mer omständigt?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

I skolan (Chalmers) används mest Red Hat, iaf där jag håller hus (läser D-programmet).
Personligen kör jag Ubuntu främst, dubbelbootar med XP för viss (egenutvecklad) mjukvara vi har i skolan tvärvägrar att lira vettigt genom Wine. Sedan kör jag 2xWinXP (IE6, IE7) och Win7 (IE8) i virtualbox under Linux, då jag utvecklar en hel del webbapplikationer och behöver testa dessa i olika webbläsare.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyber_zero
I skolan (Chalmers) används mest Red Hat, iaf där jag håller hus (läser D-programmet).
Personligen kör jag Ubuntu främst, dubbelbootar med XP för viss (egenutvecklad) mjukvara vi har i skolan tvärvägrar att lira vettigt genom Wine. Sedan kör jag 2xWinXP (IE6, IE7) och Win7 (IE8) i virtualbox under Linux, då jag utvecklar en hel del webbapplikationer och behöver testa dessa i olika webbläsare.

Har du testat wine doors? Med det använder sig utav wine och installerar vanliga windows applikationer så att de fungerar smärtfritt. Går till och med att installera Internet Explorer och få det att fungera. Testade det för ca ett år sedan och det var inga problem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Hm okej, så du kan inte printa ut saker då eller är det mer omständigt?

Med CUPS > 1.3.9 så kan jag inte det, men jag håller kvar det gamla CUPS-paketet från debian testing, så det är inte ett problem.

Permalänk
Medlem

Studerar sista halvåret på LTU för närvarande, i vårat cisco labb kör serverburkarna för de mesta ubuntu server 9.04, ibland smäller vi in win server, annars har alla workstations win xp.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jobbar för ett multinationellt företag som tyvärr har en policy på att det är Windows som gäller. Jobbar för övrigt för IT avdelningen, men reglerna bestäms från USA när det gäller policy på IT.

Policy är inte lag.;)

Saxat från wiki: "Policy differs from rules or law. While law can compel or prohibit behaviors (e.g. a law requiring the payment of taxes on income), policy merely guides actions toward those that are most likely to achieve a desired outcome."

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Policy är inte lag.;)

Saxat från wiki: "Policy differs from rules or law. While law can compel or prohibit behaviors (e.g. a law requiring the payment of taxes on income), policy merely guides actions toward those that are most likely to achieve a desired outcome."

Så sant, men det hjälper mig inte så mycket eftersom för att jag ska kunna jobba utan problem när jag använder linux så kommer företaget få köpa in likewise enterprise som kostar nåt i stil med $3000. Det är bara för att kunna hantera domänen utan större problem. Sedan tillkommer säkert massor av annat som kostar multum, så nej det kommer aldrig att bli av tyvärr.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

I publik miljö körs det Microsoft XP och Microsoft Server 2003:or, allt enligt kommunens riktlinjer. I intern miljö kör vi lite blandat, bland annat Linux (Ubuntu, OpenSuse) både som servrar och workstations. Vi har även ett par Novellservrar (version 4, 5, 6) och OpenSolaris.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Jobbar som webbutvecklare med Drupal(open source) som plattform och gör Linux sysadmin inhopp ibland. Vi har ingen domän men en LDAP för servrarna.

Kör Ubu 9.10 och hoppas att 10.04 är mer stabilt, bör väl vara det. LTS och allt.

Tycker Linux är smidigt att arbeta i, har prövat både Windows och Mac os x men jag kan omöjligt jobba lika effektivt i de miljöerna. Högst personlig sak dock. Alla 3 systemen är idag grymt mogna!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna kört linux på jobbet men det är tyvärr inte möjligt då alla bra cam-program bara finns till windows

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör Ubu 9.10 och hoppas att 10.04 är mer stabilt, bör väl vara det. LTS och allt.

Inte bättre att bara byta till en stabilare dist?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

En vanlig it-strategi är ju att man starkt satsar på standardisering till Microsoft produkter helt enkelt för det är det som räknas som standard. Men ändå kan det ofta förekommer några små Linux-server (typ brandvägg/fill/webb)som då sköts av någon/några på it-avdelning men som ledningen egentligen inte har någon aning om.
Alla företag är ju beroende av windows klienter och då krävs AD med windows server. Då blir det enklast med att gå på hela linjen med Exchange och Sharepoint också.