AMD Phenom II x3 720, varm? + minnesproblem

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II x3 720, varm? + minnesproblem

Hej!

Jag har en AMD Phenom II 720 BE och är lite fundersam över värmen. Jag har läst 720:an tråden men hittar ingen med liknande "problem". Jag kör stockkylaren och har klockat den till 3.4Ghz med +150mV i bios as we speak.

Värmen ligger på 65grader vilket jag anser vara väldigt högt (i prime95, 100% load, blend). Jag kan köra 3.4Ghz med +100mV men då klarar den ungefär 30-40 minuter i prime95 innan den bootar om och då är värmen MAX 62. Jag har CnQ igång så värmen är inte direkt farlig vid vanligt arbete/surfande/musik etc. Men vid spel/stresstest är jag lite orolig.

Enligt AMDs hemsida så är 73grader max för denna, så 65grader borde vara "lugnt", men är det egentligen det? Jag har alltid tidigare använt mig utav INTEL och på så sätt inte varit lika "rädd" att bränna processorn, men de jag snackat med säger att AMD är svaga på denna fronten och att det inte finns någon såkallat "spärr" utan den kör 100% tills den dör helt enkelt. Jag har planer på att köpa in en ny kylare eftersom jag vill upp i högre fart, men är väldigt osäker på värmens gränser. Sen har jag i den andra tråden läst om folk som fått upp sin processor till 3.6Ghz utan problem med stockkylare etc och ligger på en maxtemp på runt 50-60.

Ett annat problem jag har är att jag har 1066Mhz minnen, men de körs bara i 800 av någon märklig anledning. Moderkortet skall stödja 1066Mhz (tom 1200 OC) Ändrar jag manuellt till 533 så bootar den inte ens. Det är bara svart skärm efter "bios" och jag får helt enkelt starta om o sänka igen till "auto" eller "400". Detsamma gäller om jag klockar FSBn. Jag kan köra en frekvens på 3.4Ghz genom att bara ändra multiplern på CPUn men ändrar jag FSBn så blir det samma problem. (Lite kan jag öka visserligen, men inte mkt). Värt att notera så är mina minnen "flaskhalsar" deluxe i windows egna "test". Får bara 5.5 där medan resten får 7+ (tom HDDn är bättre, en gammal sata)

Jag är nybörjare på detta så alla tips och råd är välkomna!

Lite datorinfo:

Processor: AMD Phenom II x3 730 BE
Moderkort: ASUS M4N78 SE
Minnen: A-Data EXTREME DDR2 1066+ 1gb ... x2

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

kör du med rätt spänning till minnena???

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Hedersmedlem

För att få minnena att funka i högre hastighet bör du kolla både minnesvolten och timingen för dina stickor, i bios då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
kör du med rätt spänning till minnena???

Hej!
Jag kollade nyss och i bios står allt på auto.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
För att få minnena att funka i högre hastighet bör du kolla både minnesvolten och timingen för dina stickor, i bios då.

Hej!
Jag kollade allt jag kunde och förstod i bios och det stog AUTO på allt volt/timing. Kunde ändra DRAM Timing Mode: DCT 0 / DCT 1 eller Both. När jag testade något så döck det upp massa andra alternativ, de stod också på auto

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar stå hos tillverkaren av minnet vilka intällningar du skall ha till dina stickor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det brukar stå hos tillverkaren av minnet vilka intällningar du skall ha till dina stickor.

http://www.adata.com.tw/en/products_list.php?ProductType=DRAM...

Ganska roligt att de inte listar mina

DDR2 1066+

EDIT: Hittade dem: http://www.adata-group.com/EN/product_show.php?ProductNo=AD21...

EDIT2:
När jag ökade volten till minnena ifrån auto (1.85) till 2.0 (för att testa) så hände samma sak. Datorn startar ej :/

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk

min Athlon 64 X2 +4600 ligger på 108c @ full load och 36c i vila.
65c är ingenting för en processor, folk underskattar deras tålighet till värme pågrund av alla överklockare som skryter med sina super låga temperaturer.

Jag skulle inte börja oroa mig förrens du når 80c strecket.

Permalänk
Avstängd

Processorns max temp är ju 71c. Min Fick runt 68c vid stockkylare och det är ingen fara.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
min Athlon 64 X2 +4600 ligger på 108c @ full load och 36c i vila.
65c är ingenting för en processor, folk underskattar deras tålighet till värme pågrund av alla överklockare som skryter med sina super långa temperaturer.

Jag skulle inte börja oroa mig förrens du når 80c strecket.

Okej aa sant, finns nog många som även "mytar" För vissa har EXTREMT låga temperaturer med bulkkylning hehe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Processorns max temp är ju 71c. Min Fick runt 68c vid stockkylare och det är ingen fara.

Okej, maxtemp = vad sker efter? Datorn stänger ner sig och sen bara reboot och sen e det bara till att köra igång igen? Vad fick du upp din i? x3 dvs och bulkkylare

/Mvh André

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Timings: 5-5-5-15-2T
Voltage: 2.2V~2.3V

så stod det sidan för dina minnen enligt sista länken du skrev... klicka på features där.

så ändra timings manuellt och ställ in spänningen till 2.2 volt och se om det är stabilt i memtest någon natt..

EDIT: stavning

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Okej aa sant, finns nog många som även "mytar" För vissa har EXTREMT låga temperaturer med bulkkylning hehe.

Okej, maxtemp = vad sker efter? Datorn stänger ner sig och sen bara reboot och sen e det bara till att köra igång igen? Vad fick du upp din i? x3 dvs och bulkkylare

/Mvh André

Min dator hänger sin när kärnan når 115c, bara att starta om sen funkar den som vanligt igen till temperaturen stiger till 115c igen .

Det är något fel med min processor som gör den så extremt varm, jag har rengjort kylare och applicerat artic silver 5 helt perfekt, men tempsen blir skyhöga vid load ändå.

Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utter91
Timings: 5-5-5-15-2T
Voltage: 2.2V~2.3V

så stod det sidan för dina minnen enligt sista länken du skrev... klicka på features där.

så ändra timings manuellt och ställ in spänningen till 2.2 volt och se om det är stabilt i memtest någon natt..

EDIT: stavning

Såg att man inte kunde köra dualchannel @ 1066Mhz, därför de bara är i 800Mhz :/ Förstår inte varför dock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
Min dator hänger sin när kärnan når 115c, bara att starta om sen funkar den som vanligt igen till temperaturen stiger till 115c igen .

Det är något fel med min processor som gör den så extremt varm, jag har rengjort kylare och applicerat artic silver 5 helt perfekt, men tempsen blir skyhöga vid load ändå.

Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Okej jag har nu upptäckt att jag inte kan dra min processor så högt ändå
MAX blev 3.485Ghz :'( hade förväntat mig tex 3.6-7 Ghz med denna, men det är väl mitt moderkort som förstör det :/

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Är det mitt moderkort som är för dåligt eller gör jag något fel när jag klockar? Går inte att få den stabil över 3.485Ghz. Jag har testat FSB klockning (fungerar typ inte att röra FSBn, BSOF direkt typ. Att ändra CPU multiplier fungerar dock finare

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Är det mitt moderkort som är för dåligt eller gör jag något fel när jag klockar? Går inte att få den stabil över 3.485Ghz. Jag har testat FSB klockning (fungerar typ inte att röra FSBn, BSOF direkt typ. Att ändra CPU multiplier fungerar dock finare

Vad är det för moderkort?
ändrat volten? Vet att 720 inte vill gå över 3,2-3,4 utan volt ändring.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Re: AMD Phenom II x3 720, varm? + minnesproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen

[TEXT]

Lite datorinfo:

Processor: AMD Phenom II x3 730 BE
Moderkort: ASUS M4N78 SE
Minnen: A-Data EXTREME DDR2 1066+ 1gb ... x2
[/B]

Det står längre upp i tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
min Athlon 64 X2 +4600 ligger på 108c @ full load och 36c i vila.
65c är ingenting för en processor, folk underskattar deras tålighet till värme pågrund av alla överklockare som skryter med sina super låga temperaturer.

Jag skulle inte börja oroa mig förrens du når 80c strecket.

Hur lyckas du få den till 108grader? Överklockning på stockkylare?

Nej men visst är 65c ingenting, man tror att de tål mycket mindre än vad de gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hur lyckas du få den till 108grader? Överklockning på stockkylare

Jag tippar på att det är åldern som gör den så varm, Jag kör oklockat på stockkylaren, byttre nyligen kylpasta till AS5. Temperaturen skjuter fortfarande upp i taket. Den kan ligga i i runt 30c i idle, men i load är det helt mysko så varm den blir.

Kan ju också bero på att den är gjord i 95 Nm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
Jag tippar på att det är åldern som gör den så varm, Jag kör oklockat på stockkylaren, byttre nyligen kylpasta till AS5. Temperaturen skjuter fortfarande upp i taket. Den kan ligga i i runt 30c i idle, men i load är det helt mysko så varm den blir.

Kan ju också bero på att den är gjord i 95 Nm.

Riktigt galen värme du har. Soft att den inte går sönder iaf =D

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Kör du din prolle med alla 4 kärnor??

jag har vart upp till 3.69 på min 720 med alla 4 kärnor. dock så räckte ju kylningen inte till alls. (17,5 x 211 = 3,69 ghz @ 1,51 vcore.)

datorn körs dock enligt sign.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Nupp, jag har bara X3, har moderkort: ASUS M4N78 SE, så kan inte låsa upp min processor :'(

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tror inte det är tempen som sätter stopp i första hand, sannolikt något annat, kanske måste du höja CPU spänningen något, eller så är det något annat som spökar. Men det är nog en god idé att se över luftflödet i chassit och även titta på en mer effektiv kylare när du klockar till den här nivån.

När det gäller minnet är det viktigt att de sätts i olika kanaler. Kör du i samma kanal blir det ostabilt i 1066 Mhz. Kontrollera! Jag har ett M4N72-E kort och där ska minnena (om det är två stickor) sitta i A1 och B1. (Står faktiskt fel i manualen ...)

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain Man
Hej!

Jag tror inte det är tempen som sätter stopp i första hand, sannolikt något annat, kanske måste du höja CPU spänningen något, eller så är det något annat som spökar. Men det är nog en god idé att se över luftflödet i chassit och även titta på en mer effektiv kylare när du klockar till den här nivån.

När det gäller minnet är det viktigt att de sätts i olika kanaler. Kör du i samma kanal blir det ostabilt i 1066 Mhz. Kontrollera! Jag har ett M4N72-E kort och där ska minnena (om det är två stickor) sitta i A1 och B1. (Står faktiskt fel i manualen ...)

/MM

Okey Jag kör redan med +150mv i bios (max) och tempen överstiger ej 65 grader med stockkylare(stresstest). Ang minnena så har jag löst problemet genom att jag NU såg på asus egna sida (inte därifrån jag köpte dem) att man inte kan köra 1066 i dualchannel, så därför fungerar de bara @ 800Mhz. Jag har bara 2 slottar dessutom så det får bli 800Mhz helt enkelt. Ang processorn så får jag BSOD om jag ökar multipliern på CPU / FSB. Så det högsta jag kan komma är 3.48Ghz stabilt :/ Antar det är moderkortet som inte kan mer (då det är budget:( )

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk

här ska vi få se något kul

och där stängdes datorn av

Min processor borde gått sönder för längesen, enligt det folk tror här på sweklockers, men icke.

123c är absoluta max, när den når 124c stängs den ner på sturten

Permalänk
Avstängd

Hur fan kan ni misshandla era processorer sådär? Ni får skylla er själva om datorn går sönder. Ingen av mina processorer har varit i närheten av den tempen ni lyckats få upp den till. Har ni kylpasta över huvud taget? eller funkar fläkten?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Det är verkligen inte mitt fel, jag kör oklockat, stockkylare, byttre kylarpasta till AS5. Fast det hjälpte ingenting, inte ens när fläkten spinner på i 3000 rpm

Jag vet inte varför detta händer. Det är bra kontakt mellan kylaren och heatsinken, men processorn generar så mycket värme i full load så att heatsinkens funktion är bara att bromsa upphettningen.

Permalänk
Medlem

Helvete vilka temperaturer Du slipper köra med element i huset iaf

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk

Jag har övervägt köpa nya kylare, dock tror jag inte det är kylaren eller kylpastan som är problemet.

Am2 processor är inte direkt hett ju nu, så det får nog blir nytt moderkort också.