Intel släpper buggfixad firmware för X25-M G2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Hur uppdaterar man? Vad ska man göra mediso filen? Måste man installera om windows efter uppdateringen?

Bränn iso filen till en skiva, låt skivan sitta i och starta om datorn och starta då från skivan.

Du behöver inte installera om någonting (om allting går felfritt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbomaniac
Har kört nya firmwaren i ca 2 dygn nu på min 160GB X25-M G2 i laptopen, hade 02G9 innan, hade även då ca 100MB/s i skrivhastighet, kan inte säga att jag märker nån prestandaboost än så länge, kör Win7 x64.
Har jag förstått det hela rätt så får man automatisk TRIM om man har Win7 med medföljande drivrutiner till ssd:n, alltså microsofts drivrutiner, och enligt anandtech så triggas TRIM om man deletar en fil eller gör en snabbformatering av ssd:n.

Har en 160GB jag också, borde ta och slänga in den nya firmwaren snart...

Har inte testat sekventiella skrivhastigheten men borde göra det innan så man ser om det blir nån skillnad. Jag tvivlar starkt på att det kommer märkas någon skillnad i praktiken dock, det är nog bara i specialfall.

Anyhooo så ska det du säger stämma, ja. TRIM exekveras även vid fler tillfällen, kommandot verkar användas smart av Win7, och man behöver inte göra ett piss själv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min 80 GB X25-M G2 till 2CV102HD nyss, verkar funka bra än så länge, dock så påstod installern att den inte kunde uppgradera men efter reboot och in i installern igen så sa den att jag hade senaste firmware skumt. (win7 64bit)

BTW får sämre värden i crystaldiskmark efter uppgr än just efter windows installation, hmm kan ju bero på att disken är använd ett tag utan trim? (gjorde ingen test innan uppgr)

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

De flesta svaren finns redan tillgängliga i FAQ:en här på Sweclockers. Bland annat hur TRIM fungerar, kopierat från faq:
__________________________________________
Fråga:Hur fungerar TRIM med Intel's G2 SSD?
Svar: För att få TRIM krävs firmware 02HA eller 02HD och följande alternativ:

IDE mode: Ursprungsdrivrutiner i MS Win 7 = Automatisk TRIM
AHCI mode: Ursprungsdrivrutiner i MS Win 7 = Automatisk TRIM
IDE/AHCI mode: Intel:s drivrutiner ”Intel Matrix Storage Manager” i Win 7 = Enbart manuell TRIM med hjälp av programmet ”Intel SSD Toolbox”.
Win XP och Win Vista: Enbart manuell TRIM med hjälp av programmet ”Intel SSD Toolbox”.
RAID: TRIM stöds inte i RAID

Om ett antal månader ska Intel:s egna drivrutiner och IMSM automatiskt stödja TRIM. Till RAID är inget stöd för TRIM planerat, än så länge.

Mer detaljerad information går att läsa i Intel SSD Optimizer White Paper (Tabell överst sidan 5)

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Jag försökte installera nya firmware men den säger att de finns ingen ssd på datorn. Jag har kopplad ssd oh 2st mekaniska i raid0. Kan det vara nått med raiden att göra?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbo
Uppgraderade min 80 GB X25-M G2 till 2CV102HD nyss, verkar funka bra än så länge, dock så påstod installern att den inte kunde uppgradera men efter reboot och in i installern igen så sa den att jag hade senaste firmware skumt. (win7 64bit)

BTW får sämre värden i crystaldiskmark efter uppgr än just efter windows installation, hmm kan ju bero på att disken är använd ett tag utan trim? (gjorde ingen test innan uppgr)

Jo det kan påverka, eftersom du precis fixade TRIM-stöd så har det inte hunnit göra någon skillnad ännu. Den TRIMmar ju bara bort saker du själv tar bort - när stödet finns, alltså kommer det som du gjorde innan TRIM-stödet ligga kvar och skräpa tills du antingen formaterar om disken eller väntar på SSD Optimizern och kör TRIMmen manuellt (det behöver du bara göra nu när du vet att du har använt disken en massa utan TRIM).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Hur uppdaterar man? Vad ska man göra mediso filen? Måste man installera om windows efter uppdateringen?

Ladda hem förslagvis imgburn ( www.imgburn.com ), sätt i en vanlig CD-R skiva och markera med programmet att bränna iso filen. Borde inte ta så lång tid. Kryssa ur VERIFY så slipper du vänta på att den ska testa skivan efter bränning.

Låt skivan va i, starta om datorn, boota på skivan och följ instruktionerna. Det ska inte påverka innehållet på disken vad jag vet, utan bara firmware "delen" på ssd disken.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyss från 02HA till 02HD, till synes utan problem.

Permalänk
Medlem

Uppgradera ssd men fick en meddelande firmware incomplete. Restart and use ide legacy bla bla bla. Jag gick in i bios och ändrade det och startade programmet från skivan. Sen fick jag meddelandet firmware allready updated, jättekonstigt. Körde AS SSD bench och crystal fick sämre resultat än innan uppdateringen.

Förre Uppdatering:

Efter Uppdatering:

Har den förstört mitt ssd eller nått?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Uppgradera ssd men fick en meddelande firmware incomplete. Restart and use ide legacy bla bla bla. Jag gick in i bios och ändrade det och startade programmet från skivan. Sen fick jag meddelandet firmware allready updated, jättekonstigt. Körde AS SSD bench och crystal fick sämre resultat än innan uppdateringen.

Förre Uppdatering:

http://img704.imageshack.us/img704/2397/intelresultat.th.jpg

Efter Uppdatering:

http://img230.imageshack.us/img230/4998/intelresultat2.th.jpg

Har den förstört mitt ssd eller nått?

Antar att du ändrade tillbaka sen?

Hursom är det ju knappt någon skillnad...

Eftersom du inte hunnit tagit bort något ännu så har du heller inte haft någon nytta av TRIM så att du inte tjänat på det är inte konstigt.

Permalänk
Medlem

Nej jag lät den vara kvar den nya uppdateringen hur ska man ta bort den. Jag installerade om windows helt och fick bättre resltat förutom write den blev samma på ssd alternativen konstigt. Så efter ominstallation borde väll TRIM vara aktiverat?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Jag undrade om du ändrade tillbaka till AHCI sen.

Om TRIM är aktiverat beror på drivrutiner etc.

Permalänk
Medlem

Jag flashade igår, fungerar hittills klockrent, inga problem.

Relevant info:

* X25-M G2 160 GB på P55/PCH SATA port 0, inga andra SATA-enheter anslutna
* Gigabyte P55A-UD3R
* AHCI påslaget i BIOS
* Windows 7 Ultimate x64

Vid första uppstart av Windows efter flashningen så fick jag meddelande om att ny hårdvara hittats. Startade om och allt har fungerat 100% sedan dess.

Har inte gjort några prestandatester dock, skit samma, det var TRIM jag ville ha.

EDIT: Nu ljög jag - AHCI var inte alls påslaget, jag var tvungen ändra till IDE-mode för att Intels korkade flashprogram skulle hitta ssd:n. Ändrade direkt tillbaka till AHCI efter reboot, innan jag startade upp Windows dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det verkar som det fungerar och har kollat att TRIM är aktiverat och den är, självklart ändrade jag tillbaks till achi, fick bättre resultat på andra gerjer förutom write den blev något sämre. Trodde att nya uppdateringen skulle höja den till 100mb/s men så är det definitivt inte lite tråkigt.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

uppgraderade nya drivers idag och ser ingen skillnad på prestandan alls:

förre

efter

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف