Finalisterna klara i Projekt Konstfack

Permalänk

Hm, känns som lite fegval. Fanns mer spännande alternativ.

Visa signatur

// i5-750 @ 3.8 GHz / ASUS Maximus III Formula / A-Data 4x2GB DDR3-1600 / Noctua NH-U12P SE2 / 2 x PowerColor HD5870 1GB Crossfire / WD Caviar Black 1TB + Samsung Spinpoint F1 750GB / Fractal Design Newton R2 1000W inför utbyggnad / Antec P182 / SyncMaster P2770HD + Syncmaster 226BW / Windows 7 64-bit Home Premium //

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en omröstning här på forumet !
Dom som har gjort Valet måste ha gjort det eftern en Hård Jul Fest LOL =D

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Oj, de var inte precis så ny "design" lådorna..
Får vibbar av de lådorna NZXT och Thermaltake's lådor.

OFF:

Han har faktiskt en poäng i det han skriver. Konstfack har stort sett smutskastat allt som har med "konst" att göra.

Pga Anna Odell och muppen som sprejade ett tbanetåg? Gissar på att det finns fler fakulteter där än just performance art.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vem bryr sig om den där Odell, hon har fått tillräcklig uppmärksamhet, jag tänker mest pga att man inte har gedigen baskunskap i vad man än sysslar med som konstnär idag; konstfilmer av konstelever som inte behärskar filmmediet för fem öre, vi ser det t.om. hos arkitekter som inte har tillräcklig ingenjörskunskap... vi ser det även här i att vad man kan tycka borde vara ett tillfälle för designelever att glänsa istället resulterar i jävligt fantasilösa utformingar (till 99%). Det sorgliga är att många här skulle kunna göra betydligt bättre ifrån sig, och frågan är varför? jag tror svaret till stor del har att göra just med att en gedigen baskunskap ger bättre lösningar i slutändan, något som dessa designelever uppenbarligen saknar varför de inte lyckas kombinera en fin design med något egentligt innovativt. Antingen ser vi flumlösningar som ger alltför stort avkall på funktion eller så ser vi trista lösningar som inte vågar tänka innovativt pga rädsla för att det ska "bli fel". har man baskunskapen behöver man inte vara rädd, man VET att det inte blir fel.

Jag håller själv på med både musik film och annat, men jag skulle aldrig någonsin kalla mig för konstnär. Ordet 'konst' har ingen mening längre; vad är konst? Antingen har vi menlöst blaj (av södertöntar med pseudointellektuellt blabla), eller så får konst vara pseudonymt med något töntigt politiskt statement.

EDIT: nu fick ju dessa stackars chassin ta emot hela min konstvrede, och det är ju lite ojuste. de är inte direkt fula, bara... tråkiga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kanske också låter gnällig, men urvalet ser slätstruket ut. Kanske inget förslag slog knock, men några av de andra hade åtminstone potential att hitta annorlunda lösningar och kanske därför också nya nischer.

Ordningen återställd?

Permalänk
Medlem

Enda jag skulle betalat pengar för var "The locker". Får väll bli en Mac Mini som HTPC då...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hade låga förväntningar på Konstfack och detta bevisar mina förväntningar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Hade låga förväntningar på Konstfack och detta bevisar mina förväntningar

Antar att du inte sett dom andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Hade låga förväntningar på Konstfack och detta bevisar mina förväntningar

Snarare sagt låga förväntningar på de som valde finalisterna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hmmm, de tog inte med en enda av de jag hade satt som topp 3. Weird som fan...

Permalänk
Medlem

Stefan borell's Låda den var anurlunda !
Men om jag måste välja någon av dom 3 så väljer jag Jennifer Hiller's låda!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att det var lite oväntat att man valde dessa, egentligen väldigt konventionella chassin, som finalister i en tävling där man efterfrågat originalitet och nytänkande.

Och till er som klankar ner på både konst i allmänhet och Konstfack i synnerhet för att ni inte har fått se riktiga mästerverk, de här är gjorda av konststuderande (eller ja, industridesign var det väl) som dessutom inte verkar ha särskilt lång erfarenhet av chassidesign eller ens datorbygge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dkd problemet är dock att "konstnärer" i allmänhet idag inte besitter tillräcklig med baskunskap. Ska du göra ett riktigt bra chassi lär du behöva ett tag där du bara läser på som faen om vad som är viktigt med diverse chassin, DÄREFTER välja att profilera ditt eget chassi på ett visst sätt. Jag hade själv antagligen gått efter en "lyxigare" modell för den "mogne" pc-användaren som har ett relativt stilrent hem och använder PC, men kanske sneglar avundsjukt åt sin granne mac-användaren. Ingen av de chassin som gått till final sticker ut tillräckligt för att ha en chans mot etablerade chassin som ändå är snyggare i mångas ögon + mycket troligt bättre funktion.

Det finns bra kreativa människor i sverige, men vi kan genom t.ex. exemplet film (som jag är mer bekant med) se hur dessa trycks ned och sällan ges den chans de förtjänar. Roy Anderson är ett exempel, men det finns många fler där filminstitutet fått be om ursäkt i efterhand för att de inte gav stöd; t.ex 'darling' (som jag inte sett, men som sägs vara bra). Problemet är kanske inte att det saknas kreativa människor, problemet är kanske mer att de som är riktigt kreativa sällan är särskilt bra på att sälja sig, varför mer högljudda idioter får företrädde + de som sitter på STATLIGA pengar m.m. själva inte är värda någon respekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinsen
dkd problemet är dock att "konstnärer" i allmänhet idag inte besitter tillräcklig med baskunskap. Ska du göra ett riktigt bra chassi lär du behöva ett tag där du bara läser på som faen om vad som är viktigt med diverse chassin, DÄREFTER välja att profilera ditt eget chassi på ett visst sätt. Jag hade själv antagligen gått efter en "lyxigare" modell för den "mogne" pc-användaren som har ett relativt stilrent hem och använder PC, men kanske sneglar avundsjukt åt sin granne mac-användaren. Ingen av de chassin som gått till final sticker ut tillräckligt för att ha en chans mot etablerade chassin som ändå är snyggare i mångas ögon + mycket troligt bättre funktion.

Det var väl det jag skrev? Jag menar att det inte är konstigt att vi inte precis har fått se några genidrag då dessa modeller är gjorda av folk som egentligen inte sysslar med just chassibygge. Hade någon som har gedigen erfarenhet av chassibygge och vet exakt vilka saker som skulle kunna förbättras (mer än bara "ööh det behövs luftflöde") fått fritt spelrum att tänka innovativt och så vidare, hade vi nog fått se mer intressanta resultat.

Det finns inte många som kan vara både konstnärliga och praktiska samtidigt, dock tycker jag att mitt Fractal R2 är tilltalande både till utseende och funktion.

Visa signatur