Svårt att avgöra vilken som är bäst

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra vilken som är bäst

Uppdaterat!

Hejsan, tänkt köpa nya komponenter till flickvännen, eftersom datorn håller på frysa i spel etc. och eftersom komponenterna är gamla så vill vi byta ut dem mot nya :). Det som jag tänkte ersätta främst är moderkort, minne och möjligtvis processor för att få upp en boost :). Vill att den ska vara stabil också :).

Här är hennes datorspec, för lite enklare bedömning möjligtvis.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon64 X2 Dual Core 4400+
Processorkylare: Medföljande processorn
Moderkort: MSI K9VGM-V
Minne: 2x 512MB Value Select
Grafikkort: ATI Radeon HD 3850 PCI-Express 16x
Hårddisk: Western Digital Caviar WD1600AAJS-00B4A0
Nätaggregat: AXP 400W with 120mm Cooling Fan
Övrig kylning: Ingen
Övriga komponenter: LITE-ON DVDRW SOHW-1633S

Här är dem några delar jag valt ut som jag tycker skulle passa bra :).

AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz, Dual Core, 2MB, 65W, Socket AM3
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5308628

Asus M4N78-AM AM2/AM3 , mATX
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=1900951

Corsair DOMINATOR TWIN2X2048-8500C5D 2x1GB (tot. 2GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz DHX Heat Spreader CL5-5-5-15
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5304212

Jag undrar också ifall en Athlon2 X2 Dual Core är bättre än en Athlon64 X2 Dual Core?

Tacksam för svar ^^!

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Medlem

Ingen som skulle vara snäll och hjälpa mig ^^? Jultomten kommer med kaka och saft om ni är extra snälla inför julen :D.

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Medlem

Inget av dem verkar vara nån höjdare. Kolla på nåt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Om ni upplever datorn som slö är det nästan bättre att satsa på en helt ny dator, visst det blir dyrare men den har några år på nacken gissar jag. Ett alternativ i de läget är ju att kolla på en shuttle som endast behöver kompliteras på minne, CPU, Grafikkort, HDD och läsare. Vilket man kan ta från den gamla datorn (vissa delar).

Annars kan man nog få mer liv i lådan genom att satsa på mer minne till den, en GB i dagens läge är som sagt inte så mcyket. Efter att kollat runt lite så kan ni max köra DDR2 PC-6400 4GB 1.8v (2x2GB), rekomendation från msi är Kingston hyperX minnen.

Om nu ett byte av moderkort är de ni vill satsa på så är ju Asus M2A74-AM att rekomendera då du har bättre uppgraderings möjligheter, men var noga med att kolla på CPU-support list hos asus innan du köper kortet så att din nuvarande CPU stöds.

Hoppas att detta hjälper.
//Zatheer

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatheer
Om ni upplever datorn som slö är det nästan bättre att satsa på en helt ny dator, visst det blir dyrare men den har några år på nacken gissar jag. Ett alternativ i de läget är ju att kolla på en shuttle som endast behöver kompliteras på minne, CPU, Grafikkort, HDD och läsare. Vilket man kan ta från den gamla datorn (vissa delar).

Annars kan man nog få mer liv i lådan genom att satsa på mer minne till den, en GB i dagens läge är som sagt inte så mcyket. Efter att kollat runt lite så kan ni max köra DDR2 PC-6400 4GB 1.8v (2x2GB), rekomendation från msi är Kingston hyperX minnen.

Om nu ett byte av moderkort är de ni vill satsa på så är ju Asus M2A74-AM att rekomendera då du har bättre uppgraderings möjligheter, men var noga med att kolla på CPU-support list hos asus innan du köper kortet så att din nuvarande CPU stöds.

Hoppas att detta hjälper.
//Zatheer

Grattis, extra mycket julklappar till dig

Permalänk
Medlem

zatheer och Constant:

Tyvärr har vi inte mycket pengar utan max 1500:-. Vi tänkte köpa nytt moderkort (för det är det äldsta i datorn) och förmodligen ny hårddisk (läs min andra tråd angående hårddiskproblemet, kanske moderkortet som är problemet också) eller, istället för hårddisk ett par nya bra minnen (hon har billiga skitminnen just nu).

Så därför får man försöka köpa det bästa som går för dem pengarna ^_^. Och tack för ditt långa svar zatheer :D.

Vi tänkte köpa moderkort hos datorbutiken.com eftersom dem verkar ha billigast moderkort ^^. Ifall ni känner för det kan ni gärna hoppa in på sidan och se med ögat om någon är bra där :). Skulle hjälpa mycket, eftersom dem två jag trodde var bra inte var så bra i era ögon xD.

Tack för all hjälp och tack för fortsatt hjälp ;D.

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha en snabbare dator räcker det inte att byta moderkort, spara hellre pengarna tills ni kan köpa både moderkort, minne och prolle, eller gör som det skrevs innan, köp mer minne

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Men isåfall köper vi både moderkort och nya minnen till det nya moderkortet ^^! Tror du det skulle räcka att ge den mer stabilitet (för den har börjat krascha ofta i spel) och prestanda i spel :)? Nu menar vi spel som The Sims 3 och World of Warcraft :).

Tack för hjälpen ^^.

Visa signatur

See You Next Mission!