Imponerande hastigheter med SSD via SATA 6 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Imponerande hastigheter med SSD via SATA 6 Gbps

Marvell planerar att släppa kontrollerkretsar med SATA 6,0 Gbps, och vad passar då bättre än att låta en SSD visa prov på skyhöga hastigheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skoj, sänk priset?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Jätte kliv på 33% bara sådär, om 1-2år när priset och prestandan är optimerad så köper nog dem flesta

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att man måste ha ny laptop för att kunna avnjuta det där. Oh well, en X-25 lär väl inte vara fy skam heller Lär inhandlas snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Tråkigt att man måste ha ny laptop för att kunna avnjuta det där. Oh well, en X-25 lär väl inte vara fy skam heller Lär inhandlas snart.

Ähh iofs men en SSD i vilken bärbar som helst gör underverk speciellt om man sitter med Vista och en 5400rpms disk.

Permalänk
Medlem

Äh, en intel hade läst snabbare med SATA 3. Två kingston 40 GB i raid läser ju i ca 350 MB/s, så det hade intels vanliga också gjort med snabbare interface.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Två Marvell i raid läser ju enu snabbare!!! xD

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så låg Intel långt efter i ren läs-/skrivhastighet i Sweclockers prestandadatabas, men ägde ändå sönder i riktiga applikationer. Så de här siffrorna säger ju inte så mycket.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Om jag inte minns helt fel så låg Intel långt efter i ren läs-/skrivhastighet i Sweclockers prestandadatabas, men ägde ändå sönder i riktiga applikationer. Så de här siffrorna säger ju inte så mycket.

För system så var det väl dom små random läsningarna som är viktiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
För system så var det väl dom små random läsningarna som är viktiga?

Och små, slumpmässiga skrivningar antar jag.

Iaf så är det slumpmässiga 4k-skrivningar som X25-M glänser i. Slumpmässiga läsningar är alla flashminnen bra på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Haha så smekta alla blev som gått o köpt Intel X25..

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q_m_p
Haha så smekta alla blev som gått o köpt Intel X25..

Ja för den är ju verkligen jättedålig

Visa signatur

Ha ha va?

Permalänk

Då var det ju klokt att vänta med SSD köp som många rådde att göra , klart man skall vänta till sata3, om ens moderkort stödjer sata2 går väl att köpa ett separat controllerkort för sata3?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Då var det ju klokt att vänta med SSD köp som många rådde att göra , klart man skall vänta till sata3, om ens moderkort stödjer sata2 går väl att köpa ett separat controllerkort för sata3?

Jo det är klart. Det jobbiga är väl bara att de kommer kosta minst en femhundring, om det ens räcker. Köpte ett nytt moderkort för inte så länge sen, tyvärr utan sata3, men funderar på att köpa en beg x25 från någon som uppgraderar

Permalänk
Medlem

SSD blir ju bara bättre och bättre. Älskar det här! Kommer slå till på en ny dator 2010. i5, ssd i raid 0 kanske.

Permalänk
Avstängd

Med risk att låta överdrivet kritisk så tycker jag inte ökningen är så värst imponerande. med tanke på att SATA3 är dubbelt så snabbt som SATA2. Och jämför man Intels disk med denna så känns liksom skillnaden rätt liten. Fast den stora grejen är ju det att Intels disk presterar bra på de viktigaste punkterna, vilket det inte skrivs om här. Så att gå över till Marvell bara sådär känns inte aktuellt. Möjligen om Intel kommer i G3.

Sen är det det där med prisvärdet. Köpa kontrollerkort för som nån skriver runt 500 kr för en inte så hög prestandaökning - i realiteten!

Nej, vänta och se. Det är fortfarande mer i startgroparna.

Moderkort med stöd för SATA3 verkar lite sällsynta, samtidigt. Jag hittar faktiskt bara ett som har stöd för SATA3 redan på kortet.

Så som sagt, jag väntar nog hellre lite till... Mycket kan hända på SSD-fronten!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Äh, en intel hade läst snabbare med SATA 3. Två kingston 40 GB i raid läser ju i ca 350 MB/s, så det hade intels vanliga också gjort med snabbare interface.

Och skriver i 80MB/s

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Inget alltför imponerande ännu men SATA3 ger helt klart stora förbättringar för ökad prestanda. Frågan är hur snabb disken i artikeln är, det var en del intressanta värden som fattades i nyheten. Nåja, 2010 ser ut att bli intressant även med SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Om jag inte minns helt fel så låg Intel långt efter i ren läs-/skrivhastighet i Sweclockers prestandadatabas, men ägde ändå sönder i riktiga applikationer. Så de här siffrorna säger ju inte så mycket.

Ja, Intels SSD är den bästa system/OS-SSDn i dagsläget. Ännu har ingen lyckats putta den från toppen.
Det är ju däremot trevligt att se SATA2/300/3Gbps-gränsen spräckas.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak men det var inte länge sedan tillverkare som bl.a. Seagate som vidhöll hårt och fast att de mekaniska motorstyrda diskarna skulle vara det rådande lagringsmediet för många år fram i tiden... och de hackade ned på SSD-tekniken som en "modefluga" som snart skulle gå över.

Så patetiskt säger jag bara och nu kryper man sakta till korset och nu ska man börja tillverka SSD-diskar för Enterprise/företagssidan [men att erkänna att man hade fel åsikter gör man inte].

På grund av bl.a. tjafs mellan olika tillverkare och innovatörer har SATA-III standarden blivit fördröjd men det är nu välkommet att se den börjar komma ut på den nya datorprodukterna dock är frågan om hur länge det dröjer innan SSD-tekniken har utvecklats så pass mycket att prestanda taket nås med tanke på den nu snabba utvecklingen inom lagringstekniken. Vi får se vad som sker framöver men det är kul att se den kommande framtida tekniken på datorsidan avseende SATA-III.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Det jag väntar på är de nya kontrollerkretsarna från SandForce, som OCZ ska använda i sina enheter. Hoppas på att de tar över ledningen från Intel, så att vi får lite priskrig

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ähh iofs men en SSD i vilken bärbar som helst gör underverk speciellt om man sitter med Vista och en 5400rpms disk.

Har Linux, men 5400 rpm. Lär väl gå bra ändå

Permalänk

Meningslöst med tester som inte hjälper något

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Har Linux, men 5400 rpm. Lär väl gå bra ändå

Ubuntu 9.10 på min X25 är riktigt brutalt, rekommenderas!

Permalänk

Känns redigt maffigt. fast tar nog något år innan man köper sig en SSD känns som det är rätt blandat i kvaliten vad man ska köpa och mellan olika skrivningar/läsningar av filer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Som sagt innan. Om man nu ofta kopierar stor filer etv. är den här disken grym.
Sitter man och surfar, jobbar i windows, spelar osv så tror jag fortfarande den här disken blir överkörd av intels disk. Hastigheterna för läs och skriv är inte alls så viktiga som en bra kontroller för SSD'n vilket det än så länge bara är intel som lyckats bra med.

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Avstängd

Najs! Ska köpa i samband med sata 6 moderkort när det nu blir.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

För mig är det mest intressanta de slumpmässiga 4kbyte/s läs/skriv prestandan. Än så länge är hdd vad jag använder för att lagra medan jag ser ssd som mediet för program, os, spel. Så det är synd att någon sådan info inte fanns med.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Inte för att vara elak men det var inte länge sedan tillverkare som bl.a. Seagate som vidhöll hårt och fast att de mekaniska motorstyrda diskarna skulle vara det rådande lagringsmediet för många år fram i tiden... och de hackade ned på SSD-tekniken som en "modefluga" som snart skulle gå över.

Så patetiskt säger jag bara och nu kryper man sakta till korset och nu ska man börja tillverka SSD-diskar för Enterprise/företagssidan [men att erkänna att man hade fel åsikter gör man inte].

På grund av bl.a. tjafs mellan olika tillverkare och innovatörer har SATA-III standarden blivit fördröjd men det är nu välkommet att se den börjar komma ut på den nya datorprodukterna dock är frågan om hur länge det dröjer innan SSD-tekniken har utvecklats så pass mycket att prestanda taket nås med tanke på den nu snabba utvecklingen inom lagringstekniken. Vi får se vad som sker framöver men det är kul att se den kommande framtida tekniken på datorsidan avseende SATA-III.

/Saint25

Det kan ju kanske ha något med att göra att de är en av de största tillverkarna av just mekaniska hårddiskar och de har inte satsat på SSD. Att inte säga att mekaniska diskar är framtiden i det läget är i det närmaste tjänstefel.
Det är inte speciellt många företag som erkänner att konkurrenterna gör bättre produkter, det är ju att göra finansiellt Harakiri.

Du kan väl inte på fullt allvar klandra dem?

Visa signatur

~Pelle~