Anmälan på paypal

Permalänk
Medlem

Anmälan på paypal

Är nu säker på att jag blivit lurad på 3100kr av MH.ENIRO@GMAIL.COM , en annan på Swec har med blivit lurad av honom så ett tips är att inte handla något av honom

Kan nån berätta exakt hur jag går tillväga för att anmäla honom och få tillbaka mina pengar genom paypal?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Om du betalt via paypal finns det en möjlighet att få tillbaka dina pengar.

Leta up transaktionen i Recent Activity och klicka på details. Längst ner på sida bör du hitta "Have a problem? Address a problem with this transaction in the Resolution Center." Klicka på den understrykna texten och fortsätt vidare genom att följa deras instruktioner.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

Hittar inte riktigt det du säger "Have a problem? Address a problem with this transaction in the Resolution Center."

Men jag gjorde för nån dag sedan en anmälan men jag vet inte om jag har gjort helt rätt.. Nu står det såhär : ! Your account has open issues. Click to Resolve or Check Status.

Du vet inte vad jag kan göra? Har jag gjort rätt?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Det är väl bara till att gå in på det istället loch då och se hur det ser ut om du redan öppnat en via payapal. Kan inlte kika själv eftersom jag inte gjort något sådant på länge själv.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

ah okejdå. Jag gjorde så att jag valde att avsluta kommunikationen så att paypal löser det så dom får välja vem som ska få pengarna.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Då är det bara att hålla tummarna

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen iallfall. Ska anmäla honom till polisen. Precis som den andra killen på Swec gjorde!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte skall kunna handla utan dessa personer
som sätter i system att blåsa folk.

Tyvärr är det alldeles för lätt och liten risk att åka fast.
Hoppas det kommer nåt smidigt system i framtiden
som fungerar globalt.

Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

Han sa att han skulle skicka över pengarna, men det gick inte att ta emot pengarna, så han skulle skicka 1000 kr i taget. Och jag lyckades på något sätt bli lurad på 1000 kr till. Jag skulle få tillbaka pengarna ifall jag tog bort anmälan, men jag valde att hålla kvar anmälan.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

??? Du har alltså haft kontakt med killen och han säger att han ska betala tillbaka om du tar bort anmälan? Vad skyller han på att du inte fått det du betalat för då?

Paypal borde ju ha uppgifter på personen ifråga som du kan använda för att polisanmäla honom. Har han sen svarat så som det låter så är det bara använda hans meddelanden som bevis mot honom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Förstr inte riktigt nu. Han skulle ge mig pengar om jag tar tillbaka anmälan. Men det tänker jag inte. Tänker inte lyssna på hans skitsnack med för jag märker att han sitter hemma o skiter på sig. Aha nu fattar jag Han sa att han inte pallade gå till jobbet o skicka paketet. Men sen sa han efter det att inget kan hända honom för han bor i tyskland o han inte alls jobbar på DHL o hans kompis får pengarna via paypal osv..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag är den andra personen här som blivit blåst (som hugo nämde tidigare i tråden).
Jag kan bara säga att jag hoppas att flera personer anmäler om dom blivit lurade, då är chansen större att polisen lägger ner lite arbete på det.

Om killen blir åtalad för bedrägeri så får målsägarna också reda på vad han heter, vilket kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem

Anmälde till polisen idag och lyssnade inte på vad jag sa. Sa bara att jag skulle sätta ett datum då jag skulle ha in pengarna. Och om jag inte får in dom på tisdag den 13/8 så har han gjort ett brott, men det har han inte gjort ännu sa dom.. Så jag får väl se hur det blir..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

hehe fan nu vart det spännande att läsa ;D hehe lycka till hugo

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nu har det snart gått två och ett halvt år och i veckan fick jag meddelande om dom.

Det handlade om 9 målsägande och drygt 40.000:-.

Huvudmannen har flyttat tillbaka till sitt hemland, så det blev mellanhanden som åtalades.

Mellanhanden behöll 10% av inbetalt belopp och skickade resten av pengarna vidare till huvudmannen, men hävdade att han inte visste att huvudmannen inte hade för avsikt att inte skicka några varor. (Yeah, right! )

Enligt tingsrätten kan det inte ställas utom allt rimligt tvivel att mellanhanden hade vetskap om huvudmannens avsikter att underlåta leverans av beställda och betalade varor.

Åtalet ogillas.
Samtliga skadeståndsyrkanden ogillas.

Ännu en gång har det bevisats att brott lönar sej.
Ett stort grattis till Sverige för att vi har ett, dock inte utom allt rimligt tvivel, fungerande rättssystem!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleu
Nu har det snart gått två och ett halvt år och i veckan fick jag meddelande om dom.

Det handlade om 9 målsägande och drygt 40.000:-.

Huvudmannen har flyttat tillbaka till sitt hemland, så det blev mellanhanden som åtalades.

Mellanhanden behöll 10% av inbetalt belopp och skickade resten av pengarna vidare till huvudmannen, men hävdade att han inte visste att huvudmannen inte hade för avsikt att inte skicka några varor. (Yeah, right! )

Enligt tingsrätten kan det inte ställas utom allt rimligt tvivel att mellanhanden hade vetskap om huvudmannens avsikter att underlåta leverans av beställda och betalade varor.

Åtalet ogillas.
Samtliga skadeståndsyrkanden ogillas.

Ännu en gång har det bevisats att brott lönar sej.
Ett stort grattis till Sverige för att vi har ett, dock inte utom allt rimligt tvivel, fungerande rättssystem!

Jag vet flera fall där gärningsmannen har gått fri för att han påstår att han är ovanligt mycket korkad.

Nå så du har alltså inte fått tillbaka något av pengarna som du blev av med då eller?

*edit*
En viss gräns av dumhet brukar dock våran rättsväsende ha.
Om personen erkänner att den agerade målvakt samt tog 10%, så har den svårt att gå fri.
Dock kan det finnas en laglig anledning till varför den var målvakt, och sedan att dessa 10% inte hel går att bevisa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
.................
Nå så du har alltså inte fått tillbaka något av pengarna som du blev av med då eller?
.............

Nej, varken jag eller någon annan målsägande fick tillbaka något.
Personligen blev jag "bara" lurad på 1700:- dock.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad direkt.. tror ni inte asen också är väl medvetna att det ska mycket till för att dom ska fällas.. jävla ruttet är det även om 1700 inte är mycket så vem vill förlora det till en bedragare ? ingen.

Permalänk
Medlem

Ja ni är inte ensamma att bli skinnade på pengar. Det gamla hederliga sättet att lägga folk under en rotvälta är det bästa. Jävla avskum som håller på å blåser folk. Men dom har förhoppningsvis ett helvete privat med många sömnlösa nätter och annat skit. Idioter är dom som inte har mer rättighet än att få knäskålarna bortskjutna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Djupt tragiskt vilket uselt rättssamhälle vi lever i. Kanske dags att skaffa en bluff sida a´la kameraexperten och lura skjortan av en jävla massa, Och sedan hävda att man bara är en mellanhand och köra en "manuel" (fawlty towers) i rätten "-I´m from barcelona, I know nothing". Sen ha kul för stålarna.

Permalänk
Medlem

Det borde vara lagligt att spränga bort såna människor från jorden...
Hoppas personligen att han dör en smärtsam död väldigt snart....

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tyvärr men brott lönar sig, för folk som ha lite hjärna i alla fall.

Det är bara de som är pengakåt och inte har någon hjärna som åker fast och de som gör riktigt stora brott för sånna vågar man inte ge sig på för då kan man få betala med sitt liv.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom Paypal inte är Svenskt så spelar det väl ingen roll hur mycket bevis han har genom mailen mellan han och säljaren (rätta mig?). Men du har väl en stor chans att få tillbaka pengarna eftersom han inte kan bevisa att han har skickat paket? Jag tror att du kommer få tillbaka dina pengar, men att det kommer ta tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Eftersom Paypal inte är Svenskt så spelar det väl ingen roll hur mycket bevis han har genom mailen mellan han och säljaren (rätta mig?). Men du har väl en stor chans att få tillbaka pengarna eftersom han inte kan bevisa att han har skickat paket? Jag tror att du kommer få tillbaka dina pengar, men att det kommer ta tid.

Kanske 2. 5 år till eller hur länge tror du det tar?

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Du skrev aldrig varför inte paypal gav dig stålarna, för säljaren kunde inte bevisa att han skickat dig ett paket och då borde du fått stålarna tillbaka?

Att killen ville att du skulle ta bort paypal anmälan är för att kontot fryser ifall man får på sig ett par anmälningar och kan därmed ej ta ut pengarna ev. skicka den till sin egen bank.

Men som sagt e lite nyfiken varför paypal inte återbetalade?

Permalänk
Medlem

Tingsrättens dom är tyvärr fullt rimlig ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Det är fullt möjligt att den här killen är korkad eller naiv nog att tro att allt är okej. Det är inte olagligt att vara korkad.

Lärdomen är att man kan inte lita på vem som helst. Som köpare är det rekommenderat att vara lite paranoid och inte skicka pengar till någon man inte känner utan bevis på att varan skickats. Använd Payson med garanti t.ex.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E