Permalänk
Medlem

Gaming dator ca.12k

Hej!

Jag ska köpa en ny gaming dator som ska kosta ca. 12k.
Har redan ett nätagg. (650w) och hårdisk (1TB)

Behöver:
Hårddisk till OS
Grafik
RAM
Moderkort
Processor
chassi (vill ha ett coolt gaming chassi) =P
DVD-läsare
+ processor fläkt om nödvändigt

Har hållt på o letat komponenter och försökt välja mellan AMD och Intel men stött på många problem med att alla komponenter ska vara kompatibla med varann så nu försöker jag få hjälp av er kunniga M.skor här i Sweclockers =P

Kan gå upp till 13.5k som max och datorn ska kunna spela de nyaste spelen ett tag fromöver =D

är mkt tacksam för all info
Vänliga hälsningar
// Laforge

Visa signatur

Core i5 750, Xfx radeon 5850 black edition, 8gb corsair dominator 1600 mhz, Asus p7p55d PRO, Velociraptor 150GB, Samsug 1TB, Antec 902, Zalman cnps10X extreme, corsair 650W.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yesper
http://bayimg.com/iAHbNAaCl

Glömde processorn! Släng bort ett av grafikkorten och köp en i5 750 istället. hd5870 är overkill anyways.

BTW. Vilken upplösning skall du spela i?

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Medlem

Att plocka ihop datorpaket är min favorithobby .

Antar att det är det du menar med ett coolt gaming chassi :P, själv vill jag ha det stilrent .

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

Jag har en 1650x1050 skärm

Visa signatur

Core i5 750, Xfx radeon 5850 black edition, 8gb corsair dominator 1600 mhz, Asus p7p55d PRO, Velociraptor 150GB, Samsug 1TB, Antec 902, Zalman cnps10X extreme, corsair 650W.

Permalänk
Medlem

8GB RAM = Overkill lr? =P

Visa signatur

Core i5 750, Xfx radeon 5850 black edition, 8gb corsair dominator 1600 mhz, Asus p7p55d PRO, Velociraptor 150GB, Samsug 1TB, Antec 902, Zalman cnps10X extreme, corsair 650W.

Permalänk
Medlem

Det beror på

Men det skadar aldrig med lite för mycket ram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
mitt bidrag

http://pici.se/pictures/fizLrDXEb.png

ser riktigt bra ut, bra komponenter rakt igenom. Fast skulle själv tagit ett annat chassi, hade antec ninehundred och märkte en himla skillnad i ljudnivå efter jag bytte till Lancool. Mycket bättre kabeldragning också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
ser riktigt bra ut, bra komponenter rakt igenom. Fast skulle själv tagit ett annat chassi, hade antec ninehundred och märkte en himla skillnad i ljudnivå efter jag bytte till Lancool. Mycket bättre kabeldragning också.

precis, 900 är inte direkt tyst, väldigt stora delar av chassit är perforerade och man kan lugnt hitta ett gaming-chassie som har åtminstone solid front.

Permalänk
Medlem

hade inte heller valt det men ts vill ju ha ett gaming chassi

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
mitt bidrag

http://pici.se/pictures/fizLrDXEb.png

Synd att PRO inte tar 1600 MHz minnen bara

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonsko96
Synd att PRO inte tar 1600 MHz minnen bara

Varför skulle den inte göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Varför skulle den inte göra det?

Haha, förlåt. Läste fel :P, är fortfarande inte vaken .

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

Skulle ta PC-K62 som chassi.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

Jag är inte en så värst rutinerad datorbyggare, eller ja .. Ihopplockare av komponenter. Men här är ett tips på rigg från mig
http://pici.se/516092

Permalänk
Medlem

Kan jag inte ta en 150GB Western Digital VelociRaptor ICE istället för en ssd? den kör ju på 10k rpm men annars tycker jag era råd/tips har varit riktigt bra, nu är det bara chassit som jag måste ta en närmare titt på. Den ska ju se bra ut men även ha bra temp, ljud är inte så viktigt för mig =P

står nog mellan Cooler Master HAF 932 och Antec Nine Hundred II

Visa signatur

Core i5 750, Xfx radeon 5850 black edition, 8gb corsair dominator 1600 mhz, Asus p7p55d PRO, Velociraptor 150GB, Samsug 1TB, Antec 902, Zalman cnps10X extreme, corsair 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laforge
Kan jag inte ta en 150GB Western Digital VelociRaptor ICE istället för en ssd? den kör ju på 10k rpm men annars tycker jag era råd/tips har varit riktigt bra, nu är det bara chassit som jag måste ta en närmare titt på. Den ska ju se bra ut men även ha bra temp, ljud är inte så viktigt för mig =P

står nog mellan Cooler Master HAF 932 och Antec Nine Hundred II

En ssd spelar i en helt annan liga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laforge
Kan jag inte ta en 150GB Western Digital VelociRaptor ICE istället för en ssd? den kör ju på 10k rpm men annars tycker jag era råd/tips har varit riktigt bra, nu är det bara chassit som jag måste ta en närmare titt på. Den ska ju se bra ut men även ha bra temp, ljud är inte så viktigt för mig =P

står nog mellan Cooler Master HAF 932 och Antec Nine Hundred II

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/SSD_vs_VelociRaptor_vs_Raptor/...
http://hothardware.com/News/OCZ_Core_Series_SSD_Vs_VelociRapt...

Där har du två sidor som klart visar prestandaskillnaden mellan en snabbare HDD och SSD. Det är precis som Peo_Bond sa. SSD:n lirar i en helt annan liga. Den slår inte velociraptorn med liten marginal direkt.
Om ljudet från chassit inte spelar så stor roll för dig och du vill flasha med det så tycker jag att du borde välja ett Antec Twelve Hundred (:

Permalänk

Ska erkänna att jag inte hängt med helt och hållet i uppgraderingen med de nya moderkorten som finns osv. Men men, här är i varje fall en variant som kasnke ger lite perspektiv på hur de skulle kunna se ut.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=754666...

Permalänk
Medlem

Men då är ju frågan om 2x 5850 + i5 750 är bättre än 5870 + i7 860?

Visa signatur

Core i5 750, Xfx radeon 5850 black edition, 8gb corsair dominator 1600 mhz, Asus p7p55d PRO, Velociraptor 150GB, Samsug 1TB, Antec 902, Zalman cnps10X extreme, corsair 650W.

Permalänk

Twelve hundred är ju fruktansvärt stort chassi, riktigt meningslöst om man inte planerar bygga någon rejäl vattenkylning lr dyl.

Själv tycker jag man ska jobba åt andra hållet nu när tekniken tillåter det. Antec p180 mini håller hög kvalitet har bra kylning och är dessutom litet och behändigt när man väl ska flytta på grejerna. Inget neon eller liknande men det kan man ju ordna på annat sätt om man gillar sånt. Kan tänka mig att lite rött sken bakom främre dörren och ut genom takfläkten skulle se rätt rått ut.

Lynnfield / Core i5 är inte direkt optimerad för crossfire så jag tycker det är lite dumt att köra dubbla grafikkort på ett i5 system. I dagsläget är grafikkorten väldigt kraftfulla så för de flesta räcker ett grafikkort väldigt långt. lynnfield i5 är ju tänkt som en slags budget-gamer, sen att prestandan råkar vara likvärdig med bloomfield i7 är ju bara trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laforge
8GB RAM = Overkill lr? =P

Som sagt skadar det inte med mer ram, men ingen bättre effekt i spel kommer märkas..

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jag har valt stora chassin eftersom 5870 är ett enormt kort vill ej riskera att den inte får plats.

typ 27 cm långt =/

Visa signatur

Core i5 750, Xfx radeon 5850 black edition, 8gb corsair dominator 1600 mhz, Asus p7p55d PRO, Velociraptor 150GB, Samsug 1TB, Antec 902, Zalman cnps10X extreme, corsair 650W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Twelve hundred är ju fruktansvärt stort chassi, riktigt meningslöst om man inte planerar bygga någon rejäl vattenkylning lr dyl.

Själv tycker jag man ska jobba åt andra hållet nu när tekniken tillåter det. Antec p180 mini håller hög kvalitet har bra kylning och är dessutom litet och behändigt när man väl ska flytta på grejerna. Inget neon eller liknande men det kan man ju ordna på annat sätt om man gillar sånt. Kan tänka mig att lite rött sken bakom främre dörren och ut genom takfläkten skulle se rätt rått ut.

Lynnfield / Core i5 är inte direkt optimerad för crossfire så jag tycker det är lite dumt att köra dubbla grafikkort på ett i5 system. I dagsläget är grafikkorten väldigt kraftfulla så för de flesta räcker ett grafikkort väldigt långt. lynnfield i5 är ju tänkt som en slags budget-gamer, sen att prestandan råkar vara likvärdig med nehalem i7 är ju bara trevligt.

http://www.imagehost.se/images/hrs4hq00.jpg

Det är väl processorernas funktioner som gör prisskillnaden? Det är iaf det enda jag kan se som är deras skillnader, och cacheminnet. 920 är ju dock väldigt lättöverklockad, vet inte hur det är på den fronten med 750. Är dem likvärda i det? Rätt många som rekommenderar 750 så jag vet inte om jag missat något i utvecklingen

i5 - Enhanced SpeedStep technology, Intel Virtualization Technology, Intel Turbo Boost Technology, Intel 64 Technology, Intel Trusted Execution Technology

i7 - Enhanced SpeedStep technology, Flertrådsteknik, integrerad minnesstyrenhet, Execute Disable Bit-funktion, Intel Virtualization Technology, Intel 64 Technology, Intel Advanced Digital Media Boost, Intel Wide Dynamic Execution, Enhanced Halt State (C1E), Intel Thermal Monitor 2

Permalänk

jag tror du märker väldigt lite skillnad på en i5/i7, så länge du inte jobbar med video redigering eller 3d grafik. Den enda skillnad du märker är nog de 45 extra piggelinen du har råd med (: