Permalänk
Medlem

Remote Desktop för linux

Tjena!

Kör en server här hemma med Win Server 2003 och funderar på att gå över till linux.

Just nu så kör jag Remote Desktop till min server för administration som fungerar underbart. Det anpassar sig till klientens upplösning och fungerar lika snabbt som om jag satt direkt på servern, naturligtvis lite fördröjning men knappt märkbart.

Hur gör jag till linux?
VNC är ju sämsta skiten jag använt, segt som fan, laggar, dålig kvalité och suger allmänt.

Vad har jag för alternativ?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

freenx ifrån nomachine

Dock bör du lära dig filosofin att en server är en server och desktop är en desktop.
Tröttnar man på enbart terminal kan man använda ett webbgui typ webmin.

Permalänk
Medlem

Jo men har en massa filer som ska sorteras över flera diskar manuellt så jag har ingen bättre idé än att köra desktop för det.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

SSH?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
SSH?

Men användarvänligt förståss.

Det är ju inte bara jag som ska använda foldrarna på servern

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

ska du bara sortera filer på servern kan du ju montera med typ ssh(sft) eller samba

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till bytet förutom luls? Jag själv brukar köra in linux rätt frekvent på min laptop, trotts att windows uppfyller mina behov bättre. Men det är luls

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Om du kör windows på klienten så kan du köra SunRay på Linux burken. Det är också ett alternativ. SunRay körs på servern, och du kör ett program som emulerar en hårdvaru tunn klient. Det är nån snubbe här, Pr0xy, som verkar tycka det är bästa lösningen för grafisk inloggning på servern. Det tycker jag med. Det funkar mycket smidigit.

Klienten drar 15MB på Windows datorn, så på 1GB kan du starta 100 inloggningsrutor. Här visas 48st Solaris inloggningsrutor, men om du installerar detta på Linux, så kommer du se Linux inloggning istället
http://blogs.sun.com/ThinkThin/entry/using_the_sun_desktop_ac...

Ladda ned härifrån
http://www.sun.com/software/sunray/getit.jsp
Det står att det är 90 dagar, men det gäller bara om du kör kommersiellt. Kör du privat så är det lugnt och licensen går inte ut eller nåt konstigt. Jag kör min privat utan problem på OpenSolaris. Vi har diskuterat detta i "OpenSolaris är här" tråden.

Permalänk
Medlem

Om du ska sortera mappar och filer behöver du väl inte remote desktop? anslut bara till den via nätverket och browsa mappar och filer. typ anslut till SMB://192.168.0.5 där ip nummer givetvis byts ut mot rätt adress.

Dessutom behöver du inte ersätta remote desktop med någon linuxvariant. Finns stöd för MS remote desktop i linux också. Släng bara in rätt klient från programförrådet så kan du ansluta till en ms server och få samma funktionalitet som från windows -> windows

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att det borde gå att flytta filer mellan en massa shares enkelt via klienten genom samba, men det går inte.

Det tar sjukt lång tid att göra eftersom Windows flyttar över dom till den lokala burken innan de flyttas till den andra disken på servern alltså filen går "server->klient->server" istället för "en mapp på servern -> annan disk på servern".

Så min lösning är att man loggar in via en klient till ett grafiskt skrivbord på servern där man har länkar alla mappar som ska sorteras direkt på skrivbordet, så då sker allt enbart i servern utan att blanda in klienten i överföringen.

EDIT: Jag ska alltså migrera från win server till någon linux dist.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Man kan tycka att det borde gå att flytta filer mellan en massa shares enkelt via klienten genom samba, men det går inte.

Det tar sjukt lång tid att göra eftersom Windows flyttar över dom till den lokala burken innan de flyttas till den andra disken på servern alltså filen går "server->klient->server" istället för "en mapp på servern -> annan disk på servern".

Så min lösning är att man loggar in via en klient till ett grafiskt skrivbord på servern där man har länkar alla mappar som ska sorteras direkt på skrivbordet, så då sker allt enbart i servern utan att blanda in klienten i överföringen.

Men då är ju din lösning (om du ska köra linux som desktop och windows som server) att installera en klient för remote desktop. Finns flera stycken av dom och går att installera t.ex. via synaptic. Jagb har testat ca 3 olika klienter, men fastnade specifikt för en eftersom den uppförde sig som remote desktop för windows gör, d.v.s. anpassar upplösning m.m. till klienten. Minns tyvärr inte namnet på den nu, men det är bara att testa sig fram.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Men då är ju din lösning (om du ska köra linux som desktop och windows som server) att installera en klient för remote desktop. Finns flera stycken av dom och går att installera t.ex. via synaptic. Jagb har testat ca 3 olika klienter, men fastnade specifikt för en eftersom den uppförde sig som remote desktop för windows gör, d.v.s. anpassar upplösning m.m. till klienten. Minns tyvärr inte namnet på den nu, men det är bara att testa sig fram.

Men det är ju servern som ska bytas till linux för att windows suger. Klienterna ska fortsätta med windows som alltid.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Men det är ju servern som ska bytas till linux för att windows suger. Klienterna ska fortsätta med windows som alltid.

hmm ok, ja då är det värre. Kan hålla med om att VNC suger. Skulle också vilja ha en bra lösning till detta om någon har.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Om du kör windows på klienten så kan du köra SunRay på Linux burken. Det är också ett alternativ. SunRay körs på servern, och du kör ett program som emulerar en hårdvaru tunn klient. Det är nån snubbe här, Pr0xy, som verkar tycka det är bästa lösningen för grafisk inloggning på servern. Det tycker jag med. Det funkar mycket smidigit.

Klienten drar 15MB på Windows datorn, så på 1GB kan du starta 100 inloggningsrutor. Här visas 48st Solaris inloggningsrutor, men om du installerar detta på Linux, så kommer du se Linux inloggning istället
http://blogs.sun.com/ThinkThin/entry/using_the_sun_desktop_ac...

Ladda ned härifrån
http://www.sun.com/software/sunray/getit.jsp
Det står att det är 90 dagar, men det gäller bara om du kör kommersiellt. Kör du privat så är det lugnt och licensen går inte ut eller nåt konstigt. Jag kör min privat utan problem på OpenSolaris. Vi har diskuterat detta i "OpenSolaris är här" tråden.

Finns det någon mjukvarubaserad sunray-klient för Linux också (alltså inte bara server)? Känns lite begränsande om klientdatorerna måste köra Windows. Gärna en opensolaris-klient också...

Permalänk
Medlem

Jag har ju Win, Lin och Mac klienter.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Här är snubben

Det jag skulle reka är SunRay s/w. Men jag har inte testat det på Linux, bara OpenSolaris. Näst bäst är CygWin med "XWin". Ett par inställningar i Linux-servern och installation av CygWin på WinXP. Jag *tror* att Mac:en har native stöd för X-protokollet (har ingen Mac sjäv men det är ju unix i botten).

Det bästa alternativet tycker jag är vanlig ssh (t ex putty). Kör du samba så är det mycket enkelt att kopiera mellan WinDoz och Linux.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Finns det någon mjukvarubaserad sunray-klient för Linux också (alltså inte bara server)? Känns lite begränsande om klientdatorerna måste köra Windows. Gärna en opensolaris-klient också...

Den mjukvarubaserade SunRay klient från SUN finns bara för Windows. Men det går att köra den i Linux, via Wine.

Dock finns en open source SunRay klient i Java. Kommer inte ihåg web adressen till den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Man kan tycka att det borde gå att flytta filer mellan en massa shares enkelt via klienten genom samba, men det går inte.

Det tar sjukt lång tid att göra eftersom Windows flyttar över dom till den lokala burken innan de flyttas till den andra disken på servern alltså filen går "server->klient->server" istället för "en mapp på servern -> annan disk på servern".

.

Säkert att det fungerar så med samba? låter inte logiskt. så länge du inte monterar varje disk för sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Säkert att det fungerar så med samba? låter inte logiskt. så länge du inte monterar varje disk för sig

Samba flyttar inte över nått till klienten. Testade precis bara för att vara 100% säker, och den flyttade direkt mellan mapparna på servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Den mjukvarubaserade SunRay klient från SUN finns bara för Windows. Men det går att köra den i Linux, via Wine.

Dock finns en open source SunRay klient i Java. Kommer inte ihåg web adressen till den.

Måste bara fråga, varför välja SunRay över nomachine/freenx?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Måste bara fråga, varför välja SunRay över nomachine/freenx?

Bra fråga. Jag vet inte vad nomachine/freenx är för något. Kan du kort beskriva dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Jag *tror* att Mac:en har native stöd för X-protokollet (har ingen Mac sjäv men det är ju unix i botten).

Du tror rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Bra fråga. Jag vet inte vad nomachine/freenx är för något. Kan du kort beskriva dem?

Det är ett protokoll liknande Microsofts RDP eller Citrix ICA. Det finns en proprietär implementation (NoMachine) och en fri (FreeNX). NoMachines server finns för Linux och Solaris, klienter finns för Linux, Solaris, Windows och OS X. FreeNX finns som source så det är väl upp till var och en.
Såvitt jag vet så saknas vissa delar av NoMachines funktionalitet i FreeNX eftersom det är en reimplementering endast av de delar av protokollet som öppnats av NoMachine, men jag har inte följt utvecklingen på sistone.

Mer information kan inhämtas på NoMachine eller via google.

Permalänk
Avstängd

NakedApe,
Nomachine verkar väl trevligt efter en snabb titt. Det skulle nog funka istället för SunRay. Det verkar dock vara limited till 2 användare i free version. Det är inte SunRay. Till SunRay kan du även koppla in ultratunna klienter. Det kan du nog inte här. Men annars verkar nomachine funka bra. Nog en smaksak vilken man väljer?

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så tunnlar man en X-session genom SSH med freeNX. Tycker det fungerar riktigt bra, bra mycket rappare än VNC samt högre säkerhet då det går via SSH. Enkelt att installera och använda. Finns även klienter för flera plattformar.

Sen angående X på servern: Man behöver inte ha X klienten igång på servern lokalt, så de räcker med X servern är installerad bara så kör man inget grafiskt på servern. Sen kan man fråga sig hur mycket användning man har utav X då allt görs ändå via conf filer.

saddam: Du menar väl att max 2 användare kan vara anslutna samtidigt mot servern, isåfall räcker det gott och väl för en hemma server.

Permalänk
Medlem

Nomachine låter lovande. Det ska absolut testas.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Är det ett lokalt lan så kan man köra X direkt över nätverket, går snabbt och smidigt. Cygwins X-server funkar bra på windows. Nackdelen är att man måste installera massa X-grejer på servern också, men det behöver man förmodligen ändå för att kunna köra de grafiska programmen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Som jag har förstått det så tunnlar man en X-session genom SSH med freeNX. Tycker det fungerar riktigt bra, bra mycket rappare än VNC samt högre säkerhet då det går via SSH. Enkelt att installera och använda. Finns även klienter för flera plattformar.

Man kan faktiskt tunnla VNC och allt annat också om man vill (inkl RDP). freeNX har jag inte testat men den funkar säkert också. Jag föreslog CygWin eftersom den är gratis och gör vad den ska. Det finns massor av "köpeprodukter" och de är bättre men inte så pass bra att jag skulle betala för dem.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar