Ställa rätt hastighet timings på minne

Permalänk
Medlem

Ställa rätt hastighet timings på minne

Hej, jag köpte nyligen en ny dator med DDR3 minnen. Dessa var 1600 mhz minnen då jag tänkt överklocka processorn när jag senare köper en bra kylare. Vad jag undrar är bara varför mina minnen just nu körs i 533 mhz (tror jag det var) och itne 1600 mhz.
Jag har för mig att de körs enligt den frekvensen som moderkortet levererar och sedan använder en slags multiplier. Eller?
Har ett asus m4a785td-v evo mobo med amd phenom ii 955.

Ja helt enkelt finns det en bra tråd för hur man ställer minnena rätt?

Hur mycket påverkas prestandan av hastighets skillnaden 500 till 1600?

Mvh zooLiz

Permalänk
Medlem

har ett par minnen i 1600 oxå får samma värden fast med en i5 å ett asus pro planka. Måste ju vara någon slags multiplier. Fast enligt bios går dem i 1333 när jag inte klockat prollen.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du plocka hem CPU-Z, och visa oss med bilder vilken hastighet, du för tillfället kör? Memoryfliken är det som visar detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

När det står 1600 mhz när du köper dom betyder endast att de är testa och klarar 1600 mhz @ en viss spänning och timings, sen är det ditt moderkort som bestämmer i vilken hastighet de ska gå i...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

1600MHz är ingen hastighet som finns som standard, så därför går det inte med den hastigheten, däremot 533 x 2 = 1066Mhz är en standardhastighet enligt JEDEC, minne kan också gå i 1333 Mhz som standard, är upp till minnets SPD vad Auto ger för inställningar, men som sagt Auto kan aldrig ge högre än 1333

1600MHz får du ange manuellt i bios, + timings som minnet är specat för, samt volt kan behöva justeras också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testade att ändra spänningen till 1.65 v och sedan sätta 8,8,8,24 som det är specifierat att minnena är testade för. Tyvärr så flippa windows ur och jag gick tillbaka till default.

Har jag placerat minnena i dual channel mode förresten? Hur vet jag att jag gjort rätt?

I cpu-z får jag denna infon.
channels # dual
dc mode unganged
nb freq 2000 mhz
dram freq 666.7mhz
fsb_dram 3:10
cl 9
rcd to cas 9
rp 9
ras 24
rc 34
cr 1t

Är de satta i rätt ordning? Har ju två stickor på 2gb vardera. Tror jag vet hur jag reglerar freqvensen nu men fortsätter väl och testa.

EDIT: Finns fyra olika val av frq på minnena 400 533 677 och 800 ingen av dessa verkar ställa dram:fsb förhållandena. Någon som har en ide om vad som kan?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

kan man inte ha en förklaring till detta på sweclockers framsida .

denna fråga dyker ju upp nästan dagligen
och ändå så hittar nästan inga svaret på denna fråga

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

bryggarn kan du inte vara så snäll och förklara? Du har ju själv 1600 mhz minnen

Permalänk
Medlem

det tal som står i typ cpu-z ska du dubbla

står det 400 så har du DDR800
står det 800 så har du DDR1600

och som du själv skrev så står det 500 och då går dom i 1000

vill du få dom att gå i 1600 så får du gå in i bios och ändra det
samt att du förmodligen får öka volten till det som dom är gjorda för

mina minnen är ocz 7.7.7.24 1600 och 1.9 volt
men standard och utan att ändra något så har jag för mej att dom gick i 1333 mhz och med lägre volt

så nu har jag ställt in dem på 6.6.6.18 1600mhz 1.95 volt
dom gick även i dessa inställningar med 1.9 men jag ökade lite bara för att vara säker för ökningen är ju bara 0,05 volt

kan du berätta exakt vad du har för minnen

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Jag har köpt dessa minnen från dustin:

http://www.dustinhome.se/pd_5010331603.aspx

Efter lite googlande på tillverkarens art nr så hittar jag denna infon:

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MY-202-C...

Jag vet det står att de är för intels i5 o i7 men sist jag kika har detta inget att göra med om minnena fungerar eller inte med amd. ddr3 skall ju vara en standard right?

Enligt infon så är timings 8-8-8-24 cas latency. 1600mhz

Permalänk
Medlem

konstigt att man inte kan hitta någon mer information om dom på corsairs hemsida

denna dator ser ju att få det att fungera på en amd955
http://www.hardware.info/en-US/usersys/cnFxY51kk2qd/view/

kanske inte i 1600 mhz men det tycker jag lätt att dom borde göra
jag förstår inte vad som är problemet

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du har AMD-prolle så kan du öka spänningen på minnet över 1.65V, prova med 1.8 - 1.9V, med de inställningar du har i övrigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

En lite instickar fråga bara ja får inte mina Corsair Dominator CL 8 1600MHz ram minnen och funkar till min nya dator med detta moderkort M4A79T Deluxe. Kan en bios flashning hjälpa?
får ingen bild med 1 ram minne med 2 startar den bara om.
har häller aldrig lyckats starta datorn

Permalänk
Medlem

Okej, då testar jag att höja spänningen ännu mer.

Bryggarn tackar vet nu hur jag får dem i 1600 mhz, tyvärr så får jag bluescreen med 1.65v och 8-8-8-24. Skall testa att höja spänningen ä'nnu mer som sagt.

Permalänk
Medlem

Kort fråga, hur stress testar man minnena bäst? Har kört med prime 95 men litar inte på dess memory testing. Kan jag göra det?

Hur vet jag att minnena sitter i rätt kaneler på mobot? Jag har två stickor, bör jag sätta dessa i de likfärgade? Gjorde så iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Står det dualchannel i memoryfliken, så körs de rätt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ah, tackar!

Lite updatering, kör nu minnena i 1600 mhz men kan inte få timingsen att nå 8-8-8-24. Har ökat spänningen till 1.695 men vet inte om jag vågar gå högre? Har gjort det stegvis och nu när jag kör med timings 9-9-9-24 på 1.695 v så är det stabilt och inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs mitt förrförra inlägg

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Detta var ju sjukt tråkigt, kan inte köra minnena i 1600 mhz 8-8-8-24. Vid 1.85 v så vägrar datorn ens starta. Har testat alla andra lägre spänningar. Kan man då ringa upp dustin och byta dem? De skall ju vara testade för 1.65v och de timingsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zooLiz
Detta var ju sjukt tråkigt, kan inte köra minnena i 1600 mhz 8-8-8-24. Vid 1.85 v så vägrar datorn ens starta. Har testat alla andra lägre spänningar. Kan man då ringa upp dustin och byta dem? De skall ju vara testade för 1.65v och de timingsen.

Nu är det ju ingen katastrof om du inte kan köra i denna timing, eftersom du inte tjänar mer en någon enstaka procent på denna skillnad, och det märker du inte av vid verklig datorhantering utan bara i test/benchmarkprogram. Så kör du på 9-9-9-24.
Dessutom är dessa lite special just för i5 - i7 prollarna, vilket tyvärr kan vara en orsak till att de inte funkar i den utskrivna/utlovade timingen/hastigheten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Oke, tack allihop för svaren! Go Jul