5870 hackar trots hög fps.

Permalänk
Medlem

5870 hackar trots hög fps.

Hej , fick mitt kort idag, och trots hög fps, runt 45 i snitt på ultra i far cry 2, och 120 fps när ja ställde ner lite, prövade både utan och med v sync.

Det är som 1 sekunds hack, fps är skyhög men det tickar liksom , stannar till hela tiden.

Vad kan det bero på ?
cpu är e8400 core 2 duo, western digital 1 terrabyte.
4 gig ram .
win xp sp3.
och då även mitt nya ATI 5870.

Så fpsen är alltså hög men ändå hackar det !

Testade även empire total war , allt på max ändå känns de som de stannar till hela tiden.

Permalänk
Medlem

din cpu flaskar ganska rejält med ett sånt grafikkort:D men de är högst troligt inte problemet, på min brors dator är de likadant och de släpper när han sätter datorn i väntläge och sedan väcker den igen,, då flyter de fint för honom.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv

Vad för nätdel?

Jag tvivlar personligen på att en E8400 skulle flaska ett HD5870.

Permalänk
Medlem

kolla så att alla tempperaurer inte är för höga

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad för nätdel?

Jag tvivlar personligen på att en E8400 skulle flaska ett HD5870.

Klart som fan att den flaskar, men inte så mycket så det skulle bli ett problem som han har!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Hårrdisk?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hdd? Det finns ju vissa av de äldre ssd diskarna som kan orsaka underliga stopp pga random read write är galet dåligt, sämre än hdd med mycket, på några av dem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobi the Dobi
kolla så att alla tempperaurer inte är för höga

Håller med, hade ett liknande problem som TS med en P4:a + för tiden helfränt grafikkort, där var det värmeutvecklingen som var problemet.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Hjälpsam

Kolla så att CPU:n inte går varm (trottlar).
Bör också funka bättre med V-sync än utan, även om du testat både och.
Kolla i CPU-z att PCI-express bussen går som den skall 16x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hej ! Tack för all överväldigande hjälp ni är verkligen på bästa julhumör !
Min nätdel är earthpower 500 watt om ja läste rätt, och borde väl inte va för varmt iom datorn är helt nystartad.

Sen funkade det fint på mitt nvidia 8800 gt.

Kan det va en drivrutinsfråga ? Installerade från cdn.

Ratatosk, vad menar du cpun trottlar ?
Hur kollat jag cpu-z går som den ska ? Är inte helt klar över hur man gör.
Har en western digital 320 gig som system disk och 1 terrabyte extra disk.

Det är ju sata båda diskarna.
Moderkortet är DS3 tror ja det heter, från Gigabyte.

Kan det va ett volt problem ? med minnen eller cpu /gfx ?

Men att den flaskar borde väl inte göra att den hackar vid så höga fps ?

Permalänk
Medlem

Gjort ett test nu igen på resident evil 5, hade en fps på 49.5, känns riktigt lågt !!!

Har en agp/pci volt på 1.55, stämmer det ?

Såg på firingsquad.se att fps låg på max runt 85 ! , är min cpu så jäkla dålig ?

Körde som sagt allt på max 1900 x 1200 i upplösning.

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av Catalyst A.I. under 3D fliken i CCC.

Någon skillnad då?

Installera senaste drivrutinerna kanske kan hjälpa annars: http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Permalänk
Medlem

Låter som du har något strul med kortet eller någon annan komponent. När jag kör Empire: Total War på mitt 5850 har jag konstant hög fps och flyt.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Klart som fan att den flaskar, men inte så mycket så det skulle bli ett problem som han har!

Klart som fan säger du?
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=2
Nästan alla spel får minimal ökning efter 2.6GHz och detta är med 5970, så att hans e8400 "klart som fan flaskar" är inte så säkert.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Bara o skicka tillbaka kortet tror ni ?

Ja menar cpun har funkat felfritt till mitt 8800 gt.

Permalänk
Medlem

Köpa ny Intel i5 då

slipper problem så länge .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mormor
Klart som fan säger du?
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=2
Nästan alla spel får minimal ökning efter 2.6GHz och detta är med 5970, så att hans e8400 "klart som fan flaskar" är inte så säkert.

Exakt, det är en jäkla fixering på att allt ska flaska grafikkort på detta forum. Det är väl någon ny trend man inte förstått sig på antar jag.

Permalänk
Medlem

Trodde inte heller mitt e8400 skulle göra så stor skillnad , det är ju trots allt 3 ghz, och när jag dragit upp det till 3.4 ghz så är det marginal skillnad på effekten.

Hur ska ja veta ifall det är grafikortet, och inte minne, cpu eller något annat som spökar ?

Kan det va min pci expressport , gigabyte ds3 p35, ? bara 1.0 pci e väl ? behöver man ha pci-e 2.0 16x för de inte ska "flaska" ?

Permalänk
Medlem

prova byta tangentbord ( grannen hade problemet med sin dator helt ny men ett ps/2 tangentbord som fuckade allt )

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mormor
Klart som fan säger du?
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=2
Nästan alla spel får minimal ökning efter 2.6GHz och detta är med 5970, så att hans e8400 "klart som fan flaskar" är inte så säkert.

Hur du kan jämföra en i7 mot en E8400? Jämför du E8400 @ stock med i7 @ stock så är i7 duktigt mycket bättre, dvs, E8400 flaskar grafikkortet. Dock inte jättemycket så att det blir ett problem i detta fall, precis som föregående talare sa.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

ladda ner och prova 64Bit OS.. kanske är det massa program och skit i bakgrunden som tar av ditt dyrbara ramminne, plus att 1gb reserveras av OS till ditt grafikkort, osv... blir inte så mycket över till spelet då.

OBS! glöm inte att köpa 64bit os om det hjälper dig, annars får du väl lägga in ditt gamla xp igen..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd

Har du formaterat? har du gjort en drivecleaner?

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem, det visade sig vara min 1år gamla 500GB HDD jag hade som OS Disk.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

hade liknande problem i cpu-krävande spel när jag gick från ett 7600gt till ett hd3850 för ett par år sedan. jag tror att det är ati's drivrutiner som spökar och en quad skulle nog inte skada.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Det är inte microstuttering det är tal om, då?
En del spel, bla Fallout3, lider av sk microstuttering.
Spelen kan ha bra framerate men hackar till ofta, jag märkte det mest när man rörde sig i sidled.
Detta gick dock att fixa genom att pilla i config-filer.

Tror knappast att en E8400 flaskar de nya korten nämnvärt.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Hur du kan jämföra en i7 mot en E8400? Jämför du E8400 @ stock med i7 @ stock så är i7 duktigt mycket bättre, dvs, E8400 flaskar grafikkortet. Dock inte jättemycket så att det blir ett problem i detta fall, precis som föregående talare sa.

OK, då kan du ju titta på det här testet istället där de kör ett antal processorer och ett GTX295. En E8400 på 3,4GHz räcker rätt långt faktiskt.
Naturligtvis ger den sämre prestanda än en överklockad i7 965, men det är knappast konstigt och skillnaden är ändå inte jättestor i de flesta fall (vilket är lite fascinerande med tanke på att E8400 bara har två kärnor och hör till en äldre generation).
http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=0
Men det lär inte vara processorn som är problemet i det här fallet.

När det gäller om det är PCI-e slotten som flaskar. Så har techPowerUp gjort ett test på just HD5870 med fokus på det. PCI-e x16 på PCI-e 1.0 motsvarar x8 på PCI-e 2.0, så det är alltså bara att kolla på kolumnen för x8 och läsa av att det i snitt ger en 2%-ig försämring. Följdaktligen bör det inte vara det heller.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tror ni inte det kan vara nätdelen som inte orka skicka tillräckligt med ström till allt? Vet inget om det han nämner är det bra eller budget? Och har det något år på nacken kan det vara riktigt sunkig effekt. Kan ju ha verkningsgrad på 50% typ Hade nog försökt med att få tag på ett annat av en kompis eller så och provat innan jag hade skickat iväg grafikkort osv.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Har du installerat om operativsystemet/rensat ut alla Nvidia drivrutiner? Om inte så är det ju en lågodsare att det är det som strular.

En gammal risg hårddisk skulle kunna ge problem med att du inte hinner skyffla data till grafikkortet tillräckligt snabbt, men med 4 GB minne borde problemet vara rätt litet.

Törs nästan lova att problemet inte är att CPU:n är lite långsam, borde ge lite lägre FPS bara inte frysningar.

För att kolla att CPU:n inte Throttlar finns ett litet program som man kan köra som heter ThrottleWatch. Det de handlar om är att det finns en skyddsmekanism som förhindrar att CPU:n överhettar och den fungerar så att den helt enkelt klockar ner CPU:n om den blir för varm.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Möjliga felorsaker;
1. windows XP
2. drivrutiner gamla.
3. värme.
4. tidiga drivrutiner, catalyst 9.12 släpps i morgon.
5. Nätagg som inte ger jämn ström.
6. hårddisk som är för långsam.
7. överklockning.
8. användarfel.
9. fel på kortet.
10. etc...
11. installera om spelet.
12. Kolla minnet.
13. titta på hur datorn belastas under användning.
14. stäng av eist samt c1 i bios för trottling av cpu i användning.

Finns inga direkta enkla lösningar.
Felsökning är ofta tidsödande men nödvändigt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entity
Hej ! Tack för all överväldigande hjälp ni är verkligen på bästa julhumör !
--Text--
Ratatosk, vad menar du cpun trottlar ?
Hur kollat jag cpu-z går som den ska ? Är inte helt klar över hur man gör.
Har en western digital 320 gig som system disk och 1 terrabyte extra disk.
--Text--

Med att den trottlar menar jag att den går så varm att den klockas ned automatiskt, för att skydda den, när den svalnat, går den upp i varv igen, så upprepas allt igen.
För att kolla detta skall du se hur varm den går.
http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-...
Boten är ofta att helt enkelt blåsa bort damm ur kylaren med tryckluft

Det att PCI-express bussen ibland inte går som den skall, är en annan sak, detta ser du tex i CPU-z under fliken mainbord, den skall gå i 16x, men kan ibland gå ned till 1x, ofta i samband med överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |