Tolvkärniga AMD Magny Cours i mars

Permalänk
Melding Plague

Tolvkärniga AMD Magny Cours i mars

Trenden går mot allt fler processorkärnor, och AMD Magny Cours toppar ligan med hela tolv stycken. Enligt nya uppgifter lanseras de första tolvkärniga processorerna redan i mars månad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkningsteknik använder de då? 32 nm?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Thermal Design Power (TDP) väntas hamna på 85, 115 och 140 W.

Lågt för att vara tolv kärnor må jag säga.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Klarar den att maxa Crysis? YEES jag var först med den kommentaren i denna tråden!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

oh fy sören!

om dom kommer ut i mars är dom nog nere på ett bra pris i sommar när det är dags att byta ut plattformen

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

hmm, skulle ju vara intresant med dubbla 12 kärniga

Permalänk
Medlem

finns det någon som satsar på stora snabba kärnor?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Dessa är garanterat 45nm. Det är mycket imponerande TDP på dessa och prestandan kommer nog också att vara extrem för en server processor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ska bli nice när det kommer 12-kärniga till vanliga konsumenter, lär ju spöa skiten ur FSX!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Dessa är garanterat 45nm.

Core2 serien, i7 och Phenom 2 är väl alla 45nm?
Då är det väl rätt troligt att framtida CPUer inte kommer öka i storlek.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Trevliga nyheter!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Om man inte göra den snabbaste Cpu:n så får man göra fler kärnor istället.
Schysst idé.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Klarar den att maxa Crysis? YEES jag var först med den kommentaren i denna tråden!

Crysis så old! förstår inte att folk spelar skiten längre...

On topic.. fett kul av amd att dom gör dessa cpus....

gogo amd.. kanske man kan byta till ett amd system igen då... var ju ett ex antal år sen man hade amd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Crysis så old! förstår inte att folk spelar skiten längre...

On topic.. fett kul av amd att dom gör dessa cpus....

gogo amd.. kanske man kan byta till ett amd system igen då... var ju ett ex antal år sen man hade amd

Han menar mer att man jämför.. crysis är fortfarande en av det mest krävande spelet som finns därför kan det vara en bra sak att fråga om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Core2 serien, i7 och Phenom 2 är väl alla 45nm?
Då är det väl rätt troligt att framtida CPUer inte kommer öka i storlek.

Core i7 är 32nm. AMD kommer lansera 32nm först 2011 såvitt jag vet.

Fast ärligt talat är det lite svårt att direkt jämföra Intels 32nm process med AMDs* 45nm SOI, SOI kan ge både bättre prestanda och lägre strömförbrukning än "bulk silicon" (att kalla Intels högprestanda process för bulk känns fel) dock inte samtidigt.
(* ok ok Global Foundries)

Edit: Ovanstående är fel, nuvarande Core i7 är fortfarande 45nm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Core2 serien, i7 och Phenom 2 är väl alla 45nm?
Då är det väl rätt troligt att framtida CPUer inte kommer öka i storlek.

Jag förstår inte varför du citerar mig men men! Jo Thuban kommer i mitten på 2010 6 kärnor på 45nm så det kommer större.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

FETT! Men det är antagligen 6x2, inte 12x1 kärnor?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
FETT! Men det är antagligen 6x2, inte 12x1 kärnor?

Det är två 6-core kretsar på en MCM ja. Med tanke på AMDs systemdesign och att kommunikationen mellan kretsarna är snabbare än mellan två socklar bör det inte vara något större problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peddr
Han menar mer att man jämför.. crysis är fortfarande en av det mest krävande spelet som finns därför kan det vara en bra sak att fråga om.

Köper man en server CPU för att leka med tecknade gubbar är man dummare än dum. Det här är en CPU för folk som jobbar med sina burkar, inte leker.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Köper man en server CPU för att leka med tecknade gubbar är man dummare än dum. Det här är en CPU för folk som jobbar med sina burkar, inte leker.

Eller smartare än smartast för rendera tecknade gubbar i ett multicore system går jävligt mycket fortare än rendera på ett dualcore system
Jag lovar det är mycket roligare att leka med 3D på ett multicore system än sitta mer än dubbla tiden på ett spelssytem.

EDIT: Jag är jävligt sugen på dom nya flerkärniga CPUerna för lek och hobby Bara dom kommer i en vettig prisklass för hobbyanvändare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Eller smartare än smartast för rendera tecknade gubbar i ett multicore system går jävligt mycket fortare än rendera på ett dualcore system
Jag lovar det är mycket roligare att leka med 3D på ett multicore system än sitta mer än dubbla tiden på ett spelssytem.
http://uicsoccer.files.wordpress.com/2009/09/lgfp1322100-auth...

EDIT: Jag är jävligt sugen på dom nya flerkärniga CPUerna för lek och hobby Bara dom kommer i en vettig prisklass för hobbyanvändare.

Med "leka med tecknade gubbar" tänkte jag på crysis faktiskt. Det du skriver om räknas som arbete även om du inte får betalt för det. Köpa en server/arbetstation för att leka (det är vad jag kalla spela spel) är bortom all dumhet.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd

12 cores. Trevligt!
Tror inte Intel har något som kan matcha det.
Intel har väl bara 6 cores?

AMD Magny Cours?
AMD Many Cores?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Klarar den att maxa Crysis? YEES jag var först med den kommentaren i denna tråden!

Med tanke på att processorn arbetar lika mycket oavsett upplösning och kantutjämning så vore det konstigt annars

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Jag vill se fler kärnor för servermarknaden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

vore fint när man kör flera virtuella os i burken!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
12 cores. Trevligt!
Tror inte Intel har något som kan matcha det.
Intel har väl bara 6 cores?

AMD Magny Cours?
AMD Many Cores?

Tyvärr tror jag dock den är upkallad efter denna:
Magny Cours

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth