Fler moderkort för Intel Core i3

Permalänk
Melding Plague

Fler moderkort för Intel Core i3

I takt med att lanseringen av Intels budgetprocessor Clarkdale närmar sig laddar moderkortstillverkarna om i sortimenten. Denna gång är det bilder på tre modeller från Gigabyte som hittat ut på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad är skillnaden mellan H55 och P55? Och måste man ha H55 för clarksdale-processorer?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Kanske köpa på sig en sådan som server sen då kanske

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Vad är skillnaden mellan H55 och P55? Och måste man ha H55 för clarksdale-processorer?

På P55 saknar styrkrets för den integrerade grafiken om jag fattat det rätt, säker något övrigt också. Sen ska det väl gå med Clarksdale till P55 med en liten bios uppdate?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valleman
På P55 saknar styrkrets för den integrerade grafiken om jag fattat det rätt, säker något övrigt också. Sen ska det väl gå med Clarksdale till P55 med en liten bios upptade?

Ok, så clarksdale funkar på P55 men man kan inte använda den integrerade grafikkretsen?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Ok, så clarksdale funkar på P55 men man kan inte använda den integrerade grafikkretsen?

Yes, förutsatt att BIOS uppdatera med stöd för de nya processorerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Yes, förutsatt att BIOS uppdatera med stöd för de nya processorerna.

Tack! Då vet jag.

(Jag blev citerad av Chefredaktören! OMG!)

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Tack! Då vet jag.

(Jag blev citerad av Chefredaktören! OMG!)

Haha, det blir man ofta. En gång fick jag titeln "svänsklärare" efter att ha blivit citerad av chefredaktören
Men den togs bort dessvärre

OnT: Var det på fredag Clarksdale skulle lanseras?
Det kommer väl prollar utan grafik också eller?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Spännande processorer speciellt Core i3. Ska bli kul att se om dem plockar ner Athlon II X4.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har H55 mer PCI-E-kanaler än P55?

EDIT: Eller förresten PCI-E-controllern ligger väl i CPUn på Lynnfield?

Gör den inte det på Clarkdale också?

Ahh... förvirring.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Har H55 mer PCI-E-kanaler än P55?

EDIT: Eller förresten PCI-E-controllern ligger väl i CPUn på Lynnfield?

Gör den inte det på Clarkdale också?

Ahh... förvirring.

Clarkdale är en krympt Lynnfield med integrerad GPU (som faktiskt är en separat krets i processorkapseln).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Som vanligt hade man kunnat spara in en hel del yta på mikrokorten genom att byta till SO-DIMMar.

Medan jag kan förstå en symbolisk IDE-kontakt begriper jag inte varför de stretar med floppykontakten.

Då CPUn har inbyggd grafik ser jag fram emot ITX-kort.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Clarkdale är en krympt Lynnfield med integrerad GPU (som faktiskt är en separat krets i processorkapseln).

Frågan var väl om Clarkdale spottar ut (eller tar in?) 2*x16 PCI-E till skillnad från Lynnfield?

Eller om moderkortens stöd för 2*x16 är på låtsas eller hur det nu fungerar ...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Frågan var väl om Clarkdale spottar ut (eller tar in?) 2*x16 PCI-E till skillnad från Lynnfield?

Eller om moderkortens stöd för 2*x16 är på låtsas eller hur det nu fungerar ...

Om du tittar noga på bilderna så ser du att den undre PCI-E x16 porten bara har x8 med "lanes".

Halva porten saknar kontaktdon öht.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om du tittar noga på bilderna så ser du att den undre PCI-E x16 porten bara har x8 med "lanes".

Halva porten saknar kontaktdon öht.

Som jag antog då.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

så säg om man har då sli kan man köra gpun i processorn med då? och få som 3 way sli då eller bara jag som fattat helft fel?

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Det ska bli spännande att se hur de här faktiskt presterar, hur mycket de kostar och hur de överklockar.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Intressant.
Men som budget-processor så är den enbart intressant om den är prisvärd, d.v.s. står bra till konkurrenskraftigt mot dagens system.

Och integrerad gpu i all ära, men jag föredrar extern då det blir mindre värme på en liten yta. Så fördelen med integrerad är att det går göra billigare, kommer det inte bli billigare samt sämre prestanda, så väljer jag allt en extern gpu.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
så säg om man har då sli kan man köra gpun i processorn med då? och få som 3 way sli då eller bara jag som fattat helft fel?

Du som fattat det fel..

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Du som fattat det fel..

ja okej tack för att du förklarar och gör det tydligare..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
så säg om man har då sli kan man köra gpun i processorn med då? och få som 3 way sli då eller bara jag som fattat helft fel?

SLi är nVidias multi-GPU-lösning: Personligen tror jag att det är mer troligt att det regnar i helvetet än att intel bakar in nVidia GPUer i processorn. Med ett begränsat antal PCIe-banor är det mycket troligt att den interna grafiken kopplas bort om externt grafikkort detekteras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake

Då CPUn har inbyggd grafik ser jag fram emot ITX-kort.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=itx&bn=&mfr=DFI

Dada!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
... begriper jag inte varför de stretar med floppykontakten.

Men var ska jag annars ansluta diskettstationen som hängt med sedan '94?

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Intressant.
Men som budget-processor så är den enbart intressant om den är prisvärd, d.v.s. står bra till konkurrenskraftigt mot dagens system.

Och integrerad gpu i all ära, men jag föredrar extern då det blir mindre värme på en liten yta. Så fördelen med integrerad är att det går göra billigare, kommer det inte bli billigare samt sämre prestanda, så väljer jag allt en extern gpu.

När man packar ihop det i samma paket får man inte bara bättre pris, man får oxå aktiv kylning på IGPn och kan därför skrämma upp hastigheten på den utan att få värmeproblem. Den kommer givetvis inte kunna konkurrera med externa GPU som pluggas in i ngn av expansionsportarna men det är inte heller meningen, den här processorn är till för arbetsdatorer där det är viktigare att GPUn presterar tillräckligt bra i Windows-bruk, det är alltså inte ngt man spelar på primärt.

Tråkigt att AMDs alternativ inte ska komma förrän 2011 (såvitt jag förstått det), Intel och budget går som du säger inte riktigt ihop. AMDs alternativ med 785G och Athlon 2 går på 1300-1400:-, och en i3a med moderkort kommer nog gå på en bit över 2000:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Men var ska jag annars ansluta diskettstationen som hängt med sedan '94?

/Olle

Klart man ska ha floppy så länge operativsystemet fortfarande stöder det (Windows 7). Det var jättelätt att flasha mitt grafikkort mha floppy, floppy FTW!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8