Mediamarkt Malmö, iPhone blåsning..

Permalänk
Medlem

Mediamarkt Malmö, iPhone blåsning..

Här är jag igen, i min mest älskade forumsdel.

Ska dra historien kort och enkelt så alla hänger med.
Två kompisar bestämmer sig för att köpa iPhones och kör ner till Mediamarkt i Malmö. De bestämmer sig för att binda sig till Telia och får veta att abonnemanget kommer att kosta ca 200:- i månaden. Kompisarna frågar om detta stämmer och allt är korrekt. De tecknar och går hem.

Idag kommer den första fakturan från Telia på ca 200:- + MOMS på ca 200:-! (plus engångavgift samt ca 30:- + MOMS för abonnemanget).

Fråga: Kan Mediamarkt göra såhär, lura folk med priser utan moms?

Personligen tycker jag att det är sjukt att man kan lura folk på detta sätt, men finns det någon utväg tro?

/
arg

Det löste sig med Telia!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Privat eller företag? Sen, det är DIN skyldighet att läsa på innan du skriver under.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ja det kan dom. Man är en idiot om man inte läser hela avtalet innan man skriver på.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Privat eller företag? Sen, det är DIN skyldighet att läsa på innan du skriver under.

Privat och det står inget på kvittot, bara "Telia Prata på + ca 200:-".

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Om man köper en iPhone bunden till Telia köper man väll den ända från Telia direkt? Blir inte det billigare och enklare?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Mediamarkt i Malmö har en väldig inkompetent personal dock får du skylla dig själv som litar på försäljaren istället för att läsa igenom avtalet själv. De sa till mig att man kan spela upp sina gamla PSP spel på den nya PSPGO dock saknar den nyare varianten en läsare.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv

Moms ska ju inte tillkomma oavsett? När man beställer den på telia så betalar man endast ca 230 kr/månaden och ingen engångs/tillägs avgift står med?

Läs igenom kvittot noggrant, står det inget om den extra avgiften så är det bara att åka tillbaka och bestrida, eller häv köpet.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det olagligt för ett företag att ge priser exkl moms till privatkunder.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Man kan ju klart och tydligt läsa i deras hemsida att det kostar en, för att citera "Endast 229 kr/mån i 24 månader". Är inte det lite vilseledande reklam?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Privat och det står inget på kvittot, bara "Telia Prata på + ca 200:-".

Priser skall ALLTID anges med moms. MediaMarkt riktar sig i första hand till privatpersoner så det är inget snack om saken. Här kan du faktisk få rätt.

Ingångna avtal är svårare att krångla sig ur. Det behöver dock inte betyda att det är omöjligt. Man kan helt enkelt inte begära att alla ska kunna tyda avtal med krångliga formuleringar och snårigt regelverk - så ansvaret ligger faktiskt inte enbart på Er, utan även säljaren som har ett ansvar att korrekt informera om det vesäntliga i avtalet; t.ex pris.

Om Ni nu var två stycken som tecknad abonnemang samtidigt kan Ni kanske göra gemensam? Två vittnen mot en väger tyngre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Priser skall ALLTID anges med moms. MediaMarkt riktar sig i första hand till privatpersoner så det är inget snack om saken. Här kan du faktisk få rätt.

Ingångna avtal är svårare att krångla sig ur. Det behöver dock inte betyda att det är omöjligt. Man kan helt enkelt inte begära att alla ska kunna tyda avtal med krångliga formuleringar och snårigt regelverk - så ansvaret ligger faktiskt inte enbart på Er, utan även säljaren som har ett ansvar att korrekt informera om det vesäntliga i avtalet; t.ex pris.

Om Ni nu var två stycken som tecknad abonnemang samtidigt kan Ni kanske göra gemensam? Två vittnen mot en väger tyngre.

Exakt min tanke, men visade sig nu att Telia hade skickat ut en faktura för två månader därav det dubbla priset.

PROBLEM SOLVED.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Det är alltid bätter och prata med företaget först innan man postar på allmänna forum :), bara ett tips för framtiden. Finns alltid förklaring till allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Exakt min tanke, men visade sig nu att Telia hade skickat ut en faktura för två månader därav det dubbla priset.

PROBLEM SOLVED.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Är det ingen på detta forum som kontaktar butikerna för en förklaring INNAN de skriver arga trådar? Herregud...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megabävern!
Är det ingen på detta forum som kontaktar butikerna för en förklaring INNAN de skriver arga trådar? Herregud...

Alltid, dock skrev jag här pga kompisens önskan.
Note to self: Gör aldrig om det...

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Hedersmedlem

Då ser vi denna diskussion som avslutad.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.