Hur får man AHCI att fungera i XP?

Permalänk
Medlem

Hur får man AHCI att fungera i XP?

Har precis köpt en Intel x25-m G2 och kör den för nuvarande i ide native. Men jag vill köra den i AHCI, är detta möjligt?

Permalänk

Borde inte va några problem Men du får installera om datorn Annars blir det strul med blåskärm

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Borde inte va några problem Men du får installera om datorn Annars blir det strul med blåskärm

Men när jag ställer in den på AHCI och installerar så hittar den icke den i installationen.

Permalänk
Medlem

Prova ändra till AHCI och stoppa i XP skivan för att se om installationen hittar disken (inte troligt, men vore dumt att inte testa). Man brukar kunna boota upp med moderkortsskivan som följer med och välja att skapa en bootdiskett med sata drivisarma. Har man ingen floppy så blir det problem, antingen låna en av någon eller om man har tur använda en usb-floppy Vill man böka mer så kan man streama in dem på en skiva med nlite. Skulle kanske rekommendera att byta upp dig till W7 genom att du kan använda usbminnen för drivisarna.

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragwolf
Vill man böka mer så kan man streama in dem på en skiva med nlite

Det är faktiskt inte så bökigt med nLite

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragwolf
Prova ändra till AHCI och stoppa i XP skivan för att se om installationen hittar disken (inte troligt, men vore dumt att inte testa). Man brukar kunna boota upp med moderkortsskivan som följer med och välja att skapa en bootdiskett med sata drivisarma. Har man ingen floppy så blir det problem, antingen låna en av någon eller om man har tur använda en usb-floppy Vill man böka mer så kan man streama in dem på en skiva med nlite. Skulle kanske rekommendera att byta upp dig till W7 genom att du kan använda usbminnen för drivisarna.

Tack för svaret men Xp funkar bäst för mig då jag spelar CS 1.6 rätt mycket.

Men vart får jag tag på drivrutinerna till just denna disk då?
Intel x-25 m g2

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte drivsar till disken du skall ha utan de för ditt chipset (sata)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna finns på moderkortstillverkarens hemsida. Borde heta ungefär preinstall driver. Sen måste man som sagt köra in dem via floppy om man inte integrerar dem i OS-skivan.

För vista och W7 behövs inte detta, de har redan drivrutiner för AHCI från början.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

alla moderkort stödjer inte AHCI.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Intallera nyss xp igen och sitter nu med samma problem. Har glomt bort hur jag gjorde forra gangen.

Har ett AMD Moderkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ripan_:

Intallera nyss xp igen och sitter nu med samma problem. Har glomt bort hur jag gjorde forra gangen.

Ja det vet inte vi heller, men kolla det som de skrev innan i tråden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dra ner drivisarna till chipset/kontroller.
Kör med diskett eller streama in på en skiva med nLite.
Win

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]