Asus laddar inför Intel Core i3

Permalänk
Melding Plague

Asus laddar inför Intel Core i3

Budget- och mellanklassaren Clarkdale är i antågande och Asus ställer sig i kö med två moderkort för den nya processorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan H55 och H57?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad är skillnaden mellan H55 och H57?

Läste du inte nyheten, eller är du sarkastisk... eller har jag missat något?

Intel H55 har 10 st. USB 2.0 men inte RAID, och H57 klarar 12 st. USB 2.0 och RAID.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Läste du inte nyheten, eller är du sarkastisk... eller har jag missat något?

Intel H55 har 10 st. USB 2.0 men inte RAID, och H57 klarar 12 st. USB 2.0 och RAID.

Alltså jag menade styrkretsen i sig. Jag kanske fattade fel för jag trodde att det var specsen för dessa specifika moderkort inte att styrkretsen hade så mycket. Får läsa igen...

EDIT: Nu har jag läst och fattat. Tycker att det är ganska onödigt att skapa en "ny" krets bara för att lägga till 2st. USB och RAID... Men nu fattar jag, sorry för inlägget!

EDIT 2: Jag hade först hoppats på att H57 hade fler PCIe-linor...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Läste du inte nyheten, eller är du sarkastisk... eller har jag missat något?

Intel H55 har 10 st. USB 2.0 men inte RAID, och H57 klarar 12 st. USB 2.0 och RAID.

Nu visade det sig att det var ett missförstånd, men tycker att inlägget var grymt kul som första post =D

OT: Blir riktigt sugen på att uppgradera ju mer jag hör om Core i3..

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220
[Speldator] Antec 900 | Gigabyte P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,2GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme | Corsair XMS2-6400 2x1GB CL4 | PNY Geforce 8800GTX @ 621/2052 | 2xSamsung SpinPoint 500GB | Corsair 520W

Permalänk

Jag är dock lite skeptisk till core i3 på ett sådant dyrt moderkort, det bästa i artikeln går väl på runt 2000kr? Och har man lagt ut så mycket pengar på ett moderkort så får man skaffa cpu därefter om det nu skall bli ett prisvärt alternativ.

Nå jag hoppas starkt på core i3, men jag är skeptisk till om den verkligen blir så prisvärd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Kan någon tala om för mig vad det spelar för roll om ett moderkort har 10 eller 12st USB-portar? Hur ofta använder en normal användare mer än 5-6st? Hur många använder ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Kan någon tala om för mig vad det spelar för roll om ett moderkort har 10 eller 12st USB-portar? Hur ofta använder en normal användare mer än 5-6st? Hur många använder ni?

Jag använder:
Stationär: Mus+Tangentbord+ibland externa enheter = 2 - 3st.
Bärbar: Extra tangentbord+kyplatta+ibland externa enheter = 2 - 3st.
(Skrivaren sitter i Time Capsulen så den går via trådlöst nätverk)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Kan någon tala om för mig vad det spelar för roll om ett moderkort har 10 eller 12st USB-portar? Hur ofta använder en normal användare mer än 5-6st? Hur många använder ni?

Då är jag onormal? Jag använder 2, ibland 3st usb portar. 1 för mus 1 för tbord. 1 IBLAND för att föra över saker till/från mobilen

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Jag har hela 1 USB kopplade bak på datorn och den går till skärmen som sprids vidare till tangentbord, mus, joystick och TrackIR. GPS, telefon och sånt pluggar jag i framifrån på chassit dom få få gånger jag har behovet. Så mjae, 10 eller 12 är ju inte direkt en skillnad på liv och död.

Men det är ju klart, det finns fler människor än man tror som bygger ut HDD-utrymmer med fler externa diskar.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag måste påstå att Intels nya namn och socklar är smått förvirrande. Coe i3/i5/i7/i9 och till det två(?) olika socklar. Vidare, ska man ge sig in i budgetklassen så krävs priser matchande nuvarande budgetklass, inte att försöka trissa upp instegspriset. Förhoppningsvis så tänker man på detta vid kommande prissättning.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

8 externa diskar atm, usb-sticka för Potable Apps, Synca telefonen, kameran, vagga för disk, så 12 st där och då kör jag skrivare via nätverket och tangentbord och mus via ps2

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om det är spec. långsiktigt att köpa denna istället för nåt med i5... jag är skeptisk.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Inte allt. Grafiken är på 45nm.

Jag antar att du menar 40nm

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Kan någon tala om för mig vad det spelar för roll om ett moderkort har 10 eller 12st USB-portar? Hur ofta använder en normal användare mer än 5-6st? Hur många använder ni?

En, som går till skärmen. Och där i är tbord+mus kopplad. Så 1-2 beroende på hur...

Men grejen är väl att USB är hubbat, och portarna i sig är mer eller mindre gratis (ingen royalty som för vissa andra portar har / hade).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Om grafikdelen bli bra nog skulle jag kunna tänka mig att investera i I3 som HTPC, lite nätt och ingen vidare risk för överhettning heller.

Men för att vara ärlig vill jag se hur grafiken presterar och hanterar filmer i Blue-ray kvalitet, då det ju är ett måste.

Angående antal USB platser så är det väll skit samma eller hur, då spelar det större roll att den ena stöder raid, men eftersom det är tänkt som ett budget system så är också den funktionen i sak onödig. Intressant att ASUS valt att ha med usb 3.0 på korten. Tummen upp för ASUS!

Med andra ord, säkert skitbra för att man i längden kommer kunna bygga mycket kompakta moderkort och få små HTPC datorer, idag med dom moderkort som ASUS byggt ser det inte så spännande ut.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Edit!
LÄngtar till januari

Permalänk
Avstängd

Vore fint om sweclockers skribenter kunde vara mer specifika när ni skriver "gigabit" om nätverkets hastighet. Kretstillverkare vore mer intressant då så gott som alla kort har gigabit.

Eller ja, det räcker om ni skriver om det är riktigt nätverk eller realteks hopkop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen

Eller ja, det räcker om ni skriver om det är riktigt nätverk eller realteks hopkop [/B]

Är skillnaden stor? hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag är dock lite skeptisk till core i3 på ett sådant dyrt moderkort, ... har man lagt ut så mycket pengar på ett moderkort så får man skaffa cpu därefter om det nu skall bli ett prisvärt alternativ.

Jag var tidigare i tron att i3 skulle kunna fungera som en instegsmodell till P55-sviten av processorer, så att man kan köpa ett hyfsat moderkort med billig processor, och sedan byta till högpresterande processor när man får råd.

Det skall bli intressant att se hur det blir med kompatibiliteten mellan olika moderkort och processorer med socket 1156...

/Olle