Poststrul vid beställning från Dustin

Permalänk
Medlem

Poststrul vid beställning från Dustin

Tjena,

Tvungen att dela med mig utav min skapligt sköna upplevelse utav dustins service.

Det hela började med att jag beställde en HP skrivare som dustin fick in förra veckan och de var de enda som hade den hemma samt att de ligger i Stockholm så jag tänkte detta kommer gå fort!

Den skickades dagen efter den 9/12 och redan samma dag märkte jag något konstigt på postens hemsida att den sorterades flera gånger.

Den 10/12 står det en avvikelse att paketet är skickat som Företagspaket men är adresserat till en privatperson som inte stämde då det var skickat som postpaket enligt postens hemsida tom. (Dåligt posten)

Jag ringde självklart in den 9/12 för att påpeka detta men supporten på Dustin tyckte jag skulle avvakta. Fredag kom dvs 10/12 och avvikelsen visade sig på postens hemsida så man blev lite fundersam och besviken, tog igen kontakt med supporten på Dusin och påpekade att något ej står rätt till. Hon på supporten ringde Posten och fick till svar att Posten tyckte oxå det var något skumt men att man skulle avvakta att den kommer nog på måndag.

Under helgen så omsorterades den ett par ggr (fortfarande på stockholms terminal) så igår Måndag reklamerade jag till mitt Företag Center i Kungens Kurva som idag Tisdag tog kontakt med posten och två timmar senare ringer reklamationsavdelningen mig och talar om att paketet går ej att hitta och att de kommer göra en sökning men att det kan ta tid så att bästa alternativet var att jag skulle be Dustin leverera en ny skrivare.

Då ringer jag Dustin, blir kopplade tusen gånger och till sist kommer jag till en tjej som inte verkar vara den trevligaste man snackat precis. Jag berättar om hela proceduren och att posten hade talat om för mig att en omleverans måste ske då det tidigare paketet är borta. Då ber hon mig avvakta (jag väntar i ca 10min i luren) och därefter berättar hon att hon vart i kontakt med posten men att de kan ej svara än vad som hänt paketet utan JAG MÅSTE avvakta 2 dagar för att de ska få svar ifrån Posten. FÖRST DÅ kan de göra en omleverans och isåfall skulle jag tidigast få den andra skrivaren 21/12!!! Jag tyckte det var helt oacceptabelt och hon sade men du kan göra en ny beställning, fast du får betala en gång till!!!!

Jag gjorde så att jag annullerade hela baletten och kommer ALDRIG mer handla utav Dustin. Har handlat utav Dustin i flera år och trodde de stog för det lilla extra när det gäller service med tanke på att deras priser även ligger några kronor högre men sämre service har jag inte skådat utav någon annan onlinebutik jag handlat ifrån tidigare.

Visst posten klantade till sig men deras support var ju snabb och gav raka svar så att man slapp vänta i onödan.

Har nu beställt ifrån INET och får hoppas det går smidigare!

14 dec kl 14:30 Stockholm, Sorterad
14 dec kl 14:30 Stockholm, Sorterad
11 dec kl 20:45 Stockholm, Sorterad
11 dec kl 14:23 Stockholm, Sorterad
10 dec kl 15:34 Stockholm, Sorterad
10 dec kl 08:36 Avvikelse Huddinge-2, Företagspaket adresserat till privatperson. Utkörning ingår ej. Paketet omsorteras till mottagarens Postombud. En Avi, som tas med vid avhämtning, skickas ut via brev.
9 dec kl 18:16 Posten, Brevavisering har skickats till mottagaren
9 dec kl 17:49 Stockholm, Sorterad
9 dec kl 17:49 Stockholm, Sorterad
9 dec kl 12:32 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen

MVH

Permalänk
Medlem

Låter konstigt.
Det här är väl inte så jätteilla? Det handlar ju bara om tid än så länge och inga pengar som försvinner eller så. Aja, dåligt är det ändå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man ha prylarna fort får man handla hos den lokala datorbutiken. O_o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Låter konstigt.
Det här är väl inte så jätteilla? Det handlar ju bara om tid än så länge och inga pengar som försvinner eller så. Aja, dåligt är det ändå.

Det är grymt dåligt, tid är pengar och att vänta 2v på en vara är katastrof. Hade köpt det hela om dustin hade skickat en ny då de fick veta ifrån posten att varan är borta men nej de bestämde sig för att vänta 2 dagar innan de skulle ta det beslutet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Vill man ha prylarna fort får man handla hos den lokala datorbutiken. O_o

Hade lätt gjort det om en lokal butik hade haft den inne.

Permalänk
Medlem

Det var ju synd att det blev strul. Men jag vill påstå att Dustin Home's support inte alls är så illa. Inte när det gäller returärenden i alla fall; jag skickade in en trasig vara och fick en ny redan någon dag efter, och två smidiga mail senare.

Väntetiden var oacceptabel och supporten kunde nog ha hanterat ditt ärende annorlunda, men jag vill påpeka att företagets anställda är duktiga och de bör inte bojkottas. Alla begår misstag

*edit: Posten lär ju även ha spelat sin roll, och det kan inte vara lätt i juletider.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Nu är det väl ändå inte Dustin som gjort något större fel utan Posten? Det gäller att vara arg på rätt person (företag) vettu

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Nu är det väl ändå inte Dustin som gjort något större fel utan Posten? Det gäller att vara arg på rätt person (företag) vettu

Visst har posten gjort fel, men det är fortfarande dustins ansvar att leverera vara i rätt tid till kunden, posten tillhör deras kedja. Som sagt hade de skickat en ny leverans idag hade jag köpt det hela, allt kan ju strula till sig, men att hon sade att jag skulle avvakta ännu 2 dagar till samt skulle få TIDIGAST nya skrivaren nästa vecka var ju oacceptabelt enligt min mening.

Vet inte hur jag skulle skött detta bättre, tycker själv att jag haft rätt bra tålamod =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Visst har posten gjort fel, men det är fortfarande dustins ansvar att leverera vara i rätt tid till kunden, posten tillhör deras kedja. Som sagt hade de skickat en ny leverans idag hade jag köpt det hela, allt kan ju strula till sig, men att hon sade att jag skulle avvakta ännu 2 dagar till samt skulle få TIDIGAST nya skrivaren nästa vecka var ju oacceptabelt enligt min mening.

Vet inte hur jag skulle skött detta bättre, tycker själv att jag haft rätt bra tålamod =/

Tycker du gjort helt rätt:)
Är ju en sak som Dustin får lösa med Posten utan att du ska bli lidande enligt min mening.
Beställde en processor från Dustin igår så jag hoppas jag slipper samma gorm.

Permalänk

Som andra påpekat så är det Posten som har klantat sig, i normalfallet hade Dustin skickat en ny som du ev. fått betala för, och sen ge dig pengarna tillbaka för den som försvunnit efter utredningen, men du hade väl otur med handläggare i telefon helt enkelt. Av deras telefongrunts så finns det ett par rätt otrevliga dryga jävlar, bl.a. en Henric som man ska akta sig för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
[...]posten tillhör deras kedja.[...]

Dustin äger väl knappast Posten. Att nätbutikerna skickar företagspaket till privatkunder är mycket vanligt, och något man får leva med. Så du kan knappast lasta Dustin för att det gått fel i postgången.

Om skrivaren är så viktig så borde du antingen handlat i butik, som redan nämnts, eller varit ute i bättre tid. Hur svårt är det med litet framförhållning?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

hur svårt är det med lite kundvård?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Hedersmedlem

*rubrik redigerad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Dustin äger väl knappast Posten. Att nätbutikerna skickar företagspaket till privatkunder är mycket vanligt, och något man får leva med. Så du kan knappast lasta Dustin för att det gått fel i postgången.

Om skrivaren är så viktig så borde du antingen handlat i butik, som redan nämnts, eller varit ute i bättre tid. Hur svårt är det med litet framförhållning?

Såklart posten ingår i dustins värdekedja, jag som kund beställer ingen tjänst utav posten utan det är dustin som gör det. Jag har beställt en produkt ifrån dustin som ska levereras till mig om de väljer posten eller hästen har jag inget med det o göra.

Sen i god tid spelar ej roll då produkten kom först in den dagen och dustin var första o få in den, butiker hade den inte.

Samt att posten strulade har vi redan förstått men det är servicen som brister hos dustin, det e inte acceptabelt att vänta 2v på en vara varesig det strular för posten eller inte, dustin borde ha löst detta idag på ett bättre sätt än att be mig vänta ännu 1 vecka. Så tycker jag iallafall... kanske e för kräsen?

Permalänk
Medlem

Tja, du kommer i varje fall bli nöjd med hur Inet hanterar det här.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Åkte på en liknande historia för ett år sen. Beställde hemmabiosystem från dustin tillsammans med en drös andra delar. Allting delades upp i två kollin, ett med hemmabiosystemet och ett med resten av grejerna. Två dagar senare kom ETT av paketen, det andra (större) hade följt det första enligt post-loggarna med bara några minuters differens men av någon anledning var det inte registrerat hos mitt postombud när det lilla anlände. Frågade dem om de sett paketet, det kanske missat att bli registerat eller nåt - då sa de att de inte sett något.
Väntade en extra dag och såg ingenting, gick till postombudet och bad dem leta efter det - de hittade ingenting men påpekade att "inte tar vi emot paket som väger mer än 20kg! Om det kommit in så hade vi skickat tillbaka det" (paketet vägde som av en händelse 20.1kg enligt postloggarna).
Paketet var totalt försvunnet.

Dagen efter fick jag en avi och gick glatt till postombudet för att hämta ut lådan - till min förvåning fanns där ingen! De sa att de inte hade någon aning om var mitt paket var, de hade aldrig sett det eller avin (som antagligen skickats ut automatiskt).
Ringde då till posten och bad dem leta - fann ingenting. Paketet var spårlöst försvunnet. De bad mig avvakta två dagar.
Ringde dustin och frågade vad jag skulle göra - de bad mig avvakta två dagar.
Ringde posten igen, var ganska påstridig och till slut tog en kvinna i alla fall tag i det och letade reda på lite pappers-loggar av vilka paket som varit förbi centralen och vart de tog vägen. Spåren slutade i lastbilen som skulle lämnat paketet till mitt postombud samma dag som det första paketet.

Efter flera dagars väntan blev jag ombedd av posten att reklamera till posten, när jag väl gjort det blev dustin griniga och tyckte jag borde reklamerat till dem (vilket hade varit vettigare från första början) och de skickade efter mycket om och men ett nytt hemmabiosystem tillsammans med en odaterad faktura på hela kostnaden.
Fakturan krediterades först 2 månader senare när posten erkänt att de slarvat bort paketet. Storyn fick ett bra slut iaf, inga extra kostnader - men TID! Otroligt vilken tid det tog. Det var lite snopet att sitta med sladdar och alla detaljer/extra delar till systemet men ingen förstärkare + högtalare i två veckor...

Slutsatsen är i alla fall att jag var nöjd med Dustin men inte nåt vidare med Postens rutiner. Hela problemet var ju att Posten inte kunde bestämma sig för om det skulle till företagscenter (1km bort) eller mitt närmaste postombud (200m).
Det var lite oroligt att ha en odaterad faktura liggande, väntande på att få betalningskrav utifall att Posten inte skulle erkänna sitt misstag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Såklart posten ingår i dustins värdekedja, jag som kund beställer ingen tjänst utav posten utan det är dustin som gör det. Jag har beställt en produkt ifrån dustin som ska levereras till mig om de väljer posten eller hästen har jag inget med det o göra.

Sen i god tid spelar ej roll då produkten kom först in den dagen och dustin var första o få in den, butiker hade den inte.

Samt att posten strulade har vi redan förstått men det är servicen som brister hos dustin, det e inte acceptabelt att vänta 2v på en vara varesig det strular för posten eller inte, dustin borde ha löst detta idag på ett bättre sätt än att be mig vänta ännu 1 vecka. Så tycker jag iallafall... kanske e för kräsen?

Posten suger, that's fact. Dustin verkar ha skött sig bra och varit på Posten. Det är klart de måste höra av sig till Posten och få svar om paketet är borta eller vad som hänt. Om du verkligen ville vara säker på att få det riktigt fort utan strul kunde du valt budfrakt. När DU valde att få det levererat med Posten så tar du ju en risk att Posten strular till det. Värt att notera att om Dustin inte skulle varit på Posten tar de upp till 2 månader på sig att erkänna att de tappat bort paketen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Posten suger, that's fact. Dustin verkar ha skött sig bra och varit på Posten. Det är klart de måste höra av sig till Posten och få svar om paketet är borta eller vad som hänt. Om du verkligen ville vara säker på att få det riktigt fort utan strul kunde du valt budfrakt. När DU valde att få det levererat med Posten så tar du ju en risk att Posten strular till det. Värt att notera att om Dustin inte skulle varit på Posten tar de upp till 2 månader på sig att erkänna att de tappat bort paketen.

Ärligt talat så agerade inte Dustin alls något speciellt mot posten, det är nog mer posten som agerade snabbt. Sen att göra kunden nöjd fanns inte ens med i bilden. Jo vänta 2v på din skrivare var i princip deras svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund

Slutsatsen är i alla fall att jag var nöjd med Dustin men inte nåt vidare med Postens rutiner. Hela problemet var ju att Posten inte kunde bestämma sig för om det skulle till företagscenter (1km bort) eller mitt närmaste postombud (200m).
Det var lite oroligt att ha en odaterad faktura liggande, väntande på att få betalningskrav utifall att Posten inte skulle erkänna sitt misstag.

Råkade ut för i princip samma sak. Två datorchassin (modell stridsvagnsplåt) och en mindre låda med monteringsdetaljer, allt från dustin. Fick avi och gick för att hämta prylarna, men fick aldrig några chassin. Efter att jag varit i kontakt med både Posten, ombudet i butiken och Dustin samt felanmält till höger och vänster så blev jag uppringd efter ett par dagar. Chassina stod på ett företagscenter, men det fanns inget som tydde på att försändelsen 'delat' på sig. Ingenting på avierna eller i postens loggar indikerade på att så var fallet heller. Efter den här bravaden så gör jag alltid separata beställningar om något väger mer än 17-18kg. Kan bli lite dyrare, men man slipper leka Sherlock Holmes i ett öde industriområde.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Efter att ha mailat support chefen fick jag till svar att de kunde ha agerat bättre och att de kunde ha skickat en ersättare i tisdags när jag ringde men hon som satt i supporten var en newbie, det hjälper inte mig och samtidigt tyckte jag att newbien hade rätt dålig ton, kanske inte gjort för att jobba inom support.

Idag fick jag iallafall hem min skrivare ifrån Inet, snabbt som fean, skickad igår eftermiddag ifrån göteborg och framme redan idag.

2009-12-17 12:49 Posten Företag Kungens Kurva Mottagaren har hämtat försändelsen
2009-12-17 12:40 Posten SMS-avisering har skickats till mottagaren
2009-12-17 12:06 Posten Företag Kungens Kurva Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2009-12-17 06:49 Stockholm Sorterad
2009-12-16 15:47 Göteborg Sorterad
2009-12-16 10:31 Posten Elektronisk förhandsinformation
mottagen

Permalänk
Medlem

OT: Någon verkar väldigt kåt på sin nya skrivare :).

Fick du reda på vad som hände med den som Dustin skickade? Den har ju knappast försvunnet, det verkar inte så troligt. Troligen ligger den i 'röret' och dyker upp som gubben ur lådan antingen tillbaka hos Dustin eller hos ditt ombud.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
OT: Någon verkar väldigt kåt på sin nya skrivare :).

Fick du reda på vad som hände med den som Dustin skickade? Den har ju knappast försvunnet, det verkar inte så troligt. Troligen ligger den i 'röret' och dyker upp som gubben ur lådan antingen tillbaka hos Dustin eller hos ditt ombud.

Kåt o kåt, är i behov utav en skrivare då min gamla dog förra veckan.

Vill inte veta vad som hänt med dustins.... its history and I want to move on!

Permalänk
Medlem

Är väl för fan Postens fel och inte Dustins. Tycker det låter som att Dustins support gjort allt de kunnat. De kan ju inte skicka ut nya produkter gratis så fort ett paket blir försenat pga Posten. Jäkla gnäll, du behövde ju inte ens vänta två veckor.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

kan inte annat än hålla med dig att Dustin har helt tappat fokus på kundens bästa..

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

Det är postens fel i fallet.
Sen innan butiken som säljer prylen kan göra nåt så har posten 10 arbetsdagar på sig att gräva efter godset.

Det är inte dustin som är godsleverantören, dom har ingen makt alls att kunna leverera mer än att ge över det till godsleverantören, vilket är posten.
Så om du ska lipa å gnälla, så är det helt och hållet postens fel.

Och nu är det juletider, så du kan räkna med att du är inte ensam om att det felar.

+ posten hade störningar i deras postleveranser 18-19 pga snökaoset på E4:an.
Lika så gods som skulle till och från norrland.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Detta är postens fel utan tvekan.. De är rätt duktiga på att klanta till det. för några veckor sedan när jag beställde nu burk fick jag åka till 2st utlämningsställen för att posten hade lämnat av 1 av de 2 kollina på fel utlämningsställe..

Visa signatur

[ ASUS M4A77TD PRO , AMD PHENOM2 X4 965 BE 125W , Scythe Ninja 2 revB , CORSAIR XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 , Sparkle Geforce GTX460 1GB OC, Define R3 , Corsair VX550 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Är väl för fan Postens fel och inte Dustins. Tycker det låter som att Dustins support gjort allt de kunnat. De kan ju inte skicka ut nya produkter gratis så fort ett paket blir försenat pga Posten. Jäkla gnäll, du behövde ju inte ens vänta två veckor.

Om du lär dig läsa så har jag skrivit att självklart ligger felet hos posten MEN dustins service var inget vidare då de vägrade skicka ut en ersättare fast det andra paketet var på vift och posten gav klartecken att jag skulle be dustin skicka nytt. Dustin bad mig vänta 2 dagar till och i detta fall skulle det innebära att jag skulle få tidigast min skrivare imorgon annars typ nästa år. Dustin har bett om ursäkt efter ett mail där de kunde ha hanterat ärendet bättre men med tanke på att det satt en nybörjare i kundtjänsten visste hon inte bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Det är postens fel i fallet.
Sen innan butiken som säljer prylen kan göra nåt så har posten 10 arbetsdagar på sig att gräva efter godset.

Det är inte dustin som är godsleverantören, dom har ingen makt alls att kunna leverera mer än att ge över det till godsleverantören, vilket är posten.
Så om du ska lipa å gnälla, så är det helt och hållet postens fel.

Och nu är det juletider, så du kan räkna med att du är inte ensam om att det felar.

+ posten hade störningar i deras postleveranser 18-19 pga snökaoset på E4:an.
Lika så gods som skulle till och från norrland.

Som ovannämnda skrivare, lär dig läsa. Det är ingen som lipar förutom du själv!

Permalänk

Om du inte var nöjd med att vänta i två dagar till skulle du väl ha påpekat det för dustin istället för att följa rådet och sen komma hit och lipa. Jag ogillar verkligen när beställda varor dröjer men samtidigt måste man ju också ta sitt eget ansvar och ställa krav om man inte är nöjd med ett företags agerande. Nu är det ju liksom för sent så vad är poängen med den här tråden? Det är posten som skapade problemet och det var DU som accepterade en lösning som du själv inte ens var nöjd med.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Om du inte var nöjd med att vänta i två dagar till skulle du väl ha påpekat det för dustin istället för att följa rådet och sen komma hit och lipa. Jag ogillar verkligen när beställda varor dröjer men samtidigt måste man ju också ta sitt eget ansvar och ställa krav om man inte är nöjd med ett företags agerande. Nu är det ju liksom för sent så vad är poängen med den här tråden? Det är posten som skapade problemet och det var DU som accepterade en lösning som du själv inte ens var nöjd med.

Vad tror du jag gjorde i telefon, tror du inte jag påpekade att det var oacceptabelt att jag skulle få vänta 2 dagar till på besked och därmed 4 dagar extra för att få hem ny ersättare dvs det skulle ske imorgon enligt supporttjejen och hon sade flera ggr ATT HON KAN EJ GÖRA NÅGOT MER. Jag accepterade för att jag hade inget val och därmed beställde jag från INET för att få hem den åtminstonde samma vecka än att vänta nästan 1v till. Men som sagt enligt supportchefen kunde hon ha skickat en ersättare men hon var för ny för att veta detta. Tråden handlar om att Dustin e lite dyrare men trodde själv att deras service var lite bättre när det strular i deras leverans, om det beror på posten spelar ingen roll, det är dustins uppgift att kunden får sin leverans inom acceptabel tid, flesta verkar inte fatta det förrens de själva blir drabbade och lipar.