UPS+Acer=katastrof.

Permalänk
Medlem

UPS+Acer=katastrof.

Denna tråden har jag gjort för att avråda från acer och UPS.

Min laptop som är lite över 2 år gammal missade garanti tiden med 2 månader. Jag flashade BIOS (med BIOS från acers hemsida) och datorn stängde av sig.

Jag ringde acer supporten den 28/10 och fick hem skickat papper för att skicka in den. Dom berättade att jag kommer få stå för delarna till datorn själv vilket jag godkände. So faar so good.

Jag skickar in datorn med UPS den 3/11 och frågar specifikt UPS killen om den är riktigt packad annars tar jag och packar om den. Den var bra packad sa han och skulle ta extra bra hand om den.

Den 5/11 får jag mail om att datorn kommit fram och är under reparation.

Den 10/11 ringer jag och frågar vad som händer, då säger man att det blivit en transportskada och dom driver ett ärende mot UPS.

den 15/11 ringer jag igen och frågar och dom säger att de inte står något nytt så dom skulle escalera det högre.

Den 22/11 ringer jag igen och frågar vad som händer. dom hade "struntat" i escalation och skickar escalation igen.

Den 30/11 ringer jag igen samma sak igen, så för tredje gången escaleras detta.

Den 10/12 ringer jag till acer på nytt och dom säger det blivit escalerat och lovar ringa upp mig efter några timmar för att berätta vad som händer. Ingen ringer. Var ganska uppgiven då.

Den 16/12 får jag ett mail om att UPS neka att det var deras fel och jag måste stå för reparationen själv. Det jag skulle betalat om den blivit skadad var 1100 kr helt okej tycker jag för en dator som är värd idag ca 5000.

Det jag ska betala nu är för ny hård disk, ny plast under över på skärmen och runt skärmen. Ny kylfläns och nytt moderkort. Detta kostar mig 4100.

Vill jag ha tillbaka datorn kostar det 500 och det har jag inte fått nån information om från början. Och vill jag inte betala något får jag dom låta ha kvar datorn där.

Kommer inte ha råd att reparera den då jag ej har dom pengarna, sen är de ganska dumt att betala för en dator som inte har kvar garanti och desutom är en ACER.

Jag kommer kontakta konsumentverket och se vart detta leder.

***Fortsättning*** Eftersom det varit jul och sånt har jag varit långsam med att skicka in alla papper till ARN, men nu sitter jag med dom i min hand redo att lägga dom på posten. Tro det eller ej när UPS ringer och säger dom har ett paket till mig. Min dator kom idag.

Jag öppnade kartongen och där låg den utan en skråma. Jag blev görglad då jag visste att datorn är helt skrot, om den nu kommer tillbaka hel måste det betyda jag fick den reparerad! När jag tar ut den från plasten ser jag att det är samma cover plast sen innan alltså inget bytt och datorn startar inte och det var därför jag skicka in den. Jävlar va förbannad jag blev.

*När jag ringde in till acer i december sa dom att datorn fått alla sina hörn intryckta och mycket annat har gått sönder. Därför skulle dom byta fläktar HDD plast o lite till. Datorn är för fan HEL. Försöker dom lura mig att betala mer än jag skulle?

*Blev i alla fall så förbannad att jag ringde upp acer supporten och konfronterade dom. Ägde upp dom riktigt rejält, men som vanligt så vet ju inte en jävel nånting så man ska skicka mail till mig där vi börjar om. Jag tänker inte ge mig.

Permalänk
Medlem

det är ju pinsamt hur ett så stort företag kan göra på detta vis,
hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk

Så sorgligt att läsa sånt här. Det kostar Asus så lite att lösa detta, men istället så blir det så här. Snacka om dålig publicitet. Tyvärr så har jag varit med om ett liknande problem med ett iofs. mycket billigare moderkort från Asus. Men jag kommer efter den dåliga support som jag fick aldrig att handla Asus produkter igen. Jag vet att det finns massor med folk som är jättenöjda med sina produkter från Asus så ni behöver inte skriva att ni alla är jättenöjda. Tyvärr så hjälper det inte oss som har råkat i kläm. Så stå på dej, låt dom inte vinna denna kamp. Det kan aldrig vara ditt fel att datorn blivit felhanterad under frakt eller när den kom fram till service avdelningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I/O-Error
Så sorgligt att läsa sånt här. Det kostar Asus så lite att lösa detta, men istället så blir det så här. Snacka om dålig publicitet. Tyvärr så har jag varit med om ett liknande problem med ett iofs. mycket billigare moderkort från Asus. Men jag kommer efter den dåliga support som jag fick aldrig att handla Asus produkter igen. Jag vet att det finns massor med folk som är jättenöjda med sina produkter från Asus så ni behöver inte skriva att ni alla är jättenöjda. Tyvärr så hjälper det inte oss som har råkat i kläm. Så stå på dej, låt dom inte vinna denna kamp. Det kan aldrig vara ditt fel att datorn blivit felhanterad under frakt eller när den kom fram till service avdelningen.

Dude, han pratar om Acer

Permalänk
Medlem

Hej,

jag jobbar med processteknik på ett större företag.

Varje gång när vi lossar maskiner osv måste vi kontrollera att de ser ok ut. Vid minsta tvivel foto dokumenterar vi ev skador på transportemballaget och noterar detta på chaufförens fraktsedel.

Som jag ser det så är det reperationsföretaget som brustit i sina rutiner och bör stå för kostnaden om inte transportören vill göra det eftersom de inte kollat ordentligt då de lastade av godset.

Hoppas det hjälper något och lycka till.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, datorn har ju varit bra så den är det inget fel på. Men när man vill få något fixat så borde man inte välja acer. Som jag tänker såhär i efterhand.

-Jag ladda ner en BIOS update på ACERS hemsida.
-Den failar och därför borde de inte vara så svårt för dom att fixa detta.
-Jag tänker i värsta fall borde dom byta moderkort.
-Om inte UPS vill betala för den borde ACER erbjudit mig en reparation till samma pris som de borde kostat. Runt 1100 alltså. Om inte låtit mig fått något erbjudande om att köpa en liknande laptop till billigt pris då dom förmodligen kommer få ha kvar min.

Jag ska kontaka konsumentverket o sen skriver jag hur det gick när allt är färdigt. Blir nästa år nån gång. God jul o gott nytt år så länge

Permalänk

Det viktiga i frågan är hur det var packat och hur/var transportskadan uppkom. Det är ju det som avgör vem som ansvarar för skadan.

Permalänk
Medlem

Hade du haft en HP hade det gått på garantin..

Permalänk
Medlem

Dåligt av Acer. att skylla på andra och inte ta sitt ansvar.

hoppas det löser sig iom att du kontaktat konsumentverket vilket jag tycker var bra gjort.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

UPS har jag få, men godkända, erfarenheter med. Då snackar vi det mesta basic av saker såsom transport av Xbox 360 och en LG-laptop som skulle iväg till Tyskland på lite service.

Men Acer har jag bara hört skit om. Alltid handlar det om det vanliga skitsnacket att X komponent tydligen är trasig och behöver bytas ut för Y pengar. Helt utan att meddela om detta innan dem egentligen åtgärdat påstådda "problemet" och väntar helt enkelt på att man ska betala. Så personligen är jag otroligt försiktigt med både Acer och HP, varav de senare nämnda gjort så många pinsamma missar med handdatormodellet jag haft genom åren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Dude, han pratar om Acer

Dooh, läste fel i all hast. lol... Men det spelar ingen roll. Man skall inte bli behandlad på det viset.

Permalänk

så varken UPS eller Acer har klagat på att datorn var dåligt nedpackad ? Då kan jag inte förstå hur dom försöker få det till dit fel...

Permalänk
Medlem

Testa fairshopping om du inte har gjort det redan.
Acer brukar väl svara rätt bra där tror jag.

Frågan är vem som bär skulden. Känns lite som att det är UPS om nu packningen var bra men det borde ju Acer känna till eftersom att de har paketet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
Hade du haft en HP hade det gått på garantin..

Har flera HP och så lätt är det inte, garantin gäller knappt på ett par månader gamla saker.. så hur skulle garantin gälla efter 2 månader av garanti tiden?

Men en erfarenhet har jag av HP, jag behöver inte utnyttja garantin

Dock dåliga är just deras jävla batterier, dom dör väldigt snabbt, köpte kopia då original kosta 1700kr.. kopian 390kr och fungerar än.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Acer.... 5024WLMI .. *mardrömmar* ...

Trodde dom bättrat sig :/

Aja lycka till iaf ge dig inte!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Onej! Jag har precis skickat in en Acer på reparation och med UPS. Idag fick jag mail om att serviceverkstaden har tagit mot datorn. Men i mitt fall kan dom fan inte ge mig skuld för en eventuell fraktskada. Jag förpackade den i originalkartong med allt packmaterial som den kom i, precis som dom vill att den ska förpackas.

Glömde också bort att packa med kvitto, men det lär väl inte behövas? Man kan ju på egen hand göra en sökning på serienummer på deras sida så ser man att det finns garanti kvar. Skulle dom trots allt vilja ha det så hoppas jag att dom kontaktar mig så kan jag ju maila eller faxa in det.

Hur länge brukar service på Acer datorer ta, någon som vet?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Onej! Jag har precis skickat in en Acer på reparation och med UPS. Idag fick jag mail om att serviceverkstaden har tagit mot datorn. Men i mitt fall kan dom fan inte ge mig skuld för en eventuell fraktskada. Jag förpackade den i originalkartong med allt packmaterial som den kom i, precis som dom vill att den ska förpackas.

Glömde också bort att packa med kvitto, men det lär väl inte behövas? Man kan ju på egen hand göra en sökning på serienummer på deras sida så ser man att det finns garanti kvar. Skulle dom trots allt vilja ha det så hoppas jag att dom kontaktar mig så kan jag ju maila eller faxa in det.

Hur länge brukar service på Acer datorer ta, någon som vet?

Har för mig att edt tog runt 3 veckor när jag skickade min ..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!