Gammal 775 burk, Vad skall man göra med den?

Permalänk
Medlem

Gammal 775 burk, Vad skall man göra med den?

Har en gammal burk med en p4 prescott 530 3ghz, ett abit 915P moderkort och 2gb gammalt DDR 400mhz minne, 6600GT grafikkort och en gammal 80gb sata 150 disk. Just nu står den bara och skräpar några förslag på vad jag kan göra med den?

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

ha den som spelserver, t.ex cod 4, cs eller något annat spel du spelar

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk

HA! har en egen fast på 3,6 med dött nätagg.. mina päron får burken av mig.. blir en utmärkt bruksdator! slänger på grejjorna på ett p5n-d som jag har liggande så blir jag av med det med!

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

frågan är om den pallar modernare spel, CS har jag inte spelat på många år men kan ju testa o se om den pallar TF2,CS:S eller COD 4 dock är jag skeptisk p.g.a cpun, 1kärna 90nm och prescott kärnan som var ett totalt misslyckande från Intel, varm som fan blir den också. Och moderkortet stödjer inte heller Pentium D dual core men va fan det skall testas märker ju om den inte står pall :p. P4 prescott är intels största misslyckande på många år var sämre än föregångaren Northwood och drog mer ström samt gick varmare. Kanske ska försöka klocka upp den lite har ändå en gammal Zalman 7700CU liggandes.

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

ja röstar på att du ska klocka sönder den o ha kul för stunden

god jul ^^

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
frågan är om den pallar modernare spel, CS har jag inte spelat på många år men kan ju testa o se om den pallar TF2,CS:S eller COD 4 dock är jag skeptisk p.g.a cpun, 1kärna 90nm och prescott kärnan som var ett totalt misslyckande från Intel, varm som fan blir den också. Och moderkortet stödjer inte heller Pentium D dual core men va fan det skall testas märker ju om den inte står pall :p. P4 prescott är intels största misslyckande på många år var sämre än föregångaren Northwood och drog mer ström samt gick varmare. Kanske ska försöka klocka upp den lite har ändå en gammal Zalman 7700CU liggandes.

Du skriver här att den kanske itne pallar med spelen ,men jo vist klarar den av det. min bror spelade CS på en sämre dator och det funkade bra det med. Cod 4 klarar du att spela på det grafikkortet dock på 1024*768 på en sketen amd x2 4000+ så en prescot 550 på minst 3ghz borde klara det åxå. Lycka till

edit; Du skrev att precot va intels största misslyckade pga höga temps men jag anser att i7 920 C0 samt i5 750 är det åxå pga att deras processorer går på orginalkylare i minst 55grader idle oklockat

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Du skriver här att den kanske itne pallar med spelen ,men jo vist klarar den av det. min bror spelade CS på en sämre dator och det funkade bra det med. Cod 4 klarar du att spela på det grafikkortet dock på 1024*768 på en sketen amd x2 4000+ så en prescot 550 på minst 3ghz borde klara det åxå. Lycka till

edit; Du skrev att precot va intels största misslyckade pga höga temps men jag anser att i7 920 C0 samt i5 750 är det åxå pga att deras processorer går på orginalkylare i minst 55grader idle oklockat

Eh... jämför du en Prescott med en i7 920 C0?
På allvar?

Sen källan att de går på 55 grader i idle skulle jag vilja se.
För en sån temperatur tyder snarare på dåligt luftflöde i ett chassi eller hög temperatur i rummet.

Min prescott idlade runt 60 grader med originalkylaren. (En 570)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Med ett nytt grafikkort (typ 4770 eller motsvarade räcker fint) kommer den datorn att klara nästan alla nya spel, iaf på lite lägre inställningar. Min dator 2 i sign klarar alla spel jag har testat på den, förutom TDU som hackar fram i ca 20 FPS har jag för mig. Har inte testat så många spel men den klarar iaf Dirt och NFS prostreet utan problem.

Edit: Ja, den klarar crysis. På high faktiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eh... jämför du en Prescott med en i7 920 C0?
På allvar?

Haha, ja, det verkar så Han har nog missat hur usel prescott är

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eh... jämför du en Prescott med en i7 920 C0?
På allvar?

Sen källan att de går på 55 grader i idle skulle jag vilja se.
För en sån temperatur tyder snarare på dåligt luftflöde i ett chassi eller hög temperatur i rummet.

Min prescott idlade runt 60 grader med originalkylaren. (En 570)

bara en fråga skrev jag att jag jämnförde data mellan prescot och i7 eller???

Svar nej utan endast värmeförbrukningen mellan dessa processorer jag anser faktist att 55 grader idle för en nyare processor är helt åt helvete. jag satt på en q6600 innan och termperaturerna va avsevärt mycke mindre en med i7 just där för anser jga att både i7 och i5 är sanslöst dåliga val om man vill ha bra temperaturer i datorn. Jag jämnför endast båda prossesorerna med stock kylning. O ja jag vet att det är 2 skilda teknologier, men det skiter jag i jag tycker fortfarande att det är åt fanders att dom inte skapar kylare för att processorerna skall vid orginal klock kunna klara av normal temperaturer på under 50 grader.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en nyckelring av CPU:n och skicka resten på skroten

Känns knappt värt att använda en så "törstig" CPU för att bygga en filserver, brandvägg eller router direkt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
bara en fråga skrev jag att jag jämnförde data mellan prescot och i7 eller???

Svar nej utan endast värmeförbrukningen mellan dessa processorer jag anser faktist att 55 grader idle för en nyare processor är helt åt helvete. jag satt på en q6600 innan och termperaturerna va avsevärt mycke mindre en med i7 just där för anser jga att både i7 och i5 är sanslöst dåliga val om man vill ha bra temperaturer i datorn. Jag jämnför endast båda prossesorerna med stock kylning. O ja jag vet att det är 2 skilda teknologier, men det skiter jag i jag tycker fortfarande att det är åt fanders att dom inte skapar kylare för att processorerna skall vid orginal klock kunna klara av normal temperaturer på under 50 grader.

Du vet om att cpun är gjord för att tåla temps på 100 grader? Kylaren är inte bättre än den ambienta temperaturen i chassit. Så dåligt chassi med dålig luftgenomströmning är en större faktor än cpun. Håller den 55grader idle på en öppen testbänk så kan jag hålla med dig. Gör den inte det så stfu.
Kylaren må vara dålig isåfall men inte CPUn.

Vad är en normal temp? Vad är rumstemperaturen? Vad är chassitemperaturen? Vilken temperatur har övriga komponenter runt CPUn.

En prescott på en öppen testbänk kunde steka ägg utan att prestera ett skit.

Klaga på chassit eller på kylaren. Men klaga inte på processorn om du inte är säker på att det är den som orsakar värmen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
.......
Klaga på chassit eller på kylaren. Men klaga inte på processorn om du inte är säker på att det är den som orsakar värmen.

Du verkar inte tro att jag har koll, men eftersom jag test kört båda processorerna i7 920 samt i5 750 i samma låda som övriga processorer och endast dessa varit dåliga i temps så har jag min rätt att anse det jag gör.

Som sagt jag har ägt och haft dom flesta processorer på marknaden i då läge och nuläge , det är mer en många här på forumet har gjort. Så jag har mer koll en många har. Sen får du säga va du vill. Och jag vet att det är olika generationer på processorerna men Intel borde förbättrat sina kylare då dom nu tar multum för sina processorer.
Jag anser nästan att amds stock kylare är bättre en intels, både på att kyla och konstruktionen. Intels puchpins konstrution är åt helvete. 478 sockets och deras kylare hade bättre konstruktion. Dock va nackdelen med dom att man knappt fick loss dom när man väl fått dit dom. Men kylde det gjorde dom, Och angående prescot så har jag haft det åxå dock inte dom med HT konstruktionen men den jag hade i allfall den va och gick inte alls så varm. Ja skit samma nu har jag i allfall sagt mitt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Du verkar inte tro att jag har koll, men eftersom jag test kört båda processorerna i7 920 samt i5 750 i samma låda som övriga processorer och endast dessa varit dåliga i temps så har jag min rätt att anse det jag gör.

Som sagt jag har ägt och haft dom flesta processorer på marknaden i då läge och nuläge , det är mer en många här på forumet har gjort. Så jag har mer koll en många har. Sen får du säga va du vill. Och jag vet att det är olika generationer på processorerna men Intel borde förbättrat sina kylare då dom nu tar multum för sina processorer.
Jag anser nästan att amds stock kylare är bättre en intels, både på att kyla och konstruktionen. Intels puchpins konstrution är åt helvete. 478 sockets och deras kylare hade bättre konstruktion. Dock va nackdelen med dom att man knappt fick loss dom när man väl fått dit dom. Men kylde det gjorde dom, Och angående prescot så har jag haft det åxå dock inte dom med HT konstruktionen men den jag hade i allfall den va och gick inte alls så varm. Ja skit samma nu har jag i allfall sagt mitt

Ja hmm, hur svara man på en sån här post. Nu vet jag lol, var det löjligaste jag läst på länge att du har ägt dom flesta processorer säger inte ett dyft. Sitter en del andra komponenter i också om du har missat det och självklart kan det uppstå en drös av olika problem. Kalla sig expert och sätta sig på en piedestal för att man ägt något är typisk mindervärdighetskomplex, utan du kanske ska försöka komma med fakta istället. Men om vi ska leka den leken, jag har även ägt och pillat med 99,99% av processorerna som finns eller har funnits och har en del år i branschen, betyder det att jag har mer koll än dig ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Ja hmm, hur svara man på en sån här post. Nu vet jag lol, var det löjligaste jag läst på länge att du har ägt dom flesta processorer säger inte ett dyft. Sitter en del andra komponenter i också om du har missat det och självklart kan det uppstå en drös av olika problem. Kalla sig expert och sätta sig på en piedestal för att man ägt något är typisk mindervärdighetskomplex, utan du kanske ska försöka komma med fakta istället. Men om vi ska leka den leken, jag har även ägt och pillat med 99,99% av processorerna som finns eller har funnits och har en del år i branschen, betyder det att jag har mer koll än dig ?

Ok jag kan tillägga att jag har jobbat en hel del innom datorbranchen kanske skulle ha sagt det att nog har jag testat och använt mig av det mesta innom dator och hårdvara. dock trodde jag faktist folk på detta forum skulle förstå det .. Sorry en miss av mig.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

server ofc!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

en prescott klarar mer än vad man tror! jag har en 3.2a med 3Gb PC2-5300 minnen och ett HD3870
jag kör Crysis på höga inställningar (1280x960 dock) FEAR2 på max i 1920x1200! den kan om den vill

Permalänk

Re: Gammal 775 burk, Vad skall man göra med den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Har en gammal burk med en p4 prescott 530 3ghz, ett abit 915P moderkort och 2gb gammalt DDR 400mhz minne, 6600GT grafikkort och en gammal 80gb sata 150 disk. Just nu står den bara och skräpar några förslag på vad jag kan göra med den?

LOL, Usch...det var ingen nicier hårdvara om man säger så. Bara gränssnittet s775 låter bra !

EDIT ///

LÄMNA FÖR F-N INTE in prylarna p´å återvinningen !

Själv håller jag på att samla gammal hårdvara för soffbord: typ låda med sand underst, hw ovanpå o glasskiva överst.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210