Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enga
Har följt denna tråd länge och skummat igenom den igen nu, men hittar inte det jag letar efter nu mitt "problem"

Har länge varit sugen på en Timeline (11.6" el 13.3") alt. en Asus Ul-30. Så idag var jag ute på mediamarkt och såg att de hade 3810TZ billigt (5990
I min iver så tänkte jag inte så mkt utan fick för mig att TZ var den bättre av T och TZ men när jag kom hem och började kolla runt inser jag att T har en bättre processor (?) SU7300 istället för SU4100 båda dubbelkärniga väl men Su7300 verkar bättre om man surfar runt lite på forum ?
Är det någon annan skillnad mellan T och TZ ? Kommer jag märka nån skillnad ? Kommer använda den till att köra Photoshop elements/ Matlab och film/slösurfa. Kort sagt borde jag lämna tillbaka den och byta till en 3810T istället?

En annan fråga nån mer som köpt den på mediamarkt i dagarna och vet om det är 64 bitars OS till den? HAr inte velat öppna den ännu ifall jag ska byta

Försökte kolla på deras hemsida men den säger inte särskilt mycket då dom bara beskriver sina avdelningar :P, mediamarkt ger inga produkt beskrivningar alls på hemsidan.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Köpte min as3810tz-414g32 på Mediamarkt högsbo.
Den jag köpte först för 5990 hade core 2 solo
Så jag lämnade tillbaka den och köpte en as 3810t-734g32n
och la till 700kr. (prisgaranti mot computer city)
Den har Core 2 duo och blåtand.

Tycker den fungerar bra.
Det enda som inte fungerar är Voddler som rycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidium
Köpte min as3810tz-414g32 på Mediamarkt högsbo.
Den jag köpte först för 5990 hade core 2 solo
Så jag lämnade tillbaka den och köpte en as 3810t-734g32n
och la till 700kr. (prisgaranti mot computer city)
Den har Core 2 duo och blåtand.

Tycker den fungerar bra.
Det enda som inte fungerar är Voddler som rycker.

Vet du om den första du köpte hade 32 eller 64 bits OS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
@ enga:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=427051

mmm hittade den tråden med, men det jag fick ut av den var att det inte fanns något med tz som var bättre än t ( om jag inte minns fel nu).
Tycker det känns konstigt varför lanserar man en modell ( t.o.m senare ? ) som är sämre "på allt som skiljer" och inte skiljer speciellt mkt i pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enga
Vet du om den första du köpte hade 32 eller 64 bits OS?

Vet ej, jag lämnade tillbaka den innan jag öppnade.
ville ha en C2D.

Ingen som vet varför Voddler hackar?

Permalänk

Jag funderar på att köpa en
Acer Aspire 1810TZ-413G32-Win7 11.6 320GB HDD 3GB RAM
men jag tänkte höra med er som har den är den plastig eller känns den gedigen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Jag funderar på att köpa en
Acer Aspire 1810TZ-413G32-Win7 11.6 320GB HDD 3GB RAM
men jag tänkte höra med er som har den är den plastig eller känns den gedigen?

Locket känns väl en aning plastigt men annars tycker jag det är en rätt så gedigen laptop. Vissa gillar dock inte tangentbordet, men jag tycker även den är helt okej. Jag är väldigt nöjd med min 1810TZ och den funkar alldeles ypperligt för mina ändamål, dvs att ha den med i skolan på föreläsningar osv.

Just nu används den dock även hemma då jag för i nuläget inte har någon annan dator att tillgå. Det är lite jobbigt med den lilla skärmen i längden men funkar rätt så ok just nu. Hade nog blivit galen om den varit mindre och haft mindre upplösning. Ska dock ta och köpa stationär efter jul som komplettering till denna.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Kommer att installera om windows 7. Tänkte höra om drivrutinerna på acers hemsida till 1810TZ är up2date eller om det finns nyare.

Sedan finns det tydligen flera olika tillverkare till vissa komponenter somn tex wlan, touchpad, 3g m.m.

Har ni installerat allt eller kollat i enhetshanteraren innan ni installerat om windows?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla den här tråden: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=419117

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Locket känns väl en aning plastigt men annars tycker jag det är en rätt så gedigen laptop. Vissa gillar dock inte tangentbordet, men jag tycker även den är helt okej. Jag är väldigt nöjd med min 1810TZ och den funkar alldeles ypperligt för mina ändamål, dvs att ha den med i skolan på föreläsningar osv.

Just nu används den dock även hemma då jag för i nuläget inte har någon annan dator att tillgå. Det är lite jobbigt med den lilla skärmen i längden men funkar rätt så ok just nu. Hade nog blivit galen om den varit mindre och haft mindre upplösning. Ska dock ta och köpa stationär efter jul som komplettering till denna.

Tack för svaret blir nog att köpa en i morgon.

Är det ngt jag ska göra direkt när jag tagit hem datorn?
Hur gör man med batteriet så det får bäst batteritid?

Permalänk

Nu sitter jag och skriver från min 1810TZ och den fungerar verkligen klockrent

Vart hittar man detta battreybar ni pratar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidium
Vet ej, jag lämnade tillbaka den innan jag öppnade.
ville ha en C2D.

Ingen som vet varför Voddler hackar?

Har du alltså en C2D Cpu, och Voddler hackar ändå?

Det måste isf ha att göra med att inte voddler stödjer hårdvaruaccelering för intel x4500HD? Och belastar mestadels cpun istället för grafikkortet?

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Ni som har 1810TZ. Klarar ni att spela upp 1080p x264 rippar utan små lagg ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har nu testat Voddler på en kompis 4810tg (med Amd radeon grafikkort) och det fungerade felfritt. Inte ett enda hack eller ryck. Det måste därmed vara att Intels inbyggda grafikort som är för klent, eller att voddler inte har hårdvaruaccelereringsstöd för intels kort.
Men CPU:n skall räcka gott och väl fastän det är core 2 solo

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk

Finns det någon väska som passar en 1810TZ när man har batteriet i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Finns det någon väska som passar en 1810TZ när man har batteriet i?

Titta här

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt en 1810TZ. Har ni några tips på det här med bloatware? Alltså vilka förinstallerade program som kan tas bort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Titta här

Ingen som man kan köpa i sverige?

jgs: Jag tog bort alla spel som följde med samt testversionerna, har för mig att jag ej tog bort nå mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Finns det någon väska som passar en 1810TZ när man har batteriet i?

Jag kör med originalväskan till asus 1000h. Den passar perfekt och är billig. Finns att beställa på dustinhome, rabatt och fraktfritt om man är student.
http://www.dustinhome.se/pd_5010198489.aspx
(det är fel bild på sidan, den är helsvart med dragkedja och har inget "lock")

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

hej är 1810tz forfarnade något att satsa på eller ska man börja söka mini dator med ion processor? som tex Aus Eee PC 1201N

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Jag kör med originalväskan till asus 1000h. Den passar perfekt och är billig. Finns att beställa på dustinhome, rabatt och fraktfritt om man är student.
http://www.dustinhome.se/pd_5010198489.aspx
(det är fel bild på sidan, den är helsvart med dragkedja och har inget "lock")

Passar den en 1810TZ om man har batteriet i datorn också eller har du inte batteriet i om du har datorn i väskan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SWEDEN]
hej är 1810tz forfarnade något att satsa på eller ska man börja söka mini dator med ion processor? som tex Aus Eee PC 1201N

Ja, jag tycker det är värd sina pengar. Men det beror även på vad du är ute efter.
Runt hörnet finns det alltid något gräs som är grönare.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ni som har uppgraderat till Win7, har ni tagit bort EISA Config partitionen och gjort en ren installation? Uppgradera Vista vill man väl helst undvika. Fick Win 7 skivan idag och har preppat usb minnet så imorrn åker Win7 in på min 3810tz.

Mvh

Lengis

Permalänk
Medlem

Ni verkar komma upp i över 8h med 1810- och 3810-versionerna, vilket låter bra.

Nån med Core2Duo-varianterna av 4810-modellen, som kan informera om hur lång batteritiden är med det integrerade Intel-grafikkortet, Wifi on och normalt surfande alt. filmtittande?

Är nyfiken på 4810tg-modellen, men är lite rädd för att batteritiden är betydligt kortare än 8h - även med den integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlm100
Ni verkar komma upp i över 8h med 1810- och 3810-versionerna, vilket låter bra.

Nån med Core2Duo-varianterna av 4810-modellen, som kan informera om hur lång batteritiden är med det integrerade Intel-grafikkortet, Wifi on och normalt surfande alt. filmtittande?

Är nyfiken på 4810tg-modellen, men är lite rädd för att batteritiden är betydligt kortare än 8h - även med den integrerade grafiken.

Jag har testat min 1810TZ. Laddade batteriet och satt och surfade och kollade på videoklipp tills batteriet var så slut att datorn stängde av sig. Det gick att köra ett par minuter till men jag valde att ladda batteriet. Det höll i 6h + några minuter.

Jag använde datorn hela tiden från start till slut utan avbrott.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

1810TZ

Har funderat på en1810TZ någon som testat voddler och uppspelning via HDMI. Orkar den driva en platt tv typ 40" eller är det att begära för mycket.

Visa signatur

Abit

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!!!

Fick Voddler att flyta på perfekt med min 4810t.
Vet inte exakt om det var nyaste drivrutinerna från Intel (8.15.10.1986) eller denna guide http://nunnally.ahmygoddess.net/watching-h264-videos-using-dx... som hjälpte mig till lösningen. BTW nu flyter även 1080p filmer smärtfritt

Det hade man inte kunnat tänka om en single core budget dator. x4500HD är inte så dålig som man skulle kunna tro vid första ögonkastet

Testa och återkom med resultat!

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skippo
Testa och återkom med resultat!

Jag kör med hali och sedan windows 7 egna mediaspelare och dxva avkodningen fungerar ypperligt. 1080p kan ses med minimal cpu belastning.

Det är härligt med hårdvaruacceleration.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

För er som söker fodral till 1810 kan jag rekommendera den här:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18432

Ganska lång frakttid (2-3 veckor), men fraktfritt, billigt och extremt prisvärt.
Blev själv tipsad om sidan i den här tråden, och detta är andra fodralet jag köpte därifrån.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz