Handla från US eller EU webbsida i Sverige?

Permalänk

Handla från US eller EU webbsida i Sverige?

Hej!

Acronis har just nu en kampanj där man kan köpa två av deras mest populära och prisbelönta programvaror till ett reducerat pris. Man kan välja att köpa antingen två licenser av Disk Director Suite 10 eller en licens av Disk Director Suite 10 och en licens av True Image 2010.

Jag var just inne på Google och hittade till Acronis amerikanska webbplats. Men när jag valde att gå in på den lokaliserade europeiska webbplatsen så märkte jag att priserna skiljer sig åt betydligt.

True Image + Disk Director (US site)
Listpris: $99,99 som motsvarar 725,62 kr
Nu endast: $79,99 som motsvarar 580,48 kr

True Image + Disk Director (EU site)
Listpris: 89,90 € som motsvarar 933,99 kr
Nu endast: 74,90 € som motsvarar 778,16 kr

Är det någon som har en ide om varför priserna skiljer?

Det är alltså billigare att köpa produkterna från den amerikanska webbplatsen. Men får jag köpa den därifrån om jag bor i Sverige? Vad säger svensk lag om det?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det finns inga lagar om var du bör inte inte bör handla saker, så länge produkterna i sig självt inte är olagliga.

Priserna skiljer sig av en del olika anledningen, varav ingen jag blir riktigt klok på. Men det lär handla om dels valutakurser och om skatteliknande inslag.

Visserligen är produkterna billigare i Amerikansk valuta och/eller i USA, men likaså uppfattas dem trots allt som så attraktivt billiga eftersom våra löner för de flesta jämförbara jobben också betalar märkvärdigt mycket mer än motsvarande löner i USA.

Det var min tolkning i alla fall. Har du möjlighet att köpa programmen i USD så gör det, det finns ingenting som säger emot rent lagligt.

Permalänk
Medlem

Om de skickar CD skivor och tullen tar de amerikanska kommer du få stå för skatt och tull ;). Vilket borde få priset högre än att direkt köpa från europeiska.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Acronis True image två gånger på den amerikanska sidan utan problem.
Man får nycklen skickat via mail.

Men i dagsläget rekommenderar jag ingen att köpa TI 2010 då många har stora problem med programmet i win 7.
Jag gav upp och köpte Norton Ghost 15 (via Symantec USA också billigare)

Vill du veta mer om Acronis problem med TI och deras arrogans kan du läsa i deras forum.