Externt fartmonster från Lacie

Permalänk
Melding Plague

Externt fartmonster från Lacie

Den nya standarden USB 3.0 är i antågande. Tillverkaren Lacie har insett potentialen och lanserar en ny serie externa hårddiskar med inbyggd RAID-funktion.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Lacie gör undermåliga produkter

Permalänk
Medlem

På en extern disk avsedd för lagring och backup skulle jag nog välja RAID 1 i det här fallet. Även så borde överföringshastigheten vara kanske 3 ggr bättre än för USB2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r00p
Synd bara att Lacie gör undermåliga produkter

Utveckla gärna ett sådant påstående..
Alla klarar av att skriva ner en rad med nedlåtanden.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

varför ska man behöva läsa/skriva så pass snabbt till en extern hårddisk? tänker nu på SSD i raid0

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

För att de går, behöver man en bättre orsak?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Nice going, LaCie!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
varför ska man behöva läsa/skriva så pass snabbt till en extern hårddisk? tänker nu på SSD i raid0

Väldigt behändigt för de som inte har så mycket lagringsutrymme i datorn och hellre har det mesta på en extern.

Tänker nu på de som ofta flyttar stora filer.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Kommer 3.0 bli standard på externa kabinetter inom en snar framtid?, tänkte precis köpa en 2tb så skulle suttit fint att inte sitta fast vid 28mb/s

Permalänk
Medlem

Varför suger Lacie? Har väl inte sökt så mycket, men heller aldrig sett någonting riktigt negativt om dem. Tvärtom, tycker de verkar ha ett bra anseende. Vems diskar brukar sitta i Lacies produkter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Varför suger Lacie? Har väl inte sökt så mycket, men heller aldrig sett någonting riktigt negativt om dem. Tvärtom, tycker de verkar ha ett bra anseende. Vems diskar brukar sitta i Lacies produkter?

Jag har en Lacie Quadra (tror jag den heter) som jag tappade i backen, i den satt då en Hitachi. Stoppade in en Western Digital istället

Trevligt chassi som har USB2.0, FireWire 400 och 800 och eSata Jag använder bara USB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Varför suger Lacie? Har väl inte sökt så mycket, men heller aldrig sett någonting riktigt negativt om dem. Tvärtom, tycker de verkar ha ett bra anseende. Vems diskar brukar sitta i Lacies produkter?

För några år sedan fanns det en extern LaCie-disk som gick sönder i löpande band.
Tror det var den där som såg ut som en guld-tacka eller liknande. Efter det fick märket
lågt anseende i vissa kretsar. Jag har till exempel alltid undvikit deras produkter sedan
dess.

Dock är jag en fördomsfull person, som har svårt att ändra uppfattnang när jag väl har
bestämt mig i en fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Varför suger Lacie? Har väl inte sökt så mycket, men heller aldrig sett någonting riktigt negativt om dem. Tvärtom, tycker de verkar ha ett bra anseende. Vems diskar brukar sitta i Lacies produkter?

Verkar ha ett bra anseende? Vad har du för källor till det?

LaCie är en 3:e parts tillverkare och prissätter dom som dom hade egen kvalitetstillverkning av hårddiskar och kör med reklam som om dom hade egen tillverkning. Dom kör helt enkelt med ful marknadsföring och tar lite väl bra betalt för det och bland svensson kan dom nog ha bra anseende, men vad okunnigt folk tycker är rätt ointressant.

Bättre att köpa märket man vill ha så man vet vad man får i säcken, att dom dessutom är billigare är ju bara en ren bonus.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

öhh hur kan man få 275mb/sec bara för att det är USB3? Jag menar, intern Sata2 ger inte 275mb/sec på två stripade diskar.

Real world test skulle vara spännande...

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
öhh hur kan man få 275mb/sec bara för att det är USB3? Jag menar, intern Sata2 ger inte 275mb/sec på två stripade diskar.

Real world test skulle vara spännande...

// Lazze

Det är förstås de bästa siffrorna de angett.

Men en singel-2TB disk kommer upp i 140MB/s maximum read/write i HD Tune.
http://www.tweaktown.com/reviews/3055/western_digital_caviar_...

Med andra ord är inte 275MB/s i RAID 0 omöjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det är förstås de bästa siffrorna de angett.

Men en singel-2TB disk kommer upp i 140MB/s maximum read/write i HD Tune.
http://www.tweaktown.com/reviews/3055/western_digital_caviar_...

Med andra ord är inte 275MB/s i RAID 0 omöjligt.

Kanska dom har stoppat in SATA III hårddiskar?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag kan informera att det goda anseendet nog i hög grad kommer från folk inom TV och filmindustrin och även från folk inom musik och annan media produktion. Jag jobbar med film produktion och LaCies dyrare serier med aluminiumskal och många interface är riktigt vanliga bland studior, post hus och frilansare, iaf i USA (bla Hollywood) och i Sverige lite var stans, TV-kanaler och post hus, bland reklamare etc.

D.v.s. inte Svenssons.

iomega är rätt vanliga också och i USA är nog de vanligaste G Technology
som inte finns i Sverige så vitt jag vet: http://www.g-technology.com/

Sedan spelar det ingen roll om de inte tillverkar egna diskar. De har ett riktigt gott ryckte bland de människor som kanske använder flest externa hårddiskar av alla och då för rätt krävande material.

Sedan säger jag inte att LaCie är bra. Iofs så har jag haft minst problem med deras diskar samtidigt som två kraschat.

Det man betalar för är ju bra chassin med bra kylning, anslutningsmöjligheter och stabil konstruktion d.v.s. inte plast historier som WD egna chassin.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Varför suger Lacie? Har väl inte sökt så mycket, men heller aldrig sett någonting riktigt negativt om dem. Tvärtom, tycker de verkar ha ett bra anseende. Vems diskar brukar sitta i Lacies produkter?

Har haft isär 2 st Lacie Big Disk Extrem 1 TB, och i bägge 2 satt det Seagate HDD:s.
Sen om Seagate är något att ha är upp till diskussion.

Permalänk

syniska jag tror att det är typ top theoritical interface burstspeed som redovisas - men som sagt, det lär väl visa sig!

Kan mycket väl tänka mig en snabb extern raid-disk + en snabb intern SSD

// Lz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Verkar ha ett bra anseende? Vad har du för källor till det?

LaCie är en 3:e parts tillverkare och prissätter dom som dom hade egen kvalitetstillverkning av hårddiskar och kör med reklam som om dom hade egen tillverkning. Dom kör helt enkelt med ful marknadsföring och tar lite väl bra betalt för det och bland svensson kan dom nog ha bra anseende, men vad okunnigt folk tycker är rätt ointressant.

Bättre att köpa märket man vill ha så man vet vad man får i säcken, att dom dessutom är billigare är ju bara en ren bonus.

Med anseende menade jag post tvås kommentar "undermåliga produkter" och ser inte riktigt hur prissättning, marknadsföring eller försöken att undanhålla att de själva inte tillverkar hårddiskarna (enligt dig själv) spelar roll på kvaliteten.

I kommentaren ovan din skriver användaren "För några år sedan fanns det en extern LaCie-disk som gick sönder i löpande band.", någonting som även hände med en tidig MyBook om jag minns rätt. Ändå har väl senare MyBook rätt bra anseende och säljer som smör i solsken, till "okunnigt folk" och er "experter".

Källorna hittade jag i Science och Nature, eller just ja - jag framför en åsikt på ett diskussionsforum och känner att jag inte behöver eller ens kan redovisa källorna till orden jag skriver . Trist att man inte kan yppa en åsikt utan krav på hänvisning till "högre makt".

Jag har förresten ingen extern hårddisk. Om du skriver att deras produkter är skit så är de säkert så, jag har som sagt inte sökt

Permalänk
Medlem

Vad är det för poäng att ha externa med usb3 när det finns esata? borde bara bli dyrare med onödig extra hårdvara när hårddiskarna redan är sata i grunden. Borde belasta processorn betydligt mer också.
Bakåtkompatibilitet? Fast esata har ju funnits ganska länge nu...

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

När det gäller My Booken så var det nätagget och inte själva disken som rasade.

Givetvis så spelar det roll hur man vill framställa sig själv i förhållande till kvaliten och priset och med vilka metoder man gör det vad man får för anseende och det var du som skrev att "tycker de verkar ha ett bra anseende" och då påstår du ju att en hel del tycker det och då vill man ju gärna veta var du hittat dom.

Frånsett en macägare i Kalifornien som håller på med film och tydligen inte värderar materialet mer än att han slänger det på en extern disk och tror ett aluchassi räcker för att det skall vara säkert så... Eller tar han upp naslösningar i en tråd för tämligen enkla externa-usbdiskar. Då är det ju lite av päron och äpplen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi

...

Det man betalar för är ju bra chassin med bra kylning, anslutningsmöjligheter och stabil konstruktion d.v.s. inte plast historier som WD egna chassin.

LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche är förmodligen den som svärtat ner Lacies rykte mest av allt. Plåtbricka i botten och heltäckande plastskal över. Kretskortet såg ut av att vara lödat av icke lödkuniga personer, kall-lödningar, komponenterna satt snett och gott om lödpärlor.
Returfrekvensen låg skyhögt över konkurrenterna, men disken var billig och sålde därför i stora mängder.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
Borde belasta processorn betydligt mer också.

Enligt denna test var det ingen skillnad mot USB 2, CPU Utilization 2% i HD Tach.
http://www.legitreviews.com/article/1150/3/

Permalänk
Hedersmedlem

Lacie köper och brandar tycker att de gör rent skräp. men men

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Enligt denna test var det ingen skillnad mot USB 2, CPU Utilization 2% i HD Tach.
http://www.legitreviews.com/article/1150/3/

Nu var väl kanske inte jämförelsen usb vs usb den intressanta utan sata vs usb.
i testet jämför de också bara mot sata150 vilket verkar lite korkat med tanke på hur gammalt det är (sata300? sata600?)

Undrar fortfarande varför man ska satsa på saker som verkar onödiga och dyrare för konsumenten? eller är det vhs mot betamax?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche är förmodligen den som svärtat ner Lacies rykte mest av allt. Plåtbricka i botten och heltäckande plastskal över. Kretskortet såg ut av att vara lödat av icke lödkuniga personer, kall-lödningar, komponenterna satt snett och gott om lödpärlor.
Returfrekvensen låg skyhögt över konkurrenterna, men disken var billig och sålde därför i stora mängder.

Disken i min F.A Porsche dog men lödningarna såg ut som en 3åring gjort de...
Disken var en Hitachi IDE disk om jag inte minns fel.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
När det gäller My Booken så var det nätagget och inte själva disken som rasade.

Givetvis så spelar det roll hur man vill framställa sig själv i förhållande till kvaliten och priset och med vilka metoder man gör det vad man får för anseende och det var du som skrev att "tycker de verkar ha ett bra anseende" och då påstår du ju att en hel del tycker det och då vill man ju gärna veta var du hittat dom.

Frånsett en macägare i Kalifornien som håller på med film och tydligen inte värderar materialet mer än att han slänger det på en extern disk och tror ett aluchassi räcker för att det skall vara säkert så... Eller tar han upp naslösningar i en tråd för tämligen enkla externa-usbdiskar. Då är det ju lite av päron och äpplen...

Tack för på hoppningen. Mac-ägare i Kalifornien, jo förvisso det är jag, men då jag äger fler datorer med Windows och endast en Mac (även den med Windows) just nu så är det lite missvisande, speciellt med tanke på att jag inte har permanent bostad eller uppehållstillstånd i USA, tråkigt nog. Därtill bygger jag själv, överklockar etc, vilket jag antar är det vanligaste tillvägagångssättet här.

Jag tänker inte på Nas lösningar som iofs är rätt vanliga de med.

Att slänga material på endast en extern disk är inte heller något jag gör.
Däremot är det inte sällan man ”slänger ned” materialet från en dags filmning på tre externa diskar eller lyfter ut material från sin Nas eller externa men otympliga raid-kabinett till en liten disk för transportering etc.

Film och video lagras nästan alltid externt sett till datorn i fråga. Det kan hamna på stora externa fiberlösningar eller på en liten LaCie Quadra. Varför. Bra fråga, för att det är en extrem åtgång på lagringsutrymme när man jobbar med film/video och då det är drygt att byta diskar varje vecka. Bättre då med externa hårddiskar som man lagrar i ett skåp som film-mastrar ungefär och tar fram när de behövs.

Och ja aluminium håller och avger/sprider värme bättre än plast samt så är LaCie rätt generösa med garantier m.m. iaf på de lite dyrare diskarna.

Du påstår att LaCie har dåligt rykte och jag påstår motsatsen. Jag har inga egentliga källor men jag tror dessvärre att det är en klick datorintresserade Svenssons som om möjligt anser LaCie vara opålitliga emedan de allra flesta i de branscher jag nämnt tycks hålla dem för ett ”premium” märke med bra kvalité, och detta gäller i Sverige så väl som i USA. Mina iakttagelser dock, men jag tror de är rätt adekvata.

Ha en fin fortsatt dag, god natt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om hur man vill presentera sig. Du väljer California och har Macen först så...

För att alun skall sprida det effektivt så krävs det att du har bra kontakt mellan disk och chassi och det är det sällan och ett väl designat plastchassi kan vara betydligt bättre på att kyla disken.

Sen kan man oxå konstatera att ett plastchassi som går sönder när man tappar det fungerar som en krockzon på en bil medan ett stumt aluchassi låter disken få hela accellerationen.

Du tar upp dyrare LaCie och då är du ute med päron och äpplen igen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tempel: vilken hd rekommenderar du som är överläsen lacie? Lacie Starck 1tb ligger strax under tusenlappen så den känns ju hyfsat prisvärd, verkar byggd som en tegelsten men den är tydligen ingenting att ha.

Då återstår några alternativ, berätta gärna vilken du skulle köpt eller rangordna dom i topp 1 till 5:

Western Digital Elements Desktop 1TB (4,5/5 på amazon 207 recensioner, som sämst 3/5)
Western Digital Elements Desktop 2.0 1TB (4,5/5 på amazon, 13 recensioner, som sämst 4/5)
Western Digital My Book Essential Apollo 1TB (2,5/5 på amazon, 47 recensioner, som sämst 1/5)
Seagate External Desktop Drive USB 1TB (3,5/5 på amazon, 49 rcensioner, som sämst 1/5)
Iomega Prestige Desktop USB 1TB (4/5 på amazon, 731 recensioner, 1/5 som sämst)
Freecom Hard Drive XS USB 1TB (ny på amazon, 2a dec 2009, inga recensioner)
Samsung Story Station HX-DU010EB 1TB (inga recensioner finns)
Verbatim 3.5" External USB Hard Drive 1TB (inga recensioner finns)

Det är typ dom som finns i Sverige, någon måste man ju välja, frågan är vilken?

for the record så står sig lacies drivar så här på amazon:

LaCie Desktop USB Design by Neil Poulton 1TB (4/5, 174 recensioner, som sämst 1/5)
LaCie Desktop USB 1TB (4,5/5, 13 recensioner som sämst 4/5)
LaCie Desktop Starck USB 1TB (4,5/5, 7 recensioner som sämst 4/5)

Alla tips mottages.