Tredubbel betalning från Steam

Permalänk
Medlem

Tredubbel betalning från Steam

Hej alla Sweclockers!

Jag höll på köpa ett spel på steam förut från EA Games. Använde ett kreditkort från Resurs bank för att betala men av någon anledning ville det sig inte utan betalningen misslyckades. Jag gav upp och tänkte inte mer på det. Nu när redovisningen från banken kommer, visar det sig att Steam dragit betalning tre gånger för spelet. Det kostade 10 € vilket blev runt 104:- gånger tre plus att jag aldrig fick ladda ner spelet eller någon betalningsbekräftelse på mailen som jag brukar få.

Kontaktade nyligen banken för att bestrida fakturan så dom inte skickar den till inkasso. Ska precis ringa EA och fråga vad dom sysslar med.

Borde jag betala fakturan och vänta på återbäring eller ska jag fortsätta att bestrida fakturan och invänta att EA ogiltigförklarar den?

Är så dålig på juridik så jag tänkte att ni på Swec kunde hjälpa mig lite

Tack på förhand!

Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Bara att kämpa:)

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Du ska nog kontakta steam istället för EA,

men självfallet har du rätt att få tillbaka dina pengar (Y)

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Kontakta Steam support och be dom lösa det, sånt här kan hända ibland så de måste ha rutiner för att hantera det.
Jag tror inte du har något behov av juridikkunskaper i det här fallet.

Permalänk
Sötast

Det är steam som står för köpet, och du behöver inte oroa dig.

Jag antar att betalningen ligger som reserverat belopp?
Såna här problem händer ibland, och du kan utan problem bara låta det ligga på is.

Ditt köp kommer att nekas, och pengarna kommer att släppas tillbaka till ditt konto inom en vecka.

(Om nu pengarna skulle vara bekräftat tagna från kontot, så kan det nog vara en idé att ta kontakt med steam support)
Jag tycker inte du behöver oroa dig och bestrida, då steam inte kommer stjäla pengar från dig ändå.

Permalänk
Medlem

1) Ring banken! Du kan inte förlita dig att EA fixar det här åt dig utan att du gör någonting, och din bank kan nog bäst förklara för dig hur du ska gå till väga för att bestrida köpet.

2) Ni som snackar om reservation och konton o.s.v., han har betalat med kreditkort och nu kräver banken honom på pengar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Kontakta Steam support och be dom lösa det, sånt här kan hända ibland så de måste ha rutiner för att hantera det.
Jag tror inte du har något behov av juridikkunskaper i det här fallet.

Men kommer dom kräva att jag betalar ett av spelen? Jag köpte det ju aldrig efter det.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zentix
Du ska nog kontakta steam istället för EA,

men självfallet har du rätt att få tillbaka dina pengar (Y)

Okej nu har jag gjort så. Dom skulle återkomma så fort som möjligt. Vet bara inte om jag måste betala för att undvika inkasso.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
1) Ring banken! Du kan inte förlita dig att EA fixar det här åt dig utan att du gör någonting, och din bank kan nog bäst förklara för dig hur du ska gå till väga för att bestrida köpet.

2) Ni som snackar om reservation och konton o.s.v., han har betalat med kreditkort och nu kräver banken honom på pengar.

Ja jag ringde banken men dom hänvisade till Steam.

Precis som du säger har jag inget konto med pengar i resurs bank utna bara kredit vilket gör att jag får en räkning med förfallodatum, i detta fall 31 December.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är steam som står för köpet, och du behöver inte oroa dig.

Jag antar att betalningen ligger som reserverat belopp?
Såna här problem händer ibland, och du kan utan problem bara låta det ligga på is.

Ditt köp kommer att nekas, och pengarna kommer att släppas tillbaka till ditt konto inom en vecka.

(Om nu pengarna skulle vara bekräftat tagna från kontot, så kan det nog vara en idé att ta kontakt med steam support)
Jag tycker inte du behöver oroa dig och bestrida, då steam inte kommer stjäla pengar från dig ändå.

Mitt probelm är att det inte är ett reserverat belopp utan tre likadana belopp på en faktura som kommer från min bank där jag har kreditkortet. Jag har för mig att kreditkort inte belastas på det sätt som ett konto gör utan producerar bara en faktura med OCR-nummer som jag måste betala innan den förfaller, i detta fall 31 December.

Perfekt såhär innan jul, inte nog med att jag inte fick spela spelet, jag får betala tre spel

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Om du är orolig, betala, men en faktura som du bestrider skriftligen kan aldrig gå till inkasso. Tänk dock på att den ska skickas som rekommenderat. Dessutom brukar man få en betalningspåminnelse först men då ligger oftast en förseningsvgift med som kanske inte är så rolig.