Om man ska köra Linux helt på en dator är det fortfarande Ubuntu som gäller?

Permalänk

Om man ska köra Linux helt på en dator är det fortfarande Ubuntu som gäller?

Om man ska kasta ut Windows helt och bara köra linux vad rekommenderar ni då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ubuntu funkar bra. Annars finns det ju en massa andra som är lika enkla (tror jag), OpenSuse, Mandriva, Fedora, (ubuntu avkomlingar såsom Mint och osv finns ju också). Lite svårare (krångligare som i mindre hjälp vid installation) Debian och efter det finns ju Arch (som var vacker), Gentoo, Slackware. Andra unix varianter (inte linux) som är fina OpenSolaris, FreeBSD osv osv.

Bara att välja och vraka. Men eftersom du frågar är nog Ubuntu bäst.

Permalänk
Hedersmedlem

Deja vu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Om man ska köra Linux helt på en dator är det fortfarande Ubuntu som gäller?

Det där tycker jag absolut inte är en anledning till att välja Ubuntu för. både Debian, Ubuntu och Redhat's avkommor (dessa varianter jag provat på och kört) ser jag som fullvärdiga ersättare. anledningen till att välja ubuntu skulle isåfall vara att man vill komma igång väldigt fort..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Deja vu!

Men det är en intressant diskussion, varför kommer Ubuntu upp som det absoluta alternativet hela tiden, de finns ju så många som faktiskt är bra

Permalänk
Medlem

Meganeoman: Har du inte snart uppnått kvoten för när man ska sluta kalla sig nybörjare?

Har inte du gjort EXAKT likadana trådar ett antal gånger tidigare?

Men annars får jag väl bara säga att: Nej, Ubuntu är inte det självklara valet när man skall välja en dist baserat på linux. Det finns inget självklart val då mycket beror på smak och vad man helt enkelt vill göra.

Själv föredrar jag oftast CentOS/Slackware, diggar dem distarna och även om jag just nu inte kör någon av dessa på min spelburk så kör jag antingen eller på alla mina andra burkar - CentOS på mina 2 servrar, Slackware på min laptop och en avknoppning till CentOS på min router.

Som sagt: Det är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Jag har helt och hållet gått över till ubuntu använt det i 2 dagar och är supernöjd kör endast spotify igenom wine annars har jag hittat andra program som fixar det jag behöver,

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Om man ska kasta ut Windows helt och bara köra linux vad rekommenderar ni då?

Jag rekommenderar att man provar en handfull av de större.. ska man ändå formatera rent allt, varför inte prova lite olika, se vilka man verkar gilla..? Prova dom allihop ett tag så du får en egen känsla.
Alla har en linuxkärna, men det som är runtomkring är det man fastnar för.

Jag har sett så många trådar av dig nu, och det är inte fel, men det är alltid ungefär samma frågeställning..
Kasta ut ditt windows, sätt dig och kolla igenom de större distarna en vecka i taget, och återkom sen med vad du lärt dig.
Försök googla upp info om hur andra löst sina problem om du stöter på några längs vägen. Installation av program osv.. eller försök här om du inte hittar något.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Hur många såna här trådar ska du skapa ?
Börjar bli lite tjatigt nu.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Hur många såna här trådar ska du skapa ?
Börjar bli lite tjatigt nu.

+1, undrar verkligen vad poängen med alla dessa trådar är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig har alltid Debian baserade distar varit varmast om hjärtat och Ubuntu och Linux mint är det som jag fastnat mest för. Men även om jag egentligen skulle kunna kasta ut Windows helt och hållet så finns det alltid en lite liten tiny sak som gör att jag tänker "men jag väntar till nästa version av Ubuntu så är säkert allt 100%" Men efter varje ny version så är det ändå alltid något som jag saknar eller som inte känns helt perfekt för att kunna gå över helt och hållet.

Tror nog Meganeoman känner lite samma sak som mig, d.v.s. gillar linux skarpt och önskade att han kunde slippa Windows helt, men saknar alltid något som får honom att stanna kvar vid Windows.

Jag föreslår att du gör så här. Kör in några av de större distarna (för att det är lättast att få hjälp) och testa var och en några timmar till någon dag och känns efter. Saknar du något? Går det inte att på ett enkelt sätt att lösa? Nehe, kör isåfall in nästa dist och provkör ett tag.

Ubuntu 9.10 / Linux Mint 8 hade kunnat vara den version som skulle fått mig att helt släppa Windows, men då fuckade dom upp ljudsystemet helt och hållet. I tidigare version fungerade ljudet perfekt, men i senaste versionen funkar inte digitalt ljud. Det går delvis att lösa, men inte helt och hållet. Därför väntar jag nu återigen på nästa version som ska få mig att släppa Windows.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Precis som förut så spelar det fortfarande ingen roll. Om man skall ta vad som helst kan man lika gärna ta något som har stor användarskara.
DET KOMMER ALDRIG SPELA NÅGON ROLL
BEHÖVER MAN FRÅGA KOMMER MAN INTE MÄRKA NÅGRA SKILLNADER
SLUTA SKAPA DESSA TRÅDAR

Permalänk
Medlem

Fördelen med ubuntu är att det finns mycket guider och hjälp att få på internet. Mandriva har fått bra kritik när det gäller fungerande drivrutiner för diverse hårdvara och i övrigt modernt, stabilt och trevligt operativsystem. Jag upplever det som att Mandriva krånglar mindre än ubuntu, men ubuntu verkar ha mer program att välja på och mer guider på nätet. Vill man ha något stabilt som fungerar på skrivbordet är Mandriva valet och vill man labba och leka känns ubuntu som valet.

Sedan vet jag inte varför debian fått rykte om att det skulle vara svårare än t.ex. ubuntu. Senast jag testade så var det ungefär lika enkelt att installera debian som ubuntu tyckte jag. Debian sägs vara stabilare och hårdvarustödet kanske något sämre än ubuntu.

Summa summarum så tycker jag du ska testa Mandriva. KDE funkar bra i Mandriva så det kan ju vara skoj som alternativ till ubuntus Gnome. Sedan är det ju ingen katastrof om man skulle ångra sig. Det är ju bara skoj att installera om sin dator med något nytt OS tycker jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Fördelen med ubuntu är att det finns mycket guider och hjälp att få på internet. Mandriva har fått bra kritik när det gäller fungerande drivrutiner för diverse hårdvara och i övrigt modernt, stabilt och trevligt operativsystem. Jag upplever det som att Mandriva krånglar mindre än ubuntu, men ubuntu verkar ha mer program att välja på och mer guider på nätet. Vill man ha något stabilt som fungerar på skrivbordet är Mandriva valet och vill man labba och leka känns ubuntu som valet.

Sedan vet jag inte varför debian fått rykte om att det skulle vara svårare än t.ex. ubuntu. Senast jag testade så var det ungefär lika enkelt att installera debian som ubuntu tyckte jag. Debian sägs vara stabilare och hårdvarustödet kanske något sämre än ubuntu. [...]

Lika många program till Ubuntu som till någon annan dist baserat på linuxkärnan. Enda skillnaden är väl att Ubuntu har en jäkla massa (mög) i sitt repo, vilket inte andra distar har. Om man tycker det är bra eller dåligt är upp till var och en men det betyder inte att det finns fler program till Ubuntu.

Det samma gäller ju hårdvarustöd. Finns drivrutinerna till Ubuntu finns de troligtvis till en massa andra distar också, enda skillnaden är väl att de inte är inkluderade från början men vem bryr sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Lika många program till Ubuntu som till någon annan dist baserat på linuxkärnan. Enda skillnaden är väl att Ubuntu har en jäkla massa (mög) i sitt repo, vilket inte andra distar har. Om man tycker det är bra eller dåligt är upp till var och en men det betyder inte att det finns fler program till Ubuntu.

Det samma gäller ju hårdvarustöd. Finns drivrutinerna till Ubuntu finns de troligtvis till en massa andra distar också, enda skillnaden är väl att de inte är inkluderade från början men vem bryr sig?

De flesta? Klart det är skönt att installera sitt OS och sedan direkt ha internet, istället för "Jahopp, då har jag installerat xxxxx. Bara att börja googla för att få det att funka också då.". Alla drivrutiner är inte lätt att klara sig utan. (och de är inte alltid så lätt att hitta, iaf enligt min erfarenhet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För en nybörjare känns det användarvänligare om saker och ting funkar direkt vid installation och att programmen man vill använda är enkla att installera direkt från repon. Själv föredrar jag också kvalitet framför kvantitet men ofta är det lättare att hitta guider om hur man installerar vissa programvaror, t.ex. XBMC på ubuntu än på någon dist som saknar officiellt stöd. Sedan är det ju valfritt att installera allt "mög" i repon eller inte... I fallet XBMC lägger man till tredjepartsrepo och det gäller ju att det finns sådana om man inte vill kompilera allting själv.

Så det kan ju vara värt och kolla upp om de programmen man vill köra har bra stöd för den dist man vill använda. Själv skulle jag köra XBMC på min htpc och valde därför ubuntu då det stöds officiellt av XBMC. Däremot fick jag problem med TV-kortets drivrutiner och även om det visade sig vara enkelt att ladda ner, kompilera och installera drivrutinen manuellt så tog det emot lite när man är nybörjare. Får även problem varje gång kärnan uppdateras eftersom jag då får kompilera om modulerna manuellt. Sådant småstrul hade jag önskat slippa. Kanske jag sluppit det om jag hade kört ubuntu 9.10 istället för 9.04 för nyare kärna har ju nyare drivrutiner inbyggt.

En erfaren Linux-användare fixar väl detta själv med smarta script och kompilerar själv nyaste Linux-kärnan o.s.v. Då kvittar det väl vilken dist man väljer. Som nybörjare känns det bättre att mjukstarta och hoppas allt funkar "out of the box" vilket det tyvärr sällan gör...

Jag tror inte detta hade funkat bättre för mig med Mandriva och tack vare bra guider för ubuntu har jag klarat av det. Men jag har läst att folk som haft strulande trådlösa nätverkskort t.ex. har fått det att funka med Mandriva men inte andra distar. Men det är ju bara att testa själv så lär man väl sig vad man trivs med och vad som funkar bra i egna datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
De flesta? Klart det är skönt att installera sitt OS och sedan direkt ha internet, istället för "Jahopp, då har jag installerat xxxxx. Bara att börja googla för att få det att funka också då.". Alla drivrutiner är inte lätt att klara sig utan. (och de är inte alltid så lätt att hitta, iaf enligt min erfarenhet)

Vet inte riktigt vad som är så svårt? Jag menar, det tar ju inte en hel dag att ladda ner de program man vill ha. Föredrar personligen icke-bloatade distar långt före bloatade, men det är klart - smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Re: Om man ska köra Linux helt på en dator är det fortfarande Ubuntu som gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Om man ska kasta ut Windows helt och bara köra linux vad rekommenderar ni då?

Skojar du? Det känns som om du har startat sådana här trådar, en gång i veckan, de senaste sex åren.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Vet inte riktigt vad som är så svårt? Jag menar, det tar ju inte en hel dag att ladda ner de program man vill ha. Föredrar personligen icke-bloatade distar långt före bloatade, men det är klart - smaken är som baken.

Tja som exempel, hur laddar man ned drivrutinen om den drivrutin du behöver är för nätverkskortet? Om du då tänker "använder en annan dator", hur slutför man då sin netinstall utan att dessa drivrutiner finns som default? Har mycket svårt att se inkludering av drivrutiner som bloat.

Sen tycker jag inte heller att Ubuntu kommer med SÅ mycket extrasaker, jämför man med t ex Debian är det inte speciellt många fler paket alls. Det mesta ingår väl ändå i GNOME. Kan definitivt se charmen med minimala installs dock.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
För mig har alltid Debian baserade distar varit varmast om hjärtat och Ubuntu och Linux mint är det som jag fastnat mest för. Men även om jag egentligen skulle kunna kasta ut Windows helt och hållet så finns det alltid en lite liten tiny sak som gör att jag tänker "men jag väntar till nästa version av Ubuntu så är säkert allt 100%" Men efter varje ny version så är det ändå alltid något som jag saknar eller som inte känns helt perfekt för att kunna gå över helt och hållet.

Tror nog Meganeoman känner lite samma sak som mig, d.v.s. gillar linux skarpt och önskade att han kunde slippa Windows helt, men saknar alltid något som får honom att stanna kvar vid Windows.

Jag föreslår att du gör så här. Kör in några av de större distarna (för att det är lättast att få hjälp) och testa var och en några timmar till någon dag och känns efter. Saknar du något? Går det inte att på ett enkelt sätt att lösa? Nehe, kör isåfall in nästa dist och provkör ett tag.

Ubuntu 9.10 / Linux Mint 8 hade kunnat vara den version som skulle fått mig att helt släppa Windows, men då fuckade dom upp ljudsystemet helt och hållet. I tidigare version fungerade ljudet perfekt, men i senaste versionen funkar inte digitalt ljud. Det går delvis att lösa, men inte helt och hållet. Därför väntar jag nu återigen på nästa version som ska få mig att släppa Windows.

Precis så känner jag...gillar linux som fasen men alltid något som inte funkar som det ska! Nu dom senaste distarna jag testat har det gått segt att surfa på något mystiskt sätt jämfört med i XP/W7 + lite andra saker. Det är väl Ubuntu och Mint som jag kört mest med...Ska väl kanske testa på Mandriva och Suse med de verkar rätt ok med.
Jo man tror alltid att nya versioner ska funka bra men som ni ser så slutar det oftast med XP igen....

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Köp en Mac, då får du något som inte är Windows och som är UNIX certifierat till och med - win-win situation!

Annars så kan du väl ta och blåsa burken din och installera ${RAND_DIST} och byta tillbaka sedan om du ångrar dig, det är ju gjort på en grisblink. Det är ju inte direkt raketkirurgi.

Linux är inte för alla.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Precis så känner jag...gillar linux som fasen men alltid något som inte funkar som det ska! Nu dom senaste distarna jag testat har det gått segt att surfa på något mystiskt sätt jämfört med i XP/W7 + lite andra saker. Det är väl Ubuntu och Mint som jag kört mest med...Ska väl kanske testa på Mandriva och Suse med de verkar rätt ok med.
Jo man tror alltid att nya versioner ska funka bra men som ni ser så slutar det oftast med XP igen....

Dock är det nog tyvärr inget magiskt du har missat som alla andra Linuxanvändare vet. Du får nog helt enkelt prova lite då och då tills det fungerar bra, om det inte gör det nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slackware är fortfarande det som gäller. Vem har fått för sig något annat? LOL?

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Föreslår att du testar flera. Man skapar ju en home-partition där alla dokument sparas. Så att testa flera är inte så jobbigt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Om man ska köra Linux helt på en dator är det fortfarande Ubuntu som gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skojar du? Det känns som om du har startat sådana här trådar, en gång i veckan, de senaste sex åren.

Håller med helt och hållet... meganeoman känns som ett stort troll här i Linux avdelningen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Om man ska köra Linux helt på en dator är det fortfarande Ubuntu som gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skojar du? Det känns som om du har startat sådana här trådar, en gång i veckan, de senaste sex åren.

Någon borde starta "Meganeoman's tråd om vilken dist han ska välja" där han får posta lite då och då så resten av forumet slipper massa nya trådar ^^

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd

And here we go again...

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

Jag måste säga det är lite ovanligt att en som varit registrerad här sen 2001 ändå börjar bete sig som ett troll. Grymt trött på såna trådar nu, tar bara en massa onödig plats här på swe.

Nu till din fråga: Jag rekommenderar starkt att du kör Ubuntu! Enkelt att komma ihåg, allt finns, många guider (även på svenska). Nu säger jag inte att andra linux-distributioner INTE har allt detta!

Varför svarar du inte på kritik? Du svarar bara då det är någon som håller med dig, men det är väll inte riktigt meningen om man söker hjälp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Precis som förut så spelar det fortfarande ingen roll. Om man skall ta vad som helst kan man lika gärna ta något som har stor användarskara.
DET KOMMER ALDRIG SPELA NÅGON ROLL
BEHÖVER MAN FRÅGA KOMMER MAN INTE MÄRKA NÅGRA SKILLNADER
SLUTA SKAPA DESSA TRÅDAR

1+

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mandriva, Ubuntu, pclinuxos bygger på mandriva men med apt istället för urpmi.

Pclinuxos är väldigt trevligt dock osäkert när nya versioner kommer ut.

Vill man ha mycket hjälp att finna så Ubuntu Mandriva Fedora de två sistnämnda är inte lika stabila som Ubuntu men är mera bleeding edge med nya saker.

Prova dig fram med livecd och kolla vad du trivs med.

Själv kör jag Mandriva 2010 och Ubuntu 9.10 samt Ubuntu 8.04 LTS.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB