Första bilen, leva ut drömmen eller tänka ekonomiskt?

Permalänk
Medlem

Första bilen, leva ut drömmen eller tänka ekonomiskt?

Är ca 11 månader tills jag har körkort och jag har nu blivit tillfrågad ifall jag är intresserad av att köpa en bil som tillhör min kusin. Bilen är en Saab 9-3 -98 som gått ca 17000mil, automat, 2.0T 185hk med turbo (ca1L/mil), SE-paket, och är jävligt snygg:D. nackdelarna är flera som relativt hög bensinförbrukning, kommer att stå still i 11månader och förlora marknadsvärde och ganska dyr i försäkring.

Halvförsäkring går på 5000kr/år och skatt 1800kr/år. jag kommer att köra mycket bil då jag har 6mil tur och retur till skolan och därför vore det inte helt fel med en schyst bil.
Denna bil har varit lite av den dröm sen slutet av sommaren då han nämnde att han funderade på att sälja, en sån trevlig bil för 30k fick mig att drömma och nu har den slagit in.

Men efter att ha räknat på vad den kommer kosta mig att äga bil generellt har det fått mig att tänka om. har 30000kr på sparkonto som kommer gå åt till bil sedan har jag moped som ska säljas(12000kr) och 6000 på banken. den enda inkomstkälla jag har är studiebidraget och småjobb jag får då och då(max 500krmån).
Så frågan är om jag ska leva ut drömmen med en sjuhelsikes fin bil eller satsa på en bil för kanske 15000 och klara mig undan bättre ekonomiskt?

http://www.garaget.org/?car=56701&image=974981 Bilen jag blivit erbjuden

Permalänk
Medlem

Mitt enda råd jag kan komma med - ingen inkomst, ingen bil (500kr kommer man inte långt på / månad)
En bil kostar betydligt mkt mer än vad man kan tro.

Permalänk
Medlem

Räkna med att den kostar c:a 25 kronor per mil totalt, minst.

Sen kan du dra dina egna slutsatser om ditt studiebidrag räcker till det eller ej.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

som sagt har du ingen inkomst så ska du inte ha bil..

Även då jag har egen inkomst så hade jag inte dirext behövt en bil de få resor man haft utanför stan o hämtat saker o så så hade man kunnat lånats farsans bil och sparat mycket pengar på service,soppa,bilinköp,försäkring,däckköp osv osv mycket småsummo som kommer hela tiden största spiken är att det kostar 700kr att fylla upp tanken som man kan sprätta runt på en helg om det är så

oavset om du köper en 740 eller en ny BMW så räkna med minst 30kr milen du kör. vet kompisar som kör för 35kr+ för de ger lift åt kompisar just för att de ser det som en stor uppgift.

Sen lever man bara en gång.

Tänk även på att valfri bil du köper så går saker sönder eller saker du komma ändra på tex sterio o sånt. väldigt dyrt med bil faktist. även om du sätterförsäkring på mor/far som inte alltid är optimalt ur alla synvinklar så finns de pengar o tjäna men kan bli bråk med försäkringsbolag etc.

Sen lär dig köra en manuell bil innan du kör tomatare.

Jag har nog kört minst 4K mil privat och minst det dubbla ijobbet och med andra bilar så nog har det kostat fläkst alltid.

Pendlade 2 månader mellan två städer kostade mig ungefär 2 dagars arbete för att ta mig till o från jobbet på knappt 5 ToR som bensinen räckte till.
Och det vara bra soppan. Tänk vad de kostade mig i underhåll av bilen senare och slitgae och dyra vinterdäck etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sommarjobb Blir det varje år vilket kanske inte räcker men ger åtminstone lite stöd, sedan söker jag med ljus och lykta efter helgjobb så låt oss säga att jag ja får ett bra helgjobb är det fortfarande inte att tänka på detta med bil?

Att inte ha bil kommer bli ett stort handikapp för mig då jag inte kommer ha någon som helst förbindelse mellan hemmet och skolan, kompisar m.m då. just nu kör jag epa som mina föräldrar betalar fullt ut och utan den vet jag inte hur jag skulle klara mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
[B

Sen lär dig köra en manuell bil innan du kör tomatare.

[/B]

Manuell låda har jag lärt mig sedan länge;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
Sommarjobb Blir det varje år vilket kanske inte räcker men ger åtminstone lite stöd, sedan söker jag med ljus och lykta efter helgjobb så låt oss säga att jag ja får ett bra helgjobb är det fortfarande inte att tänka på detta med bil?

Att inte ha bil kommer bli ett stort handikapp för mig då jag inte kommer ha någon som helst förbindelse mellan hemmet och skolan, kompisar m.m då. just nu kör jag epa som mina föräldrar betalar fullt ut och utan den vet jag inte hur jag skulle klara mig.

Manuell låda har jag lärt mig sedan länge;)

Hur har du klarat din innan?

alla år man gått i skolan har man gått elelr cyklat och i fåtal fall tagit dåvarande moppen eller åkt bil.

Jag kan säga dig att det är nästan mer roligare att ta cyklen till skolan oavsett väder gäler bara att ha rätt kläder eller att cykla fort om det regnar sen så kommer man ut på ett annat sätt.

Det är typ gratis (räkna väl 500kr för ett år med cykel?) med bil så blir det oftast väldigt många små starter som bilen mår dåligt av på alla sätt även så drar det ohygligt mycket soppa än vad en långkörning gör etc.

Behöver du ett färdmedel så tycker jag du ska skaffa dig en cykel eller moped på sin höjd..

Även om du tjänar lite pengar på helger så tror jag knappast det är en bra lön och framför allt så blir det inte tillräkligt men pengar i slutändan om du får skatta och sånt. sen går dina pengar säkert ändå bara till chips eller nya dator delar

Jag saknar faktist min moped mer än vad jag nog hade saknat bilen. visst den går fottare och lite roligare vissa stunder.

Men ditt val. sen som sagt du har ju över 11månader dit om du ens tar kortet med direkt eller om du ens skaffar bil just då.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är min åsikt att har du ingen inkomst ska du definitivt inte skaffa en bil. En bil är direkt inte en sparbössa =/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag har en SAAB...
Men det kan väll för fan inte vara drömmen att köra en SAAB på 185hk?

Och vad ska du med en bil till som du inte har råd att köra?!

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Ledsen grabben, du har inte råd.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag bor mitt ute i urskogen enda förbindelserna är skolbussen som går halv sju på morgonen och 4 på eftermiddagen. Moped har jag och det funkar fint på sommaren men under de kalla perioderna på året funkar det inte. innan moped och epa hade jag inte behovet. skolan var synkad med bussen, det är den inte nu...

Men har jag inte råd så har ja inte:/

Permalänk
Medlem

Annars får du köpa saaben och köra svarttaxi åt fulla personer som vill hem från krogen. haha

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

bor du ute i skogen kan du lika gärna köpa en rostig 740 för 5-10k o åka runt i ett år. troligen så kommer du ändå råka ut för en olycka och bättre och skrota en 'skitbil' istället för en nyare och värdefullare bil.

Men som sagt bara gilla läget. skaffa en tjej eller jobba in timmar eller sitt kvar i skolan så att bussar mm synkar bättre.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Måste vara tradig och hålla med de andra.
Vänta med bil så länge du kan och främst tills du har inkomst.
Har själv haft en massa "dyra" bilar men ingen bil har varit så prisvärd som min 10k-corolla. Ser ut som skit men kostar inget att ha jämnfört min fd 93 och A4.

Permalänk
Musikälskare

1. Ingen inkomst
2. Bussar går

= Ta bussen? Har jag missat nått? (Dåliga tider är ett svagt argument)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
1. Ingen inkomst
2. Bussar går

= Ta bussen? Har jag missat nått? (Dåliga tider är ett svagt argument)

Problemet är det att endast skolbussar går ut till oss.

Permalänk
Hedersmedlem

6 mil om dagen, 5 dagar i veckan och sisådär 40 veckor per år. 1200 mil bara det. En liter milen ger runt 1200 liter soppa, som kostar åtminstone 12kr litern. Säg 15000kr om året bara för att ta dig till skolan, och då är INTE service, slitdelar, däck, skatt och försäkring medräknat.

Om du inte har väldigt generösa föräldrar finns det knappt en chans att det ska gå ihop i slutändan oavsett vad du köper för bil. Gammal billig (tokbillig) diesel och snålköra, laga allt själv och köpa delar från skroten kan gå ihop sig, men då är nog bussen ett roligare alternativ.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu har det det diskuterats med farsan och det kommer troligen bli en Golf diesel renoveringsobjekt från kvarndamen som det blir att fila på nu under våren. Diesel köper vi in i kvantitet för 10kr/L. lite dyrare skatt iof men det tjänar man in på den lägre förbrukningen.

Tackar för att ni fick mig att tänka om:)

Permalänk
Medlem

Som de flesta andra kloka folk redan sagt så köp inte bilen. Jag köpte själv en billig bil som är dyr i drift och jag kör strax över 10 mil om dagen. Säg då att jag gör av med 130kr om dagen i bara bensin din summa i bara bensin fram och tillbaka till skolan hade blivit 72 kronor per dag. 72x22 skoldagar = 1584kr på en månad utan att du gör några andra utflykter. Sen tillkommer skatt+ försäkring. Nej köp ingen bil.

Jag har själv en bil som ligger på 1-1.1 i förbrukningskaffar jag en bil som drar 0.6 så sparar jag minst 1200/månad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

11 månader exakt? har du mutat alla på vv så att du är säker på att få det eller?;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Jag har en SAAB...
Men det kan väll för fan inte vara drömmen att köra en SAAB på 185hk?

SAAB är ju typ en gubb-bil för alkoholister.:P Min granne f.d. A-lagare köpte en liknande du funderade på.:P Han ställde den på uppfarten för att han ville glänsa:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Golf-spåret låter bättre, köp en finare bil när du har råd och lärt dig köra ordentligt.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Köp dig en 900s istället , ser i stort sett likadan ut som 9-3an , o som första bil tycker jag inte du ska ha en turbo.
*edit* 900s är ju också en hel del billigare i inköp och delar

Permalänk
Medlem

Skaffa en pålitlig liten japanare typ Toyota Starlet, Corolla som är billig och driftsäker.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Var beredd på att det kommer stora engångs (fast egentligen flergångs) -kostnader när du väl köper bilen, sen om du har råd att köra den så mycket som du påstår är tveksamt, lycka till iaf.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa saaben, satsa på någon bakhjulsdriven lekbil i något år så du får leka av dig innan du köper en 'fin' bil!

FWD is lame!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Bilar kostar enorma summor i slutändan.

Kan bara dra min kostnad för november, en helt vanlig månad.

Har tankat för ~1600 kronor, tvättat bilen för 115 kronor och köpt spolarvätska för 90 kronor. Alltså en slutsumma på 1800 kronor per månad bara för att bilen ska rulla. På det tillkommer runt 400 kronor i försäkring. Vi är alltså uppe i 2200 kronor för en månad, slitagedelar exkluderade. Med min bil räknar jag på omkring 500 kronor per månad för sånt.

Jag har 2 mil enkel resa till jobbet, så runt 1100-1200 kronor av bensinkostnaden kan jag räkna med har gått åt till och från jobbet. Resterande ~500 kronor är dock resor "man bara gör" för att man har bil.

Har man ingen inkomst har man inte råd med bil, om man inte har någon annan som betalar bilen åt en. Spelar ingen roll vilken slags bil det är, om det är en gammal eller ny.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Fan vad folk är negativa! Klart grabbhalvan ska ha sig en kärra! Han har ju sparat pengar och det enda han önskar är ju att få köpa sig en bil för att köra lite och ha kul. Så mycket bullshit att man måste köpa en billig förstabil "för han kommer råka ut för en olycka med den ändå"! Ursäkta men fan vad jag blir förbannad på sådana kommentarer.
Jag tycker du kan köpa Saaben om det är den du vill ha men räkna med att det kostar pengar och att det plötsligt kan komma en hög räkning ifall något går sönder.

Skulle det vara så att du om ett år inte har råd att pendla till skolan längre så har du tre alternativ;
1. Ställa av den och ta bussen
2. Köra 2-3 dagar i veckan och ta bussen för resten
3. Hitta dig ett extraknäck.
Och med tanke på att du verkar vara en driftig (haha!) kille som inte är rädd för att jobba extra utöver skolan så är det klart du har möjlighet att jobba. Visst, inte säkert du ens hittar ett jobb, men det är väl inte hela världen. Du har åtminstone ambitionen att göra det.

Skulle det sen vara så att du har snälla föräldrar som har råd att sponsra dig med en tusenlapp eller två i månaden för att kunna pendla till skolan så kan du göra det. Du lär ju ha 1, max 2 år kvar av skolan när du väl skaffat körkortet, eller? När du sen slutat och jobbar heltid är det inga problem att betala av en månadslön eller två till päronen ju! Och skulle allting skita sig totalt och inte alls blev som du tänkt, så säljer du kärran, gör kanske en liten förlust men du har åtminstone haft roligt på kuppen och ägt en, kanske, finare bil än många andra i din ålder.

Livet är för kort för att gå och oroa sig om att inte ha råd. Det handlar om en bil som du kan spara ihop till efter 2 månader när du väl jobbar och som inte kostar en krona om du ställer av den. Du har ju trots allt 6 lök själv att bränna på soppa och du har ju inga utgifter alls så länge du bor hemma och pluggar. Nej för mig är det självklart vad du ska göra med pengar, men det är ju jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbolax
Köp dig en 900s istället , ser i stort sett likadan ut som 9-3an , o som första bil tycker jag inte du ska ha en turbo.
*edit* 900s är ju också en hel del billigare i inköp och delar

Jag hade en 900s 2,3 -94 som första bil, och det var inte direkt snål. Drog ca 1,0-1,1l/mil om man hade tur. Har nu en 9-3 Aero -01 som hittils har varit billigare i dift. Ligger på 0,8-0,9l/mil med den.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
FWD is lame! [/B]

Word!

Akta dig för trotoarkanter bara, de har en förmåga att äta fälg....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det som framförallt talar mot saaben är bensinförbrukningen. låt oss säga att jag kör 1000mil om året och säg att bensinen kostar 13Kr/L då blir det 13000Kr om året i bensin. En golf diesel drar runt 0,6 milen och sedan diesel för 10kr/L. kostanden blir 6000Kr/år vilket är mer än det halva gentemot saaben.

Men lite med besviken är man då man stenhårt räknat med Saaben ett tag. Men jag får ta igen det senare i livet;)