Permalänk
Medlem

Diesign program till ubuntu.

Hej jag är ny inom linux "ubuntu" som jag valde att köra och jag undrar om det finns något bra designprogram till linux? har tidigare kört adobe indesign när jag körde windows men efter som windows inte funkar att köra utan att behöva formatera hela tiden så valde jag att byta os. hoppas det finns något bra program.

tackar för svar,

Föresten finns det något bra kommando att rensa ut skräpfiler mm igenom terminalen ?

God Jul på er med

Mvh// Jompa

Antingen raderar ni denna eller så har ni kvar den if andra vill veta

Hittade ett alternativ jag ska försöka mig på , det heter Scribus, det tråkiga är ju att ADOBE SKA VARA SÅNA I*DI*TER OCH HAR SINA EGNA FILFORMAT SOM INGA ANDRA PROGRAM STÖDER!!!

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Re: Diesign program till ubuntu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN
Föresten finns det något bra kommando att rensa ut skräpfiler mm igenom terminalen?

Vadå skräpfiler? "rm <filnamn>" tar bort filen med namnet <filnamn> iallafall, om det är det du letar efter.

Permalänk
Medlem

Tänkte mer om det finns nått program eller kommando som rensar ut skräpfiler,. i windows har man ju Ccleaner tänkte om det finns något liknande till ubuntu eller det kanske inte behövs?

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Inaktiv

Skräpfiler? Ubuntu har ju Computer janitor som du kan använda, har inte full koll på vad den gör, men den ligger nånstans i systemmenyn, så kolla upp den.

*update* Googlade lite, och det verkar som några användare har råkat ut för lite missöden efter att ha litat på computer janitor.

Permalänk
Medlem

Re: Diesign program till ubuntu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN

Föresten finns det något bra kommando att rensa ut skräpfiler mm igenom terminalen ?

localepurge

riktigt bra!!!

bestäm vilka två språk du valt som standrd, tex svenska och engelska, så rensar den ut alla manualer på tyska, franska, sebiska, farsi och annat som du kanske inte behöver. Min första rensning fick bort typ 350MB "skräpfiler"...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Scribus är det som gäller.

Tror inte skräpfiler är något problem.

Permalänk
Medlem

okej scribus värkar okej! synd att man inte kan öppna mina gammla filer gjort i indesign

hörde med min bror han sa att man skulle skriva . sudo apt-get autoremove

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

"autoremove" är för att tabort paketberoenden (dependencies) som inte längre behövs. T.ex tar du bort paketet "X" som är beroende av paketet X-lib, kommer "autoremove" att ta bort "X-lib", eftersom det inte längre behövs.

Permalänk
Medlem

CCleaner som tar bort malware och annat skit behövs inte i linux. Men som sagt;
apt-get autoclean && apt-get autoremove

Permalänk
Medlem

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=140920

Denna guiden har jag gjort emellanåt.. den guidar väl dig igenom det som kan tänkas behöva rensas ut.
Computer Janitor skulle jag inte använda, den har inte rekommenderat bra saker för mig att ta bort iaf.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ubuntu tweak har ett inbyggt program som rensar onödiga filer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar ska prova mig på dessa

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
"autoremove" är för att tabort paketberoenden (dependencies) som inte längre behövs. T.ex tar du bort paketet "X" som är beroende av paketet X-lib, kommer "autoremove" att ta bort "X-lib", eftersom det inte längre behövs.

Du måste nog använda "apt-get autoremove"

Sedan finns det ju också "aptitude autoclean" samt "aptitude clean", där det senare rensar en massa "osynliga filer" när du uppgraderat och kompilerat.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jävla gnäll, med tanke på hur stora de där programen är så är det väl inte konstigt att de har egna format istället för att hålla sig till öppna men begränsade grejer?

En flytt mellan två plattformar är inte alltid lätt. Går att exportera till en del andra format som håller liknande funktionalitet, PDF tex. Dock inte säkert att all information följer med då. Bilderna kommer att se likadana ut, men vissa icke kosmetiska saker kan ändra sig. Har ingen exakt kompabilitetslista i huvudet, bortrest över julen, men jag kan kolla lite närmare på det om ett par dagar igen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q