Permalänk
Medlem

Am3 processor på am2/am2+ moderkort?

Tjenare,
jag är sugen på att uppgradera min processor från Amd Athlon 64bit 6000+ som jag har nu till något vassare. Men så kollar jag på Inet och ser att de bara har processorer till am3. Då undrar jag ifall am3 processorer passar till am2/am2+, eller är det så att jag måste köpa nytt moderkort?

Mitt moderkort är: http://www.xfxforce.com/en-us/Features/8200Motherboard.aspx

Länka gärna ifall ni hittar någon processor som kan fungera.

//Robin

Permalänk
Medlem

om jag inte minns fel så kan du köra am3 processorer i am2+ moderkort men inte am2+ processorer i am3 moderkort. någon som säger emot?

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Avstängd

Kolla i XFX CPU support list för ditt moderkort och se om den stödjer AM3.

http://www.xfxforce.com/en-us/Products.aspx?Type=Motherboards
Vilket har du? Finns 2st med 8200.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel är det AM2+ processorer på ett AM3 moderkort som funkar. Saken var att AM3 processorer använde sig av fler pins än AM2+. Så jag är ytterst tveksam att det funkar med en AM3 processor på ett AM2+ moderkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iprenen
Om jag inte minns fel är det AM2+ processorer på ett AM3 moderkort som funkar. Saken var att AM3 processorer använde sig av fler pins än AM2+. Så jag är ytterst tveksam att det funkar med en AM3 processor på ett AM2+ moderkort.

Jag har en AM3 på mitt AM2+ moderkort.
Det du säger är helt fel.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Jag har en AM3 på mitt AM2+ moderkort.
Det du säger är helt fel.

Det du säger om att det han säger är helt fel är helt rätt.

AM2+ processorer har minneskontroll för DDR2 och funkar alltså bara på AM2+ moderkort. AM3 processorer har minneskontroll för både DDR2 och DDR3 och funkar således i både AM2+ och AM3 moderkort. Pinnarna på AM2+ och AM3 är inte helt identiska, så det ska inte gå att sätta fel. (fel är en AM2 i en AM3 om det inte framgått)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Kolla i XFX CPU support list för ditt moderkort och se om den stödjer AM3.

http://www.xfxforce.com/en-us/Products.aspx?Type=Motherboards
Vilket har du? Finns 2st med 8200.

Kollade på kartongen och där stog det bara: mi-a78s-8209
och det heter ju båda moderkorten som du länkade till. Men sen såg jag att det någonstans på kartongen stog v.1. så det är väll antagligen den sämsta av de två jag har.

Du tror inte det kan räcka med att uppdatera bios för att kunna använda am3 prollar? isåfall, har du någon länk till hur man gör?:p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erin3r
Bump.

*Lås.*