Permalänk
Medlem

Plexiglas och strålning?

Hej!!
Jag har tänkt införskaffa ett Lancool K-62 men så vet jag att chassin är gjorda i metall för att hindra strålning från komponenterna att komma ut så öppna chassin är inte så bra men hur är det med plexiglas-fönster?

Mvh Gustaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag tror inte den tunna metallen tar bort så mycket strålning, inte för jag fattar vad du menar med strålning, men flytta ut datorn utanför rummet om du är rädd för att få lite "strålning" i dig

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst mig till är att chassin blir certifierade, Hiper Anubis var ett chassi som behövde metallnät vid plexiglas-rutan för att uppfylla kraven.

Elektromagnetisk strålning förmodar jag att det är...?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

aldrig hörtalas om nåt liknande.
såg skriv ut lite kvälls lektyr vetja, intressant att följa.

(menar inget illa, utan skoj å lära sig nåt nytt)

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Sötast

Du får inte i dig mer strålning från datorn än vad du får från din skärm, eller tv, eller något annat i ditt hushåll

Permalänk
Medlem

Är du rädd för hörlurar också? Finns inget som pekar på att det är skadligt ens. När ska dessa trådarna sluta dyka upp?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Är du rädd för hörlurar också? Finns inget som pekar på att det är skadligt ens. När ska dessa trådarna sluta dyka upp?

När helvetet fryser till is och månen ramlar ner.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eadcruzher
När helvetet fryser till is och månen ramlar ner.

Direkt ifrån Full frys

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Du får inte i dig mer strålning från datorn än vad du får från din skärm, eller tv, eller något annat i ditt hushåll

Certifieringarna bryr sig inte heller om huruvida det skulle vara skadligt eller inte; det man vill undvika är att elektromagnetisk strålning läcker ut och stör annan elektronisk utrustning. Plexiglas fungerar för övrigt betydligt sämre än metall, men förmodligen uppstår inga problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Certifieringarna bryr sig inte heller om huruvida det skulle vara skadligt eller inte; det man vill undvika är att elektromagnetisk strålning läcker ut och stör annan elektronisk utrustning. Plexiglas fungerar för övrigt betydligt sämre än metall, men förmodligen uppstår inga problem i alla fall.

Helt rätt!

Men å andra sidan, vad gör det om dator strålar lite svagt ?

Det man bör oroa sig för är väll att något annat stör dator...

Men med tanke på att det finns massor med olika modeller med plexiglas, och till och med chassin utan "skal" som som antec skeleton, så tvivlar jag på att denna "strålningen" är något skadligt...:up:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Men å andra sidan, vad gör det om dator strålar lite svagt ?

Förmodligen lider man inte alls av det, men kanske knastrar det i radion när man löser melodikrysset eller liknande? Om man redan äger en dator kan man testa att köra en stund utan sidoplåtar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Det man bör oroa sig för är väll att något annat stör dator...

Helt utan källor skulle jag nog påstå att problemrisken är ännu mindre här. Normalt sett har man ganska låga strålningsnivåer i hemmet och då datorer är digitala till sin natur är de ganska okänsliga (till skillnad från till exempel analoga radiosändningar).

Permalänk
Hedersmedlem

K-62 finns ju utan fönster, dock utan svartlackad insida och med vanliga svarta fläktar utan LED, vid namn K-60.

Kan ju vara värt att veta om du vill ha den utan fönster.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren!
Blev lite fundersam nämligen och sen så står det på mitt nätaggregat att man inte ska ha datorn igång utan plåtarna på, just pga strålning men jag antar att det inte ska vara någon hälsofara.
Case solved, god jul!

Mvh Gustaf

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Förmodligen lider man inte alls av det, men kanske knastrar det i radion när man löser melodikrysset eller liknande? Om man redan äger en dator kan man testa att köra en stund utan sidoplåtar.

Helt utan källor skulle jag nog påstå att problemrisken är ännu mindre här. Normalt sett har man ganska låga strålningsnivåer i hemmet och då datorer är digitala till sin natur är de ganska okänsliga (till skillnad från till exempel analoga radiosändningar).

Även skrivning och läsning av ettor och nollor i dagens datorer är på sätt och vis analog, men själva trösklarna för om det blir en 1:a eller 0:a ger ett visst skydd mot strålning. Om strålningen blir så stark att den påverkar strömstyrkorna i kretsarna kan det bli problem dock. Mer känslig apparatur är ofta mätinstrument och dylikt som kan fluktuera rätt kraftigt ifall de ligger för nära en störningskälla.

Huruvida människokroppen blir påverkad negativt märker vi först när långtidsstudierna av dagens elektronik är sammanställd. I dagens teknikrace stoppar vi i grejer först och frågar sedan varför man var så korkad.
Rent intuitivt är nog oljud från väsande fläktar och pipande hårddiskar värre för hälsan än just den elektromagnetiska strålningen.

Vissa material i datorer frigör rätt giftiga ämnen när de hettas upp och man bör veta vad man stoppar i burken om man är realist och vill göra en faktabaserad uppskattning om hälsoriskerna. Ett material som i affären har rumstemperatur kan vara fullständigt ofarligt men när det väl sitter i datorn och når temperaturer på 90 C eller mer så kanske det inte längre är så ofarligt. Speciellt eftersom datorrum brukar vara begränsade utrymmen där vädring kanske inte har högsta prioritet sålänge man inte svettas.

Elektromagnetisk strålning kan ju också påverka extern elektronik t.ex. pacemakers, mobiltelefoner ( när man precis ringer 112 ) eller stör din nätverkskabel så att du får hög latency i spel och slår sönder tangentbordet för att det går dåligt och gör dig illa i handen. På det sättet kan man ju hitta hälsorisker i allt möjligt.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk

skydd mot strålning från dator???

Letar febrilt efter skydd mot strålning från dator. Kom in på denna sida och ser att många inte tror på att människor kan bli sjuka av datorer eller mobiler. Man tror ju inte på det man själv inte upplever eller inte ser. Något vi kanske ska vara överens om är att elektormagnetiska fält ser vi inte men de finns eller hur??? Eftersom vi kan både använda mobil och datorer utan sladdar!! Och de påverkar oss , men kanske olika. Jag har upptäckt att jag mår väldigt dåligt av både mobiler och datorer. Får yrsel, mår illa, huvudvärk och andra symptom.Finns ingen anledning att hitta på detta men det tog mig tid att upptäcka detta. Efter att ha pratat i telefon eller suttit ett par timmar framför datorn trodde jag plötsligt att jag drabbats av magsjuka och blodtrycksfall eller lågt blodtryck. Men jag blev inte sjukare men det återkom om och om igen. Till slut fattade jag vad jag blev sjuk av. Så jag tänker att det är bra att jag är känslig för då försöker jag skydda mig men hur är det med er andra som inte känner något av hur det påverkar er???

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariahellen:

Letar febrilt efter skydd mot strålning från dator. Kom in på denna sida och ser att många inte tror på att människor kan bli sjuka av datorer eller mobiler. Man tror ju inte på det man själv inte upplever eller inte ser. Något vi kanske ska vara överens om är att elektormagnetiska fält ser vi inte men de finns eller hur??? Eftersom vi kan både använda mobil och datorer utan sladdar!! Och de påverkar oss , men kanske olika. Jag har upptäckt att jag mår väldigt dåligt av både mobiler och datorer. Får yrsel, mår illa, huvudvärk och andra symptom.Finns ingen anledning att hitta på detta men det tog mig tid att upptäcka detta. Efter att ha pratat i telefon eller suttit ett par timmar framför datorn trodde jag plötsligt att jag drabbats av magsjuka och blodtrycksfall eller lågt blodtryck. Men jag blev inte sjukare men det återkom om och om igen. Till slut fattade jag vad jag blev sjuk av. Så jag tänker att det är bra att jag är känslig för då försöker jag skydda mig men hur är det med er andra som inte känner något av hur det påverkar er???

Jo, men då är ju något fel på dig. Detta är mycket, mycket ovanligt. Det är inte många som har ont av detta och att ha det är i likhet att vara allergiskt. Så felet ligger ju hos dig. Har du ont av elektronik ska du söka upp en läkare och få hjälp. Undvik överdrivet elektronik om du nu har så fruktansvärt ont av det. Detta är inget nytt, hört folk som blir trötta av AC'n hemma i huset eller vad som helst. Sök hjälp, finns hjälpmedel eller kanske till och med medicin för ditt mycket jobbiga och mystiska hälsofel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Jo, men då är ju något fel på dig. Detta är mycket, mycket ovanligt. Det är inte många som har ont av detta och att ha det är i likhet att vara allergiskt. Så felet ligger ju hos dig. Har du ont av elektronik ska du söka upp en läkare och få hjälp. Undvik överdrivet elektronik om du nu har så fruktansvärt ont av det. Detta är inget nytt, hört folk som blir trötta av AC'n hemma i huset eller vad som helst. Sök hjälp, finns hjälpmedel eller kanske till och med medicin för ditt mycket jobbiga och mystiska hälsofel.

Det stämmer nog att det är överkänslighet mot elektronik. Pratade med en kvinna för ett tag sedan och hon hade nästan ingen elektronik alls hemma så överkänslig var hon.