Opera 10.5 pre-alpha ute

Permalänk
Melding Plague

Opera 10.5 pre-alpha ute

Norska Opera Software gör en tidig version av Opera 10.5 tillgänglig för allmänheten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan ad-blocker är det inte intressant.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

grasfer:
Du kan köra adblocker i opera, inte lika smidigt som firefox och chrome däremot. Själv blockar jag manuellt på sidor som är irriterande, generellt behövs reklampengarna på sidorna jag besöker.

10.5:an är sjukt snabb och trevlig kan jag meddela, mycket nöjd!

Permalänk

Nja, jag kommer fortfarande att använda FireFox och ibland Chrome för vanligt surfande. Testade Opera, men den fångade inte mitt uppmärksamhet. Vill jag ha snabbhet och enkelhet tar jag Chrome. End of story.

Permalänk
Medlem

Pre-alfa? Vad är innan alfaversion?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Pre-alfa? Vad är innan alfaversion?

+1

Permalänk
Medlem

@Michaelo
en ostabil alpha.

själv använder jag endast opera. har inte hittat någon bättre webbläsare som har ett lika bra tab-system, customization och ...euhm.. typ allt...

sen finns det en liten ÖVÄRDERLIG knapp som gör opera 10x bättre än alla andra webbläsare.. "duplicate tab" ^^
hur ofta är det inte man vill kunna gå vidare till två länkar från det första fönstret, eller gå tillbaks ett steg och fortfarande vara kvar i det aktiva ???

för mig är svaret uppenbart, en webbläsare utan duplicate-tab är värdelös.

Edit:glömde en hel dal saker... som operas ultimata sökfunktion. och speed-dial(helt fantastisk när det kommer till webcomics)..
....kan forsätta och skriva saker ett bra tag till men jag anser att det är bättre att folk får skaffa sig en egen åsikt. men för att kunna använda Opera till fullo så behöver man använda den ett tag.(jag kan forfarande inte använda musgester)

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem

Jävligt snabb var den iaf, lite synd att entangentsgenvägar inte fungerade (för mig iaf), de snabbar upp surfandet rejält. Längtar redan tills den släpps, alla som inte provat opera bör göra det, dock i mer än 5 minuter, det krävs lite tid för att lära sig använda och utnyttja opera till max.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Utan ad-blocker är det inte intressant.

http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
sen finns det en liten ÖVÄRDERLIG knapp som gör opera 10x bättre än alla andra webbläsare.. "duplicate tab"

Det är förvisso lite omständligare, men i firefox kan man kopiera en flik genom att hålla ned ctrl och dra den med musen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Utan ad-blocker är det inte intressant.

http://www.fanboy.co.nz/adblock/

Permalänk
Medlem

Ska ge opera ett nytt försök, använde det lite för ett bra tag sen, men valde firefox istället då det fans vissa sidor som inte stöd opera "/

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Har kört Opera i ~2,5år nu och har aldrig kommit på tanken att använda något annat!
Alltid när jag skriver något om Opera så kommer det en jäkla massa Firefox-fanboys och gnäller om att nästan alla funktioner som finns i Opera kan installeras med tredjeparts addons till Firefox, men... varför skulle jag vilja det? Opera har ju redan allt jag vill ha

Alla smidiga snabbknappar, musgester(!), duplicerande av flikar m. historik, öppna nyligen borttagna flikar(!) (CTRL+Z) m. historik... etc.

Suveränt!

Väntar dock till beta versionen innan jag testar 10.5 ^^

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra start på ny utvecklingsgren, så det kommer bli roligt att följa utvecklingen kommande månader.
Jag föredrar länken till Desktop Team -> From all of us to all of you

Edit: formulering

Permalänk

Ser mkt lovande ut, ser ut som att 10.5 kommer att bli mkt större uppgradering än 10.0 (10.0 kändes faktiskt ngt krystad). Mkt snabbstartad, snabb att stänga ned, känns mkt rappare, använder färre GDI resurser, och äntligen lite bättre ordning på cachen (de har visst äntligen förstått att det kanske inte var ngn bra idé att skapa 1000-tals filer i en och samma mapp, hehe).

... och flash-blocker (http://my.opera.com/Lex1/blog/flashblock-for-opera-9) fungerar oxå för 10.5.

Permalänk
Medlem

Opera är mycket trevligt utom en sak som jag fortfarande inte lyckats klura ut.
Nämligen hur man som i FF kan fixa så att man får speed dial som hemsida. Visst om man öppnar ny tab så kommer den upp men man kan inte klicka på hem så man kommer tillbaka till speed-dial.

Permalänk
Medlem

Jarigan: Läs denna tråd:
http://groups.google.com/group/opera.general/browse_thread/th...

Sen vet du att du kan använda musgester (håll ner höger musknapp, dra musen neråt och släpp höger musknapp) så kommer du till speed-dial.

För att stänga en flik så gör du på samma sätt som ovanstående, men drar musen snett neråt till höger.

EDIT: Sen finns det massvis med fler musgester, t ex. först ner sen upp duplicerar fliken, höger/vänster går framåt/bakåt... etc.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Testar den webläsaren just nu

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tack för länken och rådet Gorian. Aktiverade musgester, höger plus ner öppnar ny tab, vilket iofs ger speed dial men inte riktigt vad jag ville.

Däremot fanns i länken en vidarelänkning där killen hade en knapp som skiftade fram och tillbaka mellan speed-dial och sidan du var på samma tab och fixade därmed exakt vad jag ville ha

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Tack för länken och rådet Gorian. Aktiverade musgester, höger plus ner öppnar ny tab, vilket iofs ger speed dial men inte riktigt vad jag ville.

Vänta bara. Om du ger musgester lite tid kommer du aldrig använda snabbknapparna igen (och kan spara utrymme genom att plocka bort dem).

Permalänk
Medlem

Riktigt snabbt. Ser bra ut, men operalink buggade. Vi får se om jag kastar ut firefox. Har kört opera som komplement ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jarigan: Läs denna tråd:
http://groups.google.com/group/opera.general/browse_thread/th...

Sen vet du att du kan använda musgester (håll ner höger musknapp, dra musen neråt och släpp höger musknapp) så kommer du till speed-dial.

För att stänga en flik så gör du på samma sätt som ovanstående, men drar musen snett neråt till höger.

EDIT: Sen finns det massvis med fler musgester, t ex. först ner sen upp duplicerar fliken, höger/vänster går framåt/bakåt... etc.

MVH //Gorian

Tackar försöka lära sig dethär så blir nog surfandet jävligt smidigt och skönt
Använt nya Opera sen igår eftermidda, och det är sjukt skönt, snabbt och smidigt, löve it

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Vill att någon annan läsare än IE fixar tabs nere på startbar när man har minimerat och drar mouseover, ibland när jag surfar har jag uppåt 20 tabbar och då syns inte texten till varje tab, och där är miniatyrbilderna man ser med IE väldigt bra att ha.

Kört opera innan jag installera win7, testar nu igen.
Tycker Opera har en skön autoscroll med (tryck på mushjulet) jämfört med IE och Firefox, Mycket mjukare

edit: Ser man på, 10.5 : http://pici.se/pictures/AIKjmfFaS.png

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
edit: Ser man på, 10.5 : http://pici.se/pictures/AIKjmfFaS.png

Även de senare betaversionerna av firefox klarar väl sådant?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även de senare betaversionerna av firefox klarar väl sådant?

Ja, men inte lika smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
sen finns det en liten ÖVÄRDERLIG knapp som gör opera 10x bättre än alla andra webbläsare.. "duplicate tab" ^^
hur ofta är det inte man vill kunna gå vidare till två länkar från det första fönstret, eller gå tillbaks ett steg och fortfarande vara kvar i det aktiva ???

för mig är svaret uppenbart, en webbläsare utan duplicate-tab är värdelös.

Edit:glömde en hel dal saker... som operas ultimata sökfunktion. och speed-dial(helt fantastisk när det kommer till webcomics)..
....kan forsätta och skriva saker ett bra tag till men jag anser att det är bättre att folk får skaffa sig en egen åsikt. men för att kunna använda Opera till fullo så behöver man använda den ett tag.(jag kan forfarande inte använda musgester)

Absolut, men det är ju bara att öppna en ny tabb med rätt innehåll direkt med hjälp av ett mittenklick istället... Vipps försvann behovet för duplicate tabb i 99.98% av fallen

Att inte kunna döda flash-processen däremot, det gör en webbläsare helt värdelös (om man har flash installerat vill säga).

Sen är det ju mycket en smakfråga. Tycker Opera har klart sämst tabbfunktionalitet och sämre sök än firefox och chrome sist jag testade i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Absolut, men det är ju bara att öppna en ny tabb med rätt innehåll direkt med hjälp av ett mittenklick istället... Vipps försvann behovet för duplicate tabb i 99.98% av fallen

Att inte kunna döda flash-processen däremot, det gör en webbläsare helt värdelös (om man har flash installerat vill säga).

Sen är det ju mycket en smakfråga. Tycker Opera har klart sämst tabbfunktionalitet och sämre sök än firefox och chrome sist jag testade i alla fall.

Det har ju opera också, dessutom öppnas den i bakgrunden per default. Men det är väl inte dåligt att ha båda valen?

http://my.opera.com/Lex1/blog/flashblock-for-opera-9

Själv föredrar jag hur tabbarna funkar i opera, den man var inne på senast tas fram när man stänger en tabb istället för den till höger hela tiden.
Sökfunktionen i opera söker igenom hela sidan, i firefox söker den bara i rubriker. Bra i vissa fall, sämre i andra.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Flashblock skjuter bara problemen på framtiden... Du måste kunna döda själva flashprocessen.

Nej, det är ju förstås inte dåligt att ha båda valen men det är knappast någon dealbreaker.

Finns väl ingen webbläsare som tar en till den tabb som är längst till höger bara för att man stänger den tabb som har fokus för tillfället?

Firefox söker bara i rubriker? Det gör då inte de versioner av firefox jag kör/kört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Flashblock skjuter bara problemen på framtiden... Du måste kunna döda själva flashprocessen.

Nej, det är ju förstås inte dåligt att ha båda valen men det är knappast någon dealbreaker.

Finns väl ingen webbläsare som tar en till den tabb som är längst till höger bara för att man stänger den tabb som har fokus för tillfället?

Firefox söker bara i rubriker? Det gör då inte de versioner av firefox jag kör/kört.

Varför måste man kunna döda själva flashprocessen?

Firefox aktiverar tabben till höger om den man stängde.

Det jag menar med rubriker är tex för denna sida "sweclockers.com - forum: opera 10.5 pre-alpha ute", < title > taggen antar jag att det är. Opera söker igenom hela sidans text, vilket inte alltid är optimalt.
Det bättre vore att söka igenom allt och prioritera att bokmärken och rubriker hamnar längst upp (opera sätter redan bokmärken längst upp, om det man är ute efter finns i bokmärkesnamnet).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Varför måste man kunna döda själva flashprocessen?

Firefox aktiverar tabben till höger om den man stängde.

Det jag menar med rubriker är tex för denna sida "sweclockers.com - forum: opera 10.5 pre-alpha ute", <title> taggen antar jag att det är. Opera söker igenom hela sidans text, vilket inte alltid är optimalt.
Det bättre vore att söka igenom allt och prioritera att bokmärken och rubriker hamnar längst upp (opera sätter redan bokmärken längst upp, om det man är ute efter finns i bokmärkesnamnet).

Därför att flash kräver extremt mycket resurser?
Dödar du inte flash och har många fönster och/eller tabbar igång så segar alla webbläsare på marknaden ner totalt tids nog. Kan du döda flashprocessen så slipper du starta om webbläsaren alternativt få webbläsaren krashad åt dig av flash.

Jag vet inte vilken sökfunktion du pratar om. Jag pratar om ctrl+f och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Därför att flash kräver extremt mycket resurser?
Dödar du inte flash och har många fönster och/eller tabbar igång så segar alla webbläsare på marknaden ner totalt tids nog. Kan du döda flashprocessen så slipper du starta om webbläsaren alternativt få webbläsaren krashad åt dig av flash.

Jag vet inte vilken sökfunktion du pratar om. Jag pratar om ctrl+f och liknande.

Har inte direkt problem med att opera segar ner nämnvärt när jag många tabbar. Provade med ett 30tal youtubelänkar öppnade och den segade inte direkt ner speciellt mycket, scrollningen gick lite hackigt bara. Surfar man bildforum kan man lätt komma upp i närmare 500 öppna tabbar med en bild och då brukar det gå lite segare iaf, men fortfarande inte olidligt.

Missförstod vilken sökfunktion du menade. Opera har iaf 2 olika, ctrl+f och ".", där ctrl+f är väldigt lik firefox sökfunktion, förutom att den är i ett fönster istället för en bar och den markerar alla resultat med gul och en med grön (stegar man sig fram flyttar sig den gröna). Den är snarare bättre än firefox sökfunktion.

Sökfunktionen jag trodde du menade var när man söker i adressfältet.

Visa signatur

CCNP