Permalänk
Medlem

Rap, vilka lyssnar?

Hade en gammal tråd här på swec från 2008,

men kände att vi behövde en ny, där vi kan disskutera och tipsa!

Vad lyssnar alla på och vad tycker ni?

Just nu snurrar,
La coka nostra
Slaine
Ill bill
Circle of tyrants

Helt sanslösa, slaine är rätt ny för mig. Inte tänkt på att han är en del av LCN, men hans texter är sjukt sköna!

Tipsar om Cool Kids, som jag fått upp ögona för!
Rätt gryma och spännande texter,
Black Mag, text-snippet:

"I got this 89-90, Pistons champ flat
Bill black starter cap with the hologram tags
White Mag rims, red rubber tires
Chain, frame, pegs, grips, ship to my supplier
Dope man attire, gimme bout an hour
And I'll have it clicking, ticking, gliding, flying like McGuyver"

"huck got the red wheels and the white mags, but it's all good
I got the gold hundred spokes like Boys in the Hood
With the lime green frame, dollars on the bike seat
Handlebar grips is the same as my Nikes
In the mold, the gold I use for my spokes
And the frame, the same as I use for my chain
Out!"

Som sagt, spännande texter..de snackar MYCKET om sina BMXer, hehe!

Nåra flera som lyssnar på musiken?

Eller är jag ensam som rap-fanatiker.

Peace

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Kanske inte regelrätt rap, men hiphop i allmänhet spelas flitigt hemma hos mig. Just nu snurrar Tonedeff (lyssna på case closed, love aint, velocity för att höra hör jävla grym han är) , Cunnin' Lynguists, Eminem och Chords rätt mycket.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Atmosphere, La Coka Nostra, Necro, Brother Ali, Classified och Sleep Of Oldominion är några exempel.

Atmosphere - Always Coming Back Home To You är sjukt skön.

edit: Immortal Technique får man inte glömma

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Insane Clown Posse är det enda jag spelar som ens är i närheten av det ni pratar om

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ingen som lyssnar på P3 Soul på söndagar kl 22.00 med Mats Nileskär. Riktigt intressant med intervjuer med de fetaste Hiphoparna/Rapparna och deras msik.

Permalänk
Medlem

*buuuuurp* mer rap än så ska det jävlar i mig inte spelas nånstans!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Jadå, men inte så mycket som jag borde. Tycker det finns en hel uppsjö artister så jag har inte orkat leta efter "mina" favoriter så det blir mest lite gammal hiphop från 80 och 90-talet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det ända jag lyssnar på som är relativt nära denna typ av musik är några låtar av Everlast, dom med mycket akustiskt i.

Visa signatur

pff

Permalänk

Re: Rap, vilka lyssnar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Hade en gammal tråd här på swec från 2008,

men kände att vi behövde en ny, där vi kan disskutera och tipsa!

Vad lyssnar alla på och vad tycker ni?

Just nu snurrar,
La coka nostra
Slaine
Ill bill
Circle of tyrants

Bra där! Kör just nu:
Circle of Tyrants
Non Phixion - The Future is Now
Nas - Illmatic
Necro - Gory Days
Goretex - The Art of Dying

Necro har gjort några grymma plattor, Gory Days är imo hans bästa.
Nas' numera legendariska Illmatic är en skiva som alltid måste finnas med på mp3n, annars är man naken.
Ill Bill har en mighty röst, gillar inte när han förställer den och kör heavy metal style, han var bäst i Non Phixion.
Goretex äckliga jävla röst är helt outstanding, den är verkligen så äcklig på riktigt, äkta psykopat, dessutom har han skönt flow.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Varierar otroligt mycket från period till period.

Just nu snurrar en del från Wu Tang (vilket det alltid gjort, är nog den grupp jag lyssnat absolut mest på). Nya Chamber Music t.ex: Radiant Jewels, Ill Figures och äldre gamla plattor och solo-projekt, (Built 4 Cuban Linx 2 med Raekwon är riktigt fin, t.ex New Wu, 10 Bricks osv. även äldre såklart Incarcerated Scarfaces, GZA's galet bra, Ol Dirty, Ghostface, Method Man men även resterande medlemmar)

Sen finns hur mycket gott som helst om man ser till Wu-kollektivet och "associerade akter". Killarmy (The Rule), Gravediggaz, Cappadonna (Milk the cow), The Almighty (Dead Flowers

Har lyssnat mycket mycket på Non Phixion, Company Flow (grymt! så rått o underground det kan bli, 8 steps to perfection) Weathermen (med El-P, Cage, mfl. kolla in denna freestyle + soloakter, olika konstellationer och associerade t.ex Copywrite, Cannibal Ox, Vast Aire, RJD2), Atmosphere, Necro inkl associerade akter (håller med om att Gory Days är bäst, Poetry in the streets), MF Doom, Jedi Mind Tricks, Cunninlynguists m.fl

Även gamla klassiska NY-rappare har spelats mycket mycket, Nas, Mobb Deep (Shook ones pt2), Notorious B.I.G.

Nu orkar jag inte skriva mer ingående.

Jeru Damaja, Jay Z, Last Emperor, Dead Prez, Swollen Members, Deltron 3030, Souls of Mischief, Brother Ali, Big Pun, Big L, Busta Rhymes.

I perioder blivit mycket svenskt, MBMA (Retarderat eleverade, Pst/q, Organism 12 och andra kombinationer), Rappare i samverkan

Slutligen lite övrigt
Joell Ortiz - http://www.youtube.com/watch?v=6B6k4sbkuX8
Mr Lif - http://www.youtube.com/watch?v=d0hEDSApPvs

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

mjo för bövelen.. det som snurrar för stunden är väl mest de som listas här under.

Dead prez
Army of the Pharaos
Jedi mind tricks
M1

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Just nu spelas mycket MF DOOM.

Visa signatur

Dinosaurs will die

Permalänk
Medlem

Jag tycker att La Coka Nostra gör rätt okay musik, brukar inte lyssna på Hiphop så mycket men... Jag kan fan inte lyssna på de av anledningen att de är så sjukt penga-galna.

Jedi Mind Tricks är däremot en av mina favoritgrupper i genren, 2Pac måste jag säga är bäst då han sjunger om saker som betyder något och inte bara hoes and money. Detta gör iofs. Jedi Mind också men det var 2Pac som öppnade Hiphop-dörren för mig, trodde att den var stängd för alltid.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=wihpSmNfx9w&feature=fvst <---- Titta bara i början av videon och ni kommer förstå vad jag menar, jag hatar sådana typer.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

http://open.spotify.com/album/1VhV45z5APyrJtC71r5rpe
Går på repeat här hemma för fulla muggar!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Mobb Deep
Immortal Technique
JMT
Vinnie Paz
Ill Bill
Non Phixion
Gang Starr
Wu-Tang Clan

Mobb Deep is tha real shit ya'know wha'im sayin' (Prodigy )

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Permalänk
Medlem

lyssnade mycket på rap förut men har växlat till lugnare, klassisk musik ist. lol när träffade ni sist en 16åring som lyssnade på klassisk musik? lyssnar mest på Liszt och 40-50talsmusik nu för tiden.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
lyssnade mycket på rap förut men har växlat till lugnare, klassisk musik ist. lol när träffade ni sist en 16åring som lyssnade på klassisk musik? lyssnar mest på Liszt och 40-50talsmusik nu för tiden.

Kan inte påstå att det var speciellt annorlunda när jag var 16.. kan inte tänka mig att det är speciellt svårt att hitta nu heller.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Kommit in i en period av mycket Last Emperor nu.
Innan snurrade Hidden Treasure en del och jag tyckte inte den var så extremt bra men nu började jag lyssna på Music, Magic, Myth och damn, riktigt bra album.

http://www.youtube.com/watch?v=vO5NsnVX20I
One Life med en vers av Poetic från Gravediggaz som dog i cancer inte så långt efter låten gjordes.

Låttext finns i youtube-videon

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
http://open.spotify.com/album/1VhV45z5APyrJtC71r5rpe
Går på repeat här hemma för fulla muggar!

Indeed ett riktigt trevligt album.
Lyssnar själv på rätt mycket hiphop av lite olika slag.
Ill Bill, Immortal Technique, Vinnie Paz är väl några av de man tyckt bäst om en längre tid.
Swollen Members är riktigt kassa nu, bortsett från en låt eller två.
Måste slå ett slag för Q Unique också, han kan vara så jäkla skön ibland..diggar en del av texterna och önskar att en ny lp kunde droppa snart (men han har tydligen en del personliga problem).

Självklart har jag alltid lyssnat på ICP och Psychopathic (avataren, duh). Även om dom är en gimmick grupp så har dom släppt en del schyssta saker och den nyaste plattan kändes som en skön comeback. Sedan har ju tex Twiztid en del seriösare material också.. Så psy gör inte bara oseriös gimmick musik som ja vet att många hatar.

Håller för övrigt med om att Cunninglynguists och Tonedeff har mycket underbar musik. Southernunderground skivan är fortfarande en klassiker.

Hiphop är dock inte det enda jag lyssnar på. Diggar bland annat en del metal (all that remains, adept, slipknot, five finger death punch m.m)

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Jag är inte mycket av en raplyssnare, men...

Jag tycker den här låten är sjukt skön på något sätt. Basen är härlig!
Någon som vet liknande låtar?

Den här är också helt ok, bakgrundsmusiken är även här rätt skön. http://open.spotify.com/track/2iYMPm9Bq9C4tM5Q1yxF0N

Outkast är också bra om de räknas

Förresten, vad är skillnaden mellan rap och hip hop? Hip hop känns fjantigare på något vis?

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Jag är inte mycket av en raplyssnare, men...
w0JJKHfiGis

Jag tycker den här låten är sjukt skön på något sätt. Basen är härlig!
Någon som vet liknande låtar?

Den här är också helt ok, bakgrundsmusiken är även här rätt skön. http://open.spotify.com/track/2iYMPm9Bq9C4tM5Q1yxF0N

Outkast är också bra om de räknas

Förresten, vad är skillnaden mellan rap och hip hop? Hip hop känns fjantigare på något vis?

Rap ingår i hip hop.
Det finns olika sorters rap: gangsta, horror, southern osv och alla dessa ingår.
Hip hop innehåller dessutom breakdancing, dj-ing och graffiti.

Något tips i stil med Dead Prez-låten är rätt svårt tycker jag.
Är det liksom basgången i beatet du är ute efter?
I så fall kanske något med Geto Boys, fast nja
http://www.youtube.com/watch?v=TMoTxULhWMM
http://www.youtube.com/watch?v=xzsV9BqsIVk
Eller Gravediggaz
http://www.youtube.com/watch?v=cTXeg-Swq9w
Mike Jones
http://www.youtube.com/watch?v=oXbWll6AUa4

Återkommer om jag kommer på nå mer tips

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Jag är inte mycket av en raplyssnare, men...
w0JJKHfiGis

Jag tycker den här låten är sjukt skön på något sätt. Basen är härlig!
Någon som vet liknande låtar?

Den här är också helt ok, bakgrundsmusiken är även här rätt skön. http://open.spotify.com/track/2iYMPm9Bq9C4tM5Q1yxF0N

Outkast är också bra om de räknas

Förresten, vad är skillnaden mellan rap och hip hop? Hip hop känns fjantigare på något vis?

Jag och min kusse gled runt med den där låten i hans bil. En gammal Ford Taurus (tror den heter så) med en fet Earthquake bas i bagaget. Kommer minnas det väääldigt länge hur man satt och guppade till basgångarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hehe ja den låten är en klassiker

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Men är det ingen som lyssnar på Mobb Deep?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Men är det ingen som lyssnar på Mobb Deep?

Jorå!
Men jag föredrar helt klart deras äldre material, skapat på 90-talet.
Har lyssnat riktigt mycket på dem. Alltid funnits på mp3-spelaren.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Deras äldre ja, säger bara Shook Ones <3

Edit: Eller Let a Ho be a Ho

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nu är denna tråd död *snyft*
*Charged, Clear*

Precis fått upp ögona för Masta Ace och Edo G igen.
Deras låt "little young", så skön text

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow