Permalänk
Medlem

Aktier :)

Klaga inte på att jag skriver dåligt eller la tråden dåligt eller att jag inte använder nått annat forum men det är mest seriösa svar här

Jo hejsan jag har tänkt på en sak, har suttit och kollat aktierna i en vecka nu och det är ett aktiebolag som har stigit väldigt mycket och då har jag tänkt att köpa aktier

Men då så vet jag inte vart jag ska börja och "hur man gör" .

Skulle vara bra om nån kunde länka nån sida där man kan köpa aktier.

Och om nån skulle kunna berätta hur man gör

Är det bara att man blir medlem på nån sida och sen så lägger man in pengar till sidan från sitt kort?

Och om abet går + 8 % så får jag pengar för det som jag kan ta ut direkt?
Eller måste jag ha en viss tid som jag måste ha pengarna inne?

Ni får gärna berätta lite mer om hur det är att äga aktier

MVH Alelale

Och la denna tråd här för annars så får jag väl inte så seriösa svar på andra sidor

Permalänk
Permalänk
Medlem

Okej
Ska läsa den
Tack!

Permalänk
Medlem

Det är en del man bör sätta sig in i för att inte misslyckas.
Självfallet är det ingen garanti att det fortsätter stiga heller

Antar att du kommer handla för relativt små summor.
Då skulle jag tipsa om att öppna ett konto på www.aktiedirekt.se
De har 9 kr i courtage (avgift för att genomföra affären) vilket är lågt.

Du kan köpa och sälja hur mycket du vill under börsens öppettider.
Säljer du en aktie som stigit under tiden du ägt den kommer du få tillbaks mer pengar än de betalade, dessa kan du sätta tillbaka på ditt konto. Eventuellt dröjer det någon dag innan du kan spendera dina pengar.

Vinsten du gjort måste du skatta för vid årets slut.
En del av din vinst går till staten alltså.

Aktier är inget jättebra sätt för snabba pengar, det är ett långsiktigt sparande. Vill du starta ett sådant kan det vara idé att titta på en kapitalförsäkring.
Det är liknande en aktieportfölj men här kan du handla fonder och annat också.
Fördelen med en kapitalförsäkring är att du inte betalar skatt på vinster du gör utan istället en avgift varje år.

Men läs och ställ frågor i aktietråden
Du får bättre svar där kan jag garantera.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är det vid en viss gräns som man måste skatta för eller hur fungerar det?

Och hur vet farbror staten att man sålt aktier med vinst? Automatisk registrering som sköter det?

Är månne FRA som dyker in här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Är det vid en viss gräns som man måste skatta för eller hur fungerar det?

Och hur vet farbror staten att man sålt aktier med vinst? Automatisk registrering som sköter det?

Är månne FRA som dyker in här?

Mäklarna (SEB, Avanza mfl.) rapporterar dina transaktioner till Skatteverket så du behöver inte oroa dig

30% skatt på vinsten från första kronan, möjlighet att kvitta vinst mot förlust.

Permalänk
Medlem

Okej men jag hade tänkt att sätta in 1000kr på det först och se hur det går

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Okej men jag hade tänkt att sätta in 1000kr på det först och se hur det går

Då kan det istället vara värt att prova någon sida där man kan använda "fuskpengar" bara för att testa.

Handlar du för 1000kr så försvinner 9kr (exempelvis såklart, men under 9kr finns inte vad jag vet) i courtage. Sen när du säljer försvinner även där 9kr. Så för att ens gå jämnt ut så måste den aktien du köpt gått upp minst 2% vilket ändå är en ganska bra uppgång som du knappast bara kan räkna med.

Kort sagt, att handla aktier för under ~5000kr är bara slöseri med tid (och pengar!) om det inte är tänkt som ett långvarigt sparande.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Avstängd

Det finns säkert de där ute som vet att en aktie kommer stiga, kanske tack vare kommande god nyhet eller något. Säg att den ökar typ 10%, det kan ju bli lite klirr i kassan ifall man har en massa aktier. Fast vart sitter dessa aktiehandlare och tipsar varandra hejvilt? Finns det forum elr? Irc kanal?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det finns säkert de där ute som vet att en aktie kommer stiga, kanske tack vare kommande god nyhet eller något. Säg att den ökar typ 10%, det kan ju bli lite klirr i kassan ifall man har en massa aktier. Fast vart sitter dessa aktiehandlare och tipsar varandra hejvilt? Finns det forum elr? Irc kanal?

Forum och IRC?

De riktiga grabbarna samtalar i styrelserummen, på restauranger eller över en virre hemma hos någon. Vad vill jag ha sagt? Jo, insideraffärer är oftast något för rutinerade börsproffs som har varit med länge (av det manliga könet i 95% av fallen för den delen också).

Sedan har man alltid de där yuppiesarna som sitter som analytiker eller traders på olika investmenbolag. De ska alltid försöka sig på det perfekta brottet och försöka lyfta ut en massa pengar genom att berätta lite trevligheter för varandra. Skillnaden mellan dessa och gubbarna ovan är att dessa åker fast.

Visa signatur

Dekadens