Permalänk
Medlem

Strömma filmer över internet

Hej!

Jag har nyligen börjat leta efter program (client + server) för att kunna strömma filmer över internet. Jag letar inte efter något radio/broadcast liknande utan helt enkelt att min kompis ska kunna välja vilken film han vill se och sedan börja strömma den. Har ni några tips på bra och gärna även enkla program för att åstadkomma detta?

Jag hoppas detta inte är postat i fel sektion - flytta gärna tråden i sådana fall!

Tacksam för svar!

Mvh

Permalänk

Hej.

Det finns ett program som heter Voddler ( www.voddler.com ). Det fungerar ungefär som Spotify fast för film. Jag har till och med för mig att det finns en tråd här på Sweclockers om det, fast den ligger nog i en annan del av forumet.

Det kan dock bli problem; Voddler är inte tillgängligt för vem som helst att ladda ner. Vill du ha det måste du anmäla dig på deras hemsida, har du sedan tur kan det dyka upp en invite efter ett par månader.
Jag hade äran att få en invite i förra veckan och jag måste säga att programmet fungerar bra, men inte jättebra. Filmutbudet är inte det bästa och de få filmer man ändå känner igen kostar pengar. Men jag gissar att det är sådant man får stå ut med, programmet är trots allt bara i beta-version.

Lycka till och god jul!

/Calle

Permalänk

Meningen var ju att hans kompis kunde kolla på hans filmer inte några dåligt utvalda filmer på voddler. ( de flesta har betyget 6/10 ungefär av de som kollat). de relativt nya kostar pengar, och de riktigt stora titlar finns inte.
Men kan man inte åstakomma detta genom bara att ha en ftp med sina filmer och den anndra personen bara loggar in och "kör" istället för "ladda ner" filen. ?

Permalänk
Medlem

Hur skulle det gå om du använde hamachi och "tunnlade" ett nätvärk mellan era datorer, då kan han ju komma åt dina delade mappar, och på så sätt streama filmer!

Fördelen är att inget mer än hamachi krävs!

Permalänk
Medlem

Du kan ju lägga upp dom på en hemsida med lösenord och inloggning som han sedan kan öppna dom på. Bör ju kunna stream:a via WMP eller quicktime eller så i webläsaren.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Meningen var ju att hans kompis kunde kolla på hans filmer inte några dåligt utvalda filmer på voddler. ( de flesta har betyget 6/10 ungefär av de som kollat). de relativt nya kostar pengar, och de riktigt stora titlar finns inte.
Men kan man inte åstakomma detta genom bara att ha en ftp med sina filmer och den anndra personen bara loggar in och "kör" istället för "ladda ner" filen. ?

Tror inte detta skulle fungera då en film ligger på ca: 700mb, om han inte har en extremt bra uplink hastighet så kommer det ta flera timmar att ladda ner filmen från hans dator.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scripteddie
Tror inte detta skulle fungera då en film ligger på ca: 700mb, om han inte har en extremt bra uplink hastighet så kommer det ta flera timmar att ladda ner filmen från hans dator.

uplink? dåligt ordval..

men iaf .. om han har minst 2mbit så klarar han av att ströma en 700megabyte fil i realtid utan problem. bara ströma över http som någon skrev tidigare.. vpn och smb lär bli för mycket overhead på en 2mbit lina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm jag tänker på opera unite (unite.opera.com) med denna applikationen http://unite.opera.com/application/322/ . du skapar ett konto och fixar opera (10.10 tror jag är den versionen du behöver) bestämmer vilken mapp den ska leta media i och din kompis kan se på det direkt i vilken webbläsaren som hellst så länge du har opera igång.

har inte testat just video-streamen själv då jag sitter på 8/1 men resten av det jag testat på unite har funkat fläckfritt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
uplink? dåligt ordval..

men iaf .. om han har minst 2mbit så klarar han av att ströma en 700megabyte fil i realtid utan problem. bara ströma över http som någon skrev tidigare.. vpn och smb lär bli för mycket overhead på en 2mbit lina.

Upladninghastighet*

Jo, men hur ofta har en vanlig person 2mbit i uppladninghastighet, det vanliga brukar ligga på 0.7-1mbit

Mvh

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Hur skulle det gå om du använde hamachi och "tunnlade" ett nätvärk mellan era datorer, då kan han ju komma åt dina delade mappar, och på så sätt streama filmer!

Fördelen är att inget mer än hamachi krävs!

Ska pröva, men känns som om sådant "tunnlande" kommer att sänka hastigheten så pass att det kommer hacka en del. Just eftersom strömmen måste gå via hamachi's servrar. Har ca 3mbit upload, men jag ska självfallet pröva!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Du kan ju lägga upp dom på en hemsida med lösenord och inloggning som han sedan kan öppna dom på. Bör ju kunna stream:a via WMP eller quicktime eller så i webläsaren.

Jo har redan provat, men av någon anledning får jag inte streamingen till att fungera. Man kan såklart ladda ner filmen precis som vanligt men det är just streamingen jag letar efter. Krävs kanske ett speciellt module/plug-in serverside? Använder just nu bara vanlig apache med php och lite annat smått och gott.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
uplink? dåligt ordval..

men iaf .. om han har minst 2mbit så klarar han av att ströma en 700megabyte fil i realtid utan problem. bara ströma över http som någon skrev tidigare.. vpn och smb lär bli för mycket overhead på en 2mbit lina.

Japp, har ca 3mbit och det fungerar med 700mb filmer utan problem! Jag tror också vpn blir lite väl för min lina, därav är jag tveksam till om hamchi kommer fungera bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Strömma med VLC, det är inte så svårt.

Tack för tipset!

Detta är den enda metod jag fått till att fungera, det finns dock ett par nackdelar med just VLC.
1. Klienten måste styra filmen via ett webbgränssnitt tillskillnad från att ex strömma den direkt i en player där man kan spola fram och tillbaka etcetc.
2. Vad som stör mig mest är att man kan inte lägga till hela sin filmsamling utan måste för konfigurera om strömmen för varje fil. Alltså ibland två ggr per film.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ri
hmm jag tänker på opera unite (unite.opera.com) med denna applikationen http://unite.opera.com/application/322/ . du skapar ett konto och fixar opera (10.10 tror jag är den versionen du behöver) bestämmer vilken mapp den ska leta media i och din kompis kan se på det direkt i vilken webbläsaren som hellst så länge du har opera igång.

har inte testat just video-streamen själv då jag sitter på 8/1 men resten av det jag testat på unite har funkat fläckfritt.

Tack för tipset, skall absolut prövas!

Tackar för alla svar Har ni fler tips på program posta gärna

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

moviestream.se streamer ju sina filmer och använder divxplayer eller vad den nu heter..

jag sparade en sida och kollade genom koden och såg att den streamar från en ftpserver, så nå liknande borde kunnas luskas ut.

Edit: ta en titt

http://www.mediacollege.com/video/streaming/overview.html

Permalänk

Varför inte bara slänga upp en ftp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
moviestream.se streamer ju sina filmer och använder divxplayer eller vad den nu heter..

jag sparade en sida och kollade genom koden och såg att den streamar från en ftpserver, så nå liknande borde kunnas luskas ut.

Edit: ta en titt

http://www.mediacollege.com/video/streaming/overview.html

Tack för länken! Verkar som man måste konvertera alla sina filmfiler till speciella typer innan det går att strömma dem. Därför det inte fungera för mig tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Varför inte bara slänga upp en ftp?

Jo, men kan man strömma direkt från den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagge_
Tack för länken! Verkar som man måste konvertera alla sina filmfiler till speciella typer innan det går att strömma dem. Därför det inte fungera för mig tidigare.

Jo, men kan man strömma direkt från den?

Kan man säkert, vet inte..

Kanske om du tar länken till filmen å kopierar in den i en mediaspelare?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Testa ut Media Hive:
http://www.mhive.org/index.html

Snabb guide:
http://www.simplehelp.net/2007/09/22/how-to-stream-audio-and-...

Tack så väldigt mycket för tipsen! Jag finner detta program vara ett av de absolut bästa jag prövat. Snyggt, lätt att konfigurera, lätt att lägga till filmer och att söka på filmer. Jag rekommenderar alltså detta programmet till alla som vill strömma filmer över internet eller sitt lokala nätverk!

Kan tillägga att det även fungerar utmärkt att strömma musik med Media Hive!