bios visar 4gig minne men win 7 64bit visar 3.25

Permalänk
Medlem

bios visar 4gig minne men win 7 64bit visar 3.25

Om jag går in i biosen visar den att det är 4st 1gig minne i datorn. fast när jag går ut ur biosen visar den 3.25. Samma sak visar den inne i win 7 64bit. har gjort mtets och det är inget fel. vad gör jag? har asrock moderkort 939 som har stöd för vista.

Permalänk
Medlem

Märkligt för 3,25GB är nämligen max vad 32-bitars kan hantera.. rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tryck på start nere i vänstra hörnet sen högerklickar du på "dator" och väljer egenskaper, så tittar du där vad det står att du har för Operativsystem. Då du högsttroligen har installerat 32bit istället för 64bit

God jul.

Permalänk
Avstängd

Ingen begränsning med moderkortet du har?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ingen begränsning med moderkortet du har?

Saxat från spec: - Max. capacity of system memory: 4G

Permalänk
Avstängd

Ja, jag har också haft ett moderkort som skulle kunna ha 4GB men det stod också att moderkortet inte kunde använda alla 4GB:en fullt ut. Var ett MSI 939 kort jag hade då

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Tryck på start nere i vänstra hörnet sen högerklickar du på "dator" och väljer egenskaper, så tittar du där vad det står att du har för Operativsystem. Då du högsttroligen har installerat 32bit istället för 64bit

God jul.

Killen säger själv att han har 64bit ffs!

TS, det är inte så att det är olika minnen med olika hastigheter? Går de i rätt hastighet, alltså så inte det är någon begränsning för att du har 4 minnesstickor, eller att de går i en speciell hastighet?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Killen säger själv att han har 64bit ffs!

TS, det är inte så att det är olika minnen med olika hastigheter? Går de i rätt hastighet, alltså så inte det är någon begränsning för att du har 4 minnesstickor, eller att de går i en speciell hastighet?

Tagga ner det är ju jul herregud.

Det är lätt hänt att man råkar välja 32 istället för 64, det kommer ju upp en meny när man installerar windows 7, där det frågar vilket man vill ha 32 eller 64.

Det behöver inte vara han som har installerat windows 7 på datorn, så det kan vara nån som installerat 32 på misstag.

Understood?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Tagga ner det är ju jul herregud.

Det är lätt hänt att man råkar välja 32 istället för 64, det kommer ju upp en meny när man installerar windows 7, där det frågar vilket man vill ha 32 eller 64.

Det behöver inte vara hon som har installerat windows 7 på datorn, så det kan vara nån som installerat 32 på misstag.

Understood?

Hur vet du att det är en hon?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hur vet du att det är en hon?

hehe det vet jag inte... Editerar mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
hehe det vet jag inte... Editerar mitt inlägg.

Hur vet du att det är en han då

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Tagga ner det är ju jul herregud.

Det är lätt hänt att man råkar välja 32 istället för 64, det kommer ju upp en meny när man installerar windows 7, där det frågar vilket man vill ha 32 eller 64.

Det behöver inte vara han som har installerat windows 7 på datorn, så det kan vara nån som installerat 32 på misstag.

Understood?

Förlåt om jag lät aggressiv, det var absolut inte meningen

Men om han säger själv att han är säker på sin sak, så. Men det kanske är värt att dubbelkolla om det är så att man får välja mellan 32- och 64-bitar. Så har det ju inte varit tidigare, så det går ju att missa.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Förlåt om jag lät aggressiv, det var absolut inte meningen

Men om han säger själv att han är säker på sin sak, så. Men det kanske är värt att dubbelkolla om det är så att man får välja mellan 32- och 64-bitar. Så har det ju inte varit tidigare, så det går ju att missa.

I både vista och windows 7 har jag fått välja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

det står 64 bitar systemtyp under den här datorn. Jag kan ej välja 32-64 när jag instllerade det. jag köpte win 7 pro 64bitar.

Permalänk
Medlem

windows sever 2003 kan ha max 4gig ram på 32bit hur kommer det sig skruvis? efter som xp och alla andra 32bit bara ha 3.25?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

XP kan max ha 4gb också men då räknas också grafikminne in

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
windows sever 2003 kan ha max 4gig ram på 32bit hur kommer det sig skruvis? efter som xp och alla andra 32bit bara ha 3.25?

Det vet jag inte det får du fråga di kunniga här på swec. som förklarade det för mig...

Edit: Den som söker han finner... 4GB är max tydligen.
www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

Edit2: www.prisjakt.nu/question.php?qid=484

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Trodde Server versionen kunde ha 128GB minst, men så var det tydligen inte. Skruvis har du trappat ner när det gäller leta info? Du var ju jämt i hetluften förr vet jag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Vad kan jag göra? Moderkortet stödjer windows vista och 64bit. Saken är att jag hade vanligt xp installerat innan win 7. kan det vara xp som spökar i bakgrunden när jag installerade en ten kopia av ein 7, men den formaterar väl hd då? Vissa har ssagt att man kan ändra i biosen. Detta moderkort har jag http://www.asrock.com/MB/download.asp?Model=939N68PV-GLAN

Permalänk

Har haft liknande problem två gånger.

Den första gången var det en option i BIOS som behövde ändras. Den hette något med "Memory remapping" och skulle vara "enabled".

Andra gången så var det att jag stoppat i ett gammal PCI-grafikkort istället för ett PCIE-kort för att jag ville spara ström. När jag bytte tillbaks till PCIE-kortet gick det bra igen.

Det var ett Asus P5B-E Plus socket 775 kort.

Tror förresten inte att gamla XP ligger kvar och stör.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Hur vet du att det är en han då

Hehe;) det vet jag inte... Editerar mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Tagga ner det är ju jul herregud.

Det är lätt hänt att man råkar välja 32 istället för 64, det kommer ju upp en meny när man installerar windows 7, där det frågar vilket man vill ha 32 eller 64.

Det behöver inte vara DETsom har installerat windows 7 på datorn, så det kan vara nån som installerat 32 på misstag.

Understood?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skruvis har du trappat ner när det gäller leta info? Du var ju jämt i hetluften förr vet jag

Fick diagnosen bipolär sjukdom för lite mer än 2år sedan & blev tagen på LPT, snutar & hela köret kom & hämtade mig dom bröt upp min ytterdörr & levde fan ... Har tappat en hel del sedan dess...

Tar rätt så långt tid att hämta sig ska du veta om man överhuvudtaget gör det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Fick diagnosen bipolär sjukdom för lite mer än 2år sedan & blev tagen på LPT, snutar & hela köret kom & hämtade mig dom bröt upp min ytterdörr & levde fan ... Har tappat en hel del sedan dess...

Tar rätt så långt tid att hämta sig ska du veta om man överhuvudtaget gör det.

LPT är aldrig kul, men det är bara att skälla ut läkarj*vlarna efter 1 månad och sedan dra hem ^^

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather