Permalänk
Medlem

hur fan flyttar jag från sverige?

Någon som vet hur man går tillväga för att flytta till Spanien? Gärna nära vattnet, spelar ingen roll om det är en stor eller liten stad. Har lite cash, så att det räcker till hyra runt 3000 spänn för ett halvår eller nåt. Kan inte språket.

Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Vill du bli spansk medborgare och flytta dit för gott eller ska du vara där i ett halvår och flytta tillbaks igen?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

vill bo där iaf ett år, eller minst 6 månader i varje fall.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Isåfall är det la inte värre än när du åker på semester? Åk ner hyr något när pengarna tar slut kom hem.

Så gjorde iaf min kusin för något år sedan dock var det vietnam eller tyskland.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Inom EU har vi väl fri rörlighet, att flytta är nog inget problem, att få jobb lär dock vara lite knepigare om du inte kan språket...

Permalänk
Medlem

rekommenderar att vara JÄVLIGT säker på vart du flyttar...

tipsar om England, specifikt london..lättare och BÄTTRE att flytta till ett land där man kan språket, utöver det har du inom EU all rätt att flytta och jobba var fan du vill

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

skit i språket? jobbar väl fan inte med munnen eller?
är spanien med i eu? (är sverige med i eu?)

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
skit i språket? jobbar väl fan inte med munnen eller?
är spanien med i eu? (är sverige med i eu?)

Hur många arbetsgivare ger dig ett jobb om du ej talar språket, INGA..för hur ska du disskutera med kollegor och framförallt lära dig jobbet?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Hur många arbetsgivare ger dig ett jobb om du ej talar språket, INGA..för hur ska du disskutera med kollegor och framförallt lära dig jobbet?

Möjligen talar dom du jobbar med engelska.

Men som någon sa London eller uk i övrigt är nog smidigast fast inte någon medelhavsvärme där direkt.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Möjligen talar dom du jobbar med engelska.

Men som någon sa London eller uk i övrigt är nog smidigast fast inte någon medelhavsvärme där direkt.

jo , sant

jag jobba ju för blizzard i Frankrike, men kan faktiskt säga direkt att träffar du inte folk och kan göra dig förståd i vardagslivet kan man bli lätt irriterad och sur på allt

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Hur många arbetsgivare ger dig ett jobb om du ej talar språket, INGA..för hur ska du disskutera med kollegor och framförallt lära dig jobbet?

Är man jävligt kunnig inom ett område där det behövs folk kan det ju gå ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

spanien är alltså GO GO???? nån som vet någon som hyr ut rum?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Isåfall är det la inte värre än när du åker på semester? Åk ner hyr något när pengarna tar slut kom hem.

Så gjorde iaf min kusin för något år sedan dock var det vietnam eller tyskland.

Vietnam eller Tyskland?? Säker på att det inte vara Pakistan?

Till trådskaparen. Varför vill du flytta överhuvudtaget?
Om du har en anledning (kanske bara vill komma bort från Sverige ett tag?), så rekommenderar jag att du verkligen kollar upp ett ställe där du vill bo. Finns det möjlighet att klara sig med engelska eller annat språk på platsen? Möjlighet till jobb, boende osv?
Verkar stället trevligt? Finns det nåt kul att spendera tiden med?

Nu ska jag sova. Godnatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
spanien är alltså GO GO???? nån som vet någon som hyr ut rum?

Okej, om du nu ska så lättaste är..

packa väskan, res dit du vill, hitta hostel..Fixa jobb, börja jobba och fråga kollegorna som troligen bor i staden, då lär de mer än gärna hjälpa dig

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Skåne är ju alltid ett alternativ.
Ligger söderöver, pratar ett språk som kan jämföras med svenska/danska. Skall dessutom ha den svenska valutan, och tydligen en samhällsmodell som är identiskt med vårat svenska. Vill du flytta söderut så rekommenderas Skåne, då omställning ändas behöver ske till det verbala språket, vilket är en fördel då man är ute efter ett jobb.
Akta dig bara för spättekakan som är roten till allt ont här i världen...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Skåne är ju alltid ett alternativ.
Ligger söderöver, pratar ett språk som kan jämföras med svenska/danska. Skall dessutom ha den svenska valutan, och tydligen en samhällsmodell som är identiskt med det vårat svenska. Vill du flytta söderut så rekommenderas Skåne, då omställning ändas behöver ske till det verbala språket vilket ger en fördel då man är ute efter ett jobb.
Akta dig bara för spättekakan som är roten till allt ont här i världen...

Det ligger något i det du säger
men aktar man sig inte så snackar man snart skånska när man bor här

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

jag drar i mitten på januari! de som vill komma ner och festa är välkommna!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Du vill åka utomlands och samtidigt jobba om jag har läst rätt?
Står att du fortfarande går i gymnasiet så kan bli svårt att fixa ett jobb utan någon som helst språkkunskap.

Men jag skall faktiskt själv flytta utomlands ett tag, dock gäller det språkstudier i japan. Har dock inte bestämt ännu hur länge, antingen 20 veckor eller ett år. Kommer få en fet studieskuld men det är det nästan värt för att kunna få lära sig språket där borta och dessutom komma ifrån sverige.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Vietnam eller Tyskland?? Säker på att det inte vara Pakistan?

haha rolig du är
Jag var/är inte säker vilket hon var i under 1 år då hon va borta på 1 kort resa och kom hem sen åkte bort i 1 år. Och jag minns inte om de va tyskland eller vietnam som var den långa

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så länge du inte flyttar till grekland och vill stanna där över 6 månader.
Då måste du göra lumpen där, spelar ingen roll om du gjort det i sverige, då reglerna för eu inte gäller i grekland av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Så länge du inte flyttar till grekland och vill stanna där över 6 månader.
Då måste du göra lumpen där, spelar ingen roll om du gjort det i sverige, då reglerna för eu inte gäller i grekland av någon anledning.

intressant! Har du källa på det?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
intressant! Har du källa på det?

En fråga bara, hur mycket pengar har du med dig? Har liknade idéer fast runt 2011

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
En fråga bara, hur mycket pengar har du med dig? Har liknade idéer fast runt 2011

Har inte med några pengar alls, kör VISA-kortet rakt av.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Har inte med några pengar alls, kör VISA-kortet rakt av.

Snacka om att ta det bokstavligt

Då undrar säkert murkaz hur mycket pengar du har på kortet? Eller nej förresten, du har väl inte pengarna på kortet, de är väl på banken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
intressant! Har du källa på det?

Behövs ingen källa.
Är grek själv och vet av egen erfarenhet.
Har ett tiotal vänner som gjort lumpen här i sverige men även blivit tvungna att göra det nere i grekland också, då man som sagt inte får stanna mer än 6 månader om man inte gör det.

Fråga mig inte varför, men så är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Behövs ingen källa.
Är grek själv och vet av egen erfarenhet.

Är svensk själv och vet av egen erfarenhet att inte tro på allt och alla som finns på internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Snacka om att ta det bokstavligt

Då undrar säkert murkaz hur mycket pengar du har på kortet? Eller nej förresten, du har väl inte pengarna på kortet, de är väl på banken?

50-60 papp eller nåt

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
skit i språket? jobbar väl fan inte med munnen eller?
är spanien med i eu? (är sverige med i eu?)

Ställer man sådana här frågor rekommenderar jag dig att stanna kvar i Sverige och plugga på komvux eller gå om grundskolan.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

50-60k räcker inte länge utan ett jobb. Lägenhetssystemet i övriga europa skiljer sig ganska rejält från sverige, det finns knappt några hyreslägenheter att få tag i om du inte hyr i andra hand dvs. Har du tänkt på omkostnader på mat etc? När du är borta ett längre tag från Sverige kommer inte din hemförsäkring att gälla, så det är ytterliggare omkostnader för det bland annat.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Vad ska killen ha med sig då? ska han spara en halv miljon för att få komma utomlands ett tag? Det blir väl vad man gör det till. Vad är det för fråga om han har tänkt på mat? Jag tror han hade tänkt äta iaf.