Permalänk
Medlem

Problem att installera Ubuntu

Som rubriken lyder...

Tänkte börja med Ubuntu och har fått installationsskivan på en USB-sticka, version 9.10 (fixade inte stickan själv eftersom jag inte hade nät just då).

Sen bootade jag från USB-n och kommer till att få välja språk och så, så långt ser det bra ut. Sen väljer jag Felsäkert grafikläge eftersom jag har hört att det är bra och efter det börjar det krångla. Oavsett om jag väljer Installera eller Provkör så blir det svart med Ubuntuloggan, sen en massa text som snabbt försvinner (olika varje gång tror jag, har hunnit se att det ofta står att user 'ubuntu' redan finns) och därefter svart med två bindestreck eller underscore på översta raden. Sen händer inget mer.

Fel på installationsfilerna eller datorn eller mig? Vet inte hur jag ska googla det här riktigt.

Permalänk
Medlem

Om du provar UTAN felsäkert grafikläge som du hört är bra?

Permalänk
Inaktiv

Sedan kan det va värt att nämna att bilden kan vara svart ett bra tag, och att man inte får vara för hetsig med att starta om så fort man tror att installationen har hängt sig. Det är trots allt några hundra mb som ska läsas in från ett slött USB-minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
Om du provar UTAN felsäkert grafikläge som du hört är bra?

+1,

Fungerar det ändå inte bör du nog posta vad du har för hårdvara, och kanske prova att "installera om" USB-minnet. (gör det själv så har du bättre koll på om det gjordes korrekt :), ladda hem från Ubuntu.com och använd unetbootin)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har provat utan felsäkert grafikläge också men ni har hur som helst rätt i era antydningar, jag är en total noob etcetera

Allright, tack för tipsen, jag provar igen och låter det stå på en halvtimme eller nåt. Sen testar jag att göra om installationsfilerna.

Hårdvaran borde räcka, det är en rätt ny dator med Intel core 2 duo, 320 gb hdd, 4 gb ram.

Permalänk

Det kan vara värt att prova ett annat usb-minne. Jag hade enorma problem med att installera eeebuntu för ett tag sedan, installationen gick till 57% för att sedan misslyckas, varje gång. Försökte med att formatera USB-stickan och installera om den, med samma resultat. Till slut provade jag ett annat minne, och då gick det direkt.