Permalänk
Musikälskare

Trumtråd - Gavin Harrison

Ni som lirar trummor, var får ni inspiration ifrån?

Har på senaste tiden lyssnat/kollat på Gavin Harrison från Porcupine Tree, galet med inlevelse och snygga detaljer

Sound of Muzak

Intervju

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte trummor själv, men Proscriptor är nog ta mig fan den omänskligaste mänskliga trummisen jag har hört.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

EN trumtråd! Jag är i shock just nu... trodde aldrig det skulle komma upp på sweclockers, vet inte vars jag ska starta... skriver mer imorn^^

Gavin är verkligen top trummis måste jag säga, och att inte påtala om smart. All dessa polyrythmiska där han kör 6/8 i 4/4 grove och alla konstiga groves. Men han får dom att låta svängiga och med bra grove. För jag tror många har svårt att få dessa konstiga "time signatures" (som det heter på eng) att låta bra. Det flesta som lär sig en 5/8 grove tex kör bara en vanlig 4/8 och lägger på en ynka not. Då i min mening tycker jag det låter för stelt och underligt. Medans då Gavin Harrison gör dessa groves låta skit bra!

Just den här delen av intervjun tycker jag var mycket inspirerande och givande. :

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag spelar inte trummor själv, men Proscriptor är nog ta mig fan den omänskligaste mänskliga trummisen jag har hört.

RCSRS__cwzM

Jag är inte så inne på Black metal (med en del death i). Men det var imponerade helt klart! En trummis som jag får inspiration från är Flo Mounier. Gjort mycket bra musik ifrån bandet Psycroptic. Sen så klart Derek Roddy George Colias mfl.

Exempel :

Kan väll ladda upp en klipp jag med:

Detta är det mest tekniska solot jag sett(dock inte så mycket grove i det) men imponerande är det:)

05:00!

Mina inspirationer får jag från funk och deathmetal som är det jag gillar att lira vid tillfället. Från funk är det David garabaldi som är störst men även John blackwell. Från Deathmetal är det Flo Mounier och Derek Roddy. Sen ifrån solo artister är det Thomas Lang och Jhonny Rabb. Sen äre en annan kille som heter George Sluppick som testar cymbaler, spelar Jazz/fusion liknande.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Musikälskare

Ska kolla igenom din post Laars ^^

Gavin Harrison kör mycket baktakt och konstiga tempo, hörde att han gillar att lägga till accenter för att "binda" ihop det, så att publiken kan följa dom omedvetet typ... Sinnes

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En av mina favoriter är Brann Dailor från Mastodon, gillar att han har ett såpass litet set ändå och låter så förbannat bra ändå. More fills to the people!

http://jqayQGHHMhg&NR=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Ska kolla igenom din post Laars ^^

Gavin Harrison kör mycket baktakt och konstiga tempo, hörde att han gillar att lägga till accenter för att "binda" ihop det, så att publiken kan följa dom omedvetet typ... Sinnes

Precis!=)

Har typ 150 klipp på min youtubechanell med trumvideos men jag plockade ut några bara

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Kanske inte rimmar perfekt med övriga inslag i tråden men visst platsar Arméns Trumkår in.
Både skickligt och underhållande.

Har vi kanske tom någon här på forumet som gjort sin värnplikt i numera nedlagda trumkåren?

Permalänk
Medlem

Spelar inte heller trummor, men det här är sjukt imo!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kom inte och säg att jag är den ende som tänkte på detta ..

http://www.youtube.com/watch?v=6Sf_pogZ8jE

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Två favoriter

Terry Bozzio (Frank Zappa)

http://www.youtube.com/watch?v=AQt2inyxNNg&feature=related

Mike Portnoy (Dream theater, Liquid Tension Experiment, Transatlantic mfl)

http://www.youtube.com/watch?v=leuFnZvkzHw&feature=related

Permalänk
Medlem

Eftersom jag numera bara spelar elektroniska trummor så vill jag tipsa om Superior Drummer 2.0.
Nir Z har gjort inspelningarna och ljuden är verkligen grymt bra.

Är spelar han med Allaire studio ljuden, Koolt solo i slutet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk

John Bonham definitivt.

Så sjukt bra.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Troligen den bästa trummisen i världshistorien.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar Chad Smith (Red Hot Chili Peppers). Han spelar simpelt, slarvigt, men det svänger!

I videon ställer han sig bara upp och spelar på frontskinnet! En kul sak.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Japp, då kommer jag säkert bli nerskjuten för detta inlägg..
men iaf, jag diggar Travis Barker sjukt mycket.
Framförallt hans framförande, energi och stil ... awesome!

Och bästa är hans remixes av hiphoplåtar, och det han gjort med DJ AM.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Japp, då kommer jag säkert bli nerskjuten för detta inlägg..
men iaf, jag diggar Travis Barker sjukt mycket.
Framförallt hans framförande, energi och stil ... awesome!

Och bästa är hans remixes av hiphoplåtar, och det han gjort med DJ AM.
yPYBpgC9Zts

EeEgtfm8W2E

Tänkte precis säga japp det kommer du^^.

Men... jag vart faktisk imponerad av den första videon. Han grove och energi har alltid imponerande. Men nu börjar tom köra lite annat än sina basic rock fill som har slagkraft som en flodhäst. Man börjar få lite mer respekt för han =).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

det mesta med soundgarden är rätt inspirerande, vad som hände när Matt Cameron gick med i pearl jam är väl okänt men tippar att hans soundgardenstil inte ansågs fungera med pearl jam. Den här var ju lite kul:

Jag gillar i princip alla nämnda namn hittills utom möjligen travis baker och mike portnoy(för att svära i kyrkan) även fast båda är duktiga trummisar.

Permalänk

Lirar inte trummor själv men jag ska endå ge ett tips på en trummis/slagverkare eller vad det nu är han lirar Han är indier tror jag och heter Trilok Gurtu och lirar på John McLaughlin Trio / Live at the Royal Festival Hall En riktigt ruskig snubbe

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Anders Johansson från Hammerfall

Joey från Slipknot

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=7CKf0vmPC9s

http://www.youtube.com/watch?v=ibNAekwZtdI

Man blir fan glad när man ser honom spela!

Finns många filmer med honom på youtube. Grym kille!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Anders Johansson från Hammerfall
DDoiDl2kqiI

Mmm, Anders gillar att förvirra sina medlemmar
Ser även att han kör triggat. Det gillar jag!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Har funderat väldigt länge på att skaffa mig ett digitalt trumset. Mest för att det är smidigt att ha i en eventuell lägenhet och för att jag inte har lust att skaffa mig en massa mickar och skit för att spela in mig själv.

Känner verkligen att nånting i stil med Rolands TD9KX skulle vara najs:
http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=619425&artno=200691

Frågan är bara om det är värt det, eller kan man få samma ljudkvalitet och spelkänsla med nåt annat? Har provat det en gång och måste säga att jag gillar verkligen känslan.

Sen är den andra frågan hur utbyggbart det är. Har inte hittat nån info om det än. Skulle definitivt beöva minst en symbal och eventuellt en pad till för att tillfredsställa mina hårdrockslustar

Permalänk
Medlem

Digitala trumset låter mer än vad man tror, min granne ovanför mig hör när jag övar och slår på virvelpaden. Är allt meshskinn så låter det mindre, är det vanliga "solida" pads så låter det som när man slår med stocken i bordet. Kaggen låter värst. Tänk på att meshskinn ska bytas ut som vanliga trumskinn också.

Roland setet har möjlighet att koppla in en till cymbal (Crash), beroende på modul.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Om du är villig att betala lite extra kan du ju satsa på roland td-12... det kan du expandera med 2 till cymbaler och 1 till puka, den har även verkligare hi-hat... Sen om du köper ett så pass dyrt digitalt trumset så rekommenderar jag verkligen att köpa ett par hörlurar för ca 1500kr så man får ut all ljudkvalitet=) rekommenderar även roland för hörlurarna. Men Shure har även bra...

Kan väll lägga upp en video på en gång

Mike smith i suffocation

Helt klart en av mina idoler inom deathmeal

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Digitala trumset låter mer än vad man tror, min granne ovanför mig hör när jag övar och slår på virvelpaden. Är allt meshskinn så låter det mindre, är det vanliga "solida" pads så låter det som när man slår med stocken i bordet. Kaggen låter värst. Tänk på att meshskinn ska bytas ut som vanliga trumskinn också.

Roland setet har möjlighet att koppla in en till cymbal (Crash), beroende på modul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Om du är villig att betala lite extra kan du ju satsa på roland td-12... det kan du expandera med 2 till cymbaler och 1 till puka, den har även verkligare hi-hat... Sen om du köper ett så pass dyrt digitalt trumset så rekommenderar jag verkligen att köpa ett par hörlurar för ca 1500kr så man får ut all ljudkvalitet=) rekommenderar även roland för hörlurarna. Men Shure har även bra...

Jävla djungel det där

Det kanske är bättre att plocka ihop sitt eget set? Den TD-12:an såg onekligen najs ut, och jag vill definitivt ha mesh-trummor. Känslan i vanliga pads är lite "meh" tycker jag. En cymbal till räcker inte riktigt för att fylla mitt behov i slutändan. Fast man borde ju kunna kombinera dem på nåt vis. Om man t ex börjar med ett TD-9 och sen skaffar sig en TD-12-modul, men jag vet inte... jag får väl släpa mig ner till en musikaffär och diskutera det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
det mesta med soundgarden är rätt inspirerande, vad som hände när Matt Cameron gick med i pearl jam är väl okänt men tippar att hans soundgardenstil inte ansågs fungera med pearl jam. Den här var ju lite kul:

Jag gillar i princip alla nämnda namn hittills utom möjligen travis baker och mike portnoy(för att svära i kyrkan) även fast båda är duktiga trummisar.

Håller med om att Matt Cameron är en av de bästa, dock våldtar Tad Spoonman fullständigt, det ska ju vara Chris som sjunger!

Tycker även att Brad Wilk är grymt bra, mycket ghostnotes etc. (Audioslave/RATM)

Till sist Sean Kinney (Alice In Chains) riktigt bra han också, skön stämning

EDIT: Failade lite med länkningen

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk

Är själv gitarrist men gråter en skvätt när man ser genier som tex.

Chris Pennie:

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED