Permalänk
Medlem

Antistatarmband Vart?

Hello

Glömde lägga till ett Antistatarmband i den senaste beställningen känns inte så värt att skicka efter en ny då frakten enbart kostar mer,så jag undrar Säljer Jula/Rusta/ÖoB antistatarmband?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Kjell och CO, Webhallen

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Du har inte lite sladd och en fet resistor hemma då?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Du har inte lite sladd och en fet resistor hemma då?

Nope inga såna prylar

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det är enkelt fixat...

När du meckar i datorn kan du ha sladden till nätagget i, men stäng av nätagget på baksidan.
Då är chassit jordat. Sedan tar du och skalar upp en kabel och lindar den runt armen och andra änden i chassit. Då är du också nerjordad i chassit och kan inte bli statiskt uppladdad.

Edit: kräver att du har jordade uttag i huset.

Net on nets lagershop har oxå antistat armband annars.
Eller kanske någon elektronikaffär i närheten?
vanliga antistat armband kräver också en nerjordning. Du kan ju inte bara ansluta den till chassit och tro att allt blir bra. Både chassi och du ska vara jordade.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Hjälper det att jobba barfota så man får kontakt med golvet sen sen ta i chassit med skruvmejsel och handen innan man petar på sakerna
eller hjälper det inte.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

kjell och classe har

Permalänk
Medlem

Ja just det Biltema finns det där tro?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Om fraktfritt hos inet fortfarande funkar för ordrar under 500kr (gjorde det innan uppdateringen av sidan i alla fall, även om det står för ordrar över 500) så kan du ju beställa därifrån fraktfritt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Det är enkelt fixat...

När du meckar i datorn kan du ha sladden till nätagget i, men stäng av nätagget på baksidan.
Då är chassit jordat. Sedan tar du och skalar upp en kabel och lindar den runt armen och andra änden i chassit. Då är du också nerjordad i chassit och kan inte bli statiskt uppladdad.

Edit: kräver att du har jordade uttag i huset.

Net on nets lagershop har oxå antistat armband annars.
Eller kanske någon elektronikaffär i närheten?
vanliga antistat armband kräver också en nerjordning. Du kan ju inte bara ansluta den till chassit och tro att allt blir bra. Både chassi och du ska vara jordade.

Iiinte smart, vet du varför det är en resistor i ett armband?
Jo, därför att urladdningen inte ska gå för fort, vilket den gör om du har en avskalad sladd runt handleden som är kopplat till jord.

Dessutom är det rent livsfarligt i fall nånting skulle gå fel o du blir kortsluten mot jord utan något motstånd alls.

Dessutom så ska du bara ha armbandet kopplat till chassit om du inte har chassit inkopplat till jord eftersom det inte ska vara någon potentialskillnad mellan dig och chassit, är du jordad men inte chassit kan skadan lika gärna ske ändå.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

För femtitolfte gången, man ska *INTE* koppla datorn eller sig själv till vägguttaget, jordblecken i denna, elementet, diskbänken eller ett förbipasserande ufo.

Det som man *ska* göra, är att se till att man själv och datorn har samma potential, vilket man gör genom att koppla en sladd mellan sig själv och datorn, via ett kraftigt motstånd som gör att potentialen långsamt utjämnas.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
För femtitolfte gången, man ska *INTE* koppla datorn eller sig själv till vägguttaget, jordblecken i denna, elementet, diskbänken eller ett förbipasserande ufo.

Det som man *ska* göra, är att se till att man själv och datorn har samma potential, vilket man gör genom att koppla en sladd mellan sig själv och datorn, via ett kraftigt motstånd som gör att potentialen långsamt utjämnas.

Vill bara få en förklaring.

Hur kan man inte få 0Vs potential i hela systemet ink. dig själv om ALLT är nerjordat INNAN man rör elektroniken?

Om man inte jordar chassit och sig själv så kan man ju ladda upp chassit.?!?
Jag menar om du och datorn har en högre potential än kretskortet som ligger på bordet så får du en statisk urladdning.
Men om både du, kretskortet och datorn har 0Vs potential så blir det ingen urladdning.

Eller?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Och vad får dig att tro att kretskortet har potentialen 0V?

Huvudsaken är att ni har samma potential och att eventuella skillnader jämnas ut långsamt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Vill bara få en förklaring.

Hur kan man inte få 0Vs potential i hela systemet ink. dig själv om ALLT är nerjordat INNAN man rör elektroniken?

Om man inte jordar chassit och sig själv så kan man ju ladda upp chassit.?!?
Jag menar om du och datorn har en högre potential än kretskortet som ligger på bordet så får du en statisk urladdning.
Men om både du, kretskortet och datorn har 0Vs potential så blir det ingen urladdning.

Eller?

Nerjordat? Jord är en potential som vilken annan som helst. Det viktiga är potentialskillnaden mellan dig och komponenterna i datorn. Det är potentialskillnaden som orsakar ESD och förstör komponenter.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Men om jag ska pilla på ett moderkort t.ex, hur kan det hjälpa att jag har samma potential som CHASSIT?
Om jag plockar ut ett moderkort ur en antistatpåse, har inte det potentialen 0V pga påsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Men om jag ska pilla på ett moderkort t.ex, hur kan det hjälpa att jag har samma potential som CHASSIT?
Om jag plockar ut ett moderkort ur en antistatpåse, har inte det potentialen 0V pga påsen?

0V relativt vad?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Men om jag ska pilla på ett moderkort t.ex, hur kan det hjälpa att jag har samma potential som CHASSIT?
Om jag plockar ut ett moderkort ur en antistatpåse, har inte det potentialen 0V pga påsen?

Det man inte vill är väl att du har en annan laddning än datorn och att det stackars moderkortet blir den enda förbindelsen mellan er.