FLAC -> Apple Lossless på linux?

Permalänk
Medlem

FLAC -> Apple Lossless på linux?

Tjena!

Jag har en dator/server som jag ska migrera till linux från W2k3 server.

En av de vitala funktionerna för mig är att kunna konvertera flac till apple lossless på servern med bibehållna taggar.

Alla converters klarar inte det för FLAC har FLAC Tags som är typ som vorbis tags och Apple Lossless har MP4 Tags.

Jag föredrar att kunna arbeta grafiskt med konverteringen, inte för att jag inte gillar cli utan för att jag inte orkar skriva en kommandon för att konvertera några flacs.

Så, någon som vet något app som klarar konverteringen bra?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Gillar inte cli? förstår inte...
Du kan väll göra ett jobb som konverarar dom? som körs var 5te minut och ifall du lägger filerna i en mapp så konverteras dom till apple lossless och läggs i en annan mapp? Det är ju detta cli är till för

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
Gillar inte cli? förstår inte...
Du kan väll göra ett jobb som konverarar dom? som körs var 5te minut och ifall du lägger filerna i en mapp så konverteras dom till apple lossless och läggs i en annan mapp? Det är ju detta cli är till för

Ja du har så rätt.

Men på servern som det är nu så kan jag ju bara logga in via RDP och använda dBpoweramp, det tycker jag är enkelt och letar efter liknande lösning.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Om du har ett CLI-program, behöver du då några flaggor för att köra den, eller räcker
$ konvertering filnamn.flac
?
Om så är fallet, kan du bara välja att öppna med programmet i fråga
Om det inte funkar så simpelt är det enkelt att skriva ett litet script som automatiskt kör CLI-programmet och spottar ut en ALAC.

Edit: Exempel på ett sådant script

#!/bin/sh ffmpeg -i $1 -acodec alac `echo $1 | sed "s/\(.\)\.flac/\1.mp4/"`

Permalänk
Medlem

Jo men jag har inget CLI program heller.
Men jag misstänker att det är det enda som finns.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

FLAC är juh IMHO ett bättre format, så varför byta?
använder du WinAmp så kan den spela FLAC, sedan finns det och så filter till DrectShow...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
FLAC är juh IMHO ett bättre format, så varför byta?
använder du WinAmp så kan den spela FLAC, sedan finns det och så filter till DrectShow...

Självklart är FLAC öppet och vackert. Men antagligen ska han använda Apple Lossless i iPod/iPhone?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att FLAC och ALAC är lika bra eftersom de har samma egenskaper men olika kompatibilitet.

Jag spelar inte musik med WinAmp och kommer aldrig att göra det, hatar skiten.
Min musik spelar jag med iTunes eller Amarok, men framförallt med min iPod.

Den lilla mängden musik jag har på min mobil converterar jag till 320kbps MP3 när jag behöver.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug