Någon som har något spännande dist-förslag?

Permalänk
Medlem

Någon som har något spännande dist-förslag?

Det var länge sen jag körde nåt roligt os. Körde slackware för länge sedan och gentoo ett bra tag men nu har det bara blivit Ubuntu i olika former senaste åren. Nu är det dags att börja leka lite med linux igen så nu söker jag en spännande och hyffsat minimalistisk dist.

funderade på Arch eller debian men söker fler förslag och motiveringar

cheers

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Arch är ganska kul och minimal. I debian kan man nästan bara köra apt-get så fungerar allt automagiskt, medans arch kräver ofta att man pillar innan sakerna fungerar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Får jag vara så provokativ att föreslå OpenSolaris

Annars så skulle jag, personligen, aldrig köra en Debian dist. Det av den enkla anledningen att alla paket som finns i Debian inte är original utan forks utav de riktiga. Blä, då får man idiotiska fel (som gör att i alla fall jag tappar förtroendet för disten och dess utvecklare/"underhållare") som det här: Debian Bug Leaves Private SSL/SSH Keys Guessable.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du nu tvunget ska köra Linux så kör något verkligen hardcore Linux From Scratch. Det kommer säkert att ta någon vecka innan du har något som fungerar men det gör väl inget? Och när du har jobbat häcken av dig i ett par veckor till så har du något som är lika bra som Ubuntu/Fedora/Suse/whatever...

Fast är det inte roligare att välja något annat än Linux: Hurd, OpenSolaris, *BSD, Plan 9 eller något annat obskyrt operativsystem.

Eller byt datorarkitektur! Det är faktiskt mycket roligare och mer utmanande att bygga "embedded" system med linux. Har du tur så ligger det någon gammal router och skräpar i ett hörn. Med lite svart magi, pommac och kanelbullar kan den bli en väderstation eller något annat nyttigt.

Permalänk
Medlem

Fnorken har rätt. Vill du pilla med Linux och verkligen lära dig så är LSF det rätta. Om du orkar hålla på tillräckligt länge så får du en dist, som är exakt vad du vill ha och är skräddarsydd för hårdvaran du har.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Någon BSD kanske?