Frågor ang att beställa ifrån amazon.co.uk

Permalänk
Medlem

Frågor ang att beställa ifrån amazon.co.uk

Jag hade tänkt att beställa Windows 7 Ultimate från amazon.co.uk eftersom det blir ganska mycket billigare än att köpa det i Sverige. Dock har jag några frågor som jag skulle vilja ha besvarade innan jag beställer.

1) Hur gör man med åäö i namn och adress? Ska man ändra så ö blir o och åä till a? Eller ska man ha använda åäö?

2) När man ska betala med kort så anger man inte CVV2 siffrorna någonstans. Ska det vara så? Eller är det jag som missat något? Ska man göra det på nästa steg?

Jag gjorde några av stegen fram till när man anger hur man vill betala. Dock slutförde jag det aldrig eftersom jag vill ha svar på dessa två frågor först. Såg ingen ruta för CVV2 siffrorna. Dock fanns det rutor där man anger all annan information precis som när man beställer över internet från en butik i Sverige.

Permalänk

1. Det kvittar. Pakten kommer fram även om du ändrar till aao istället för åäö. Men om du vill använda åäö så använd ascii koderna för det. För dom brukar fungera på fler engelska sidor än om man väljer dom som finns på våra tangentbord. På mitt amazonkonto använder jag tydligen åäö.

2. Tror inte dom använder cvv2 siffrorna nej. Det finns inget sånt fält när jag försöker adda nytt kort i alla fall. Detta är lite olika hur engelska butiker gör detta men amazon verkar inte använda cvv2.
Vill dom ha det kommer det garanterat komma upp i något av stegen när du betalar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
1. Det kvittar. Pakten kommer fram även om du ändrar till aao istället för åäö. Men om du vill använda åäö så använd ascii koderna för det. För dom brukar fungera på fler engelska sidor än om man väljer dom som finns på våra tangentbord. På mitt amazonkonto använder jag tydligen åäö.

Det där låter inte rimligt.

Dock håller jag med såtillvida att om sidan accepterar din inmatning med åäö så varför inte?

Har visserligen i några fall vid beställningar utomlands ifrån varit med om att åäö accepterats men att det bara varit obegripliga krumelurer istället för dessa tecken på paketet, kommer ju dock fram ändå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Blir nog att använda a och o istället för åäö. Pratade men en jag känner också. Han sa att han hade använt det och paketet kom fram så jag kör på den metod som fungerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det där låter inte rimligt.

Dock håller jag med såtillvida att om sidan accepterar din inmatning med åäö så varför inte?

Har visserligen i några fall vid beställningar utomlands ifrån varit med om att åäö accepterats men att det bara varit obegripliga krumelurer istället för dessa tecken på paketet, kommer ju dock fram ändå.

Har beställt från många olika länder i världen och kan garantera att paketen kommer fram även om man använder a och o stället för åäö.
Däremot kan man få fel tecken även om inmatningen godtar ett ö i formuläret, men när man får paketet står det ^ eller annat tecken. Har man då många såna tecken tror jag det är svårare för posten att gissa vart det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Har beställt från många olika länder i världen och kan garantera att paketen kommer fram även om man använder a och o stället för åäö.
Däremot kan man få fel tecken även om inmatningen godtar ett ö i formuläret, men när man får paketet står det ^ eller annat tecken. Har man då många såna tecken tror jag det är svårare för posten att gissa vart det ska.

Det enda jag avsåg att ifrågasätta var ditt påstående att det skulle gå bättre att "använda ascii-koderna".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det enda jag avsåg att ifrågasätta var ditt påstående att det skulle gå bättre att "använda ascii-koderna".

Ah ok. Men det kan jag bekräfta fungerar också.
Har beställt 2 gånger från samma engelska hemsida, första gången med vanligt ö och fick då ett ^ på min paket och andra gången med ascii koden och då blev det ett riktigt ö.
Kan givetvis inte garantera att det fungerar jämt men det har fungerat i vissa fall.