Permalänk

Problem/Missförstånd

Vissa personer säger att man inte kan räkna om man har tex en quad core 2,3 ghz som jag har , att man inte kan ta 2,3 x 4 och bara plussa ihop det så det blir 9,2 ghz.

Är det nån som vet hur man "räknar" ut det , eller är det så enkelt ?

Visa signatur

Primo Victoria

Permalänk
Medlem

Ja det är så enkelt, åtminstone om du använder ett operativsystem som stödjer 4 kärnor och om du spelar ett spel så ska det stödja 4 kärnor då kan processorn använda 4kärnor x 2.3ghz som du skrev.
Om man har 2,3ghz quad core så har juh varje kärna 2,3ghz att arbeta med så om processorn belastas till 100% så arbetar samtliga kärnor i max och då kan man väll säga att du får ut dom "9,2ghz" du pratade om.

Det finns väll inte så många program eller spel som har stöd för 4kärnor idag så därför utnyttjas inte en fyrkärning processor till max alla gånger.

Permalänk
Medlem

Plussa ihop är inge bra utan du har ju 2,3ghz men hos 4 kärnor i stället. Som jag har förstått det hela så kan jag förklara genom ett bilexempel ^^.

Om du har 4 bilar som var för sig toppar 100km/h. Om du plussar ihop dom så går inte bilen (där alla 4 sitter ihop) i 400km/h. Vilket är logiskt. Utan den toppar då 100km/h men på alla 4 bilar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

nej det går inte att räkna så är bara folk som inte vet vad dom pratar om som räknar ihop det och saknar all typ av förstålse hur en cpu + nordbrygga fungerar.
Och du får inte ut 9.2ghz även om alla 4st jobbar på 100% med programvara som är gjort för flera kärnor då det begränsas av bussen på moderkortet och ramminnet då en quadcore som du pratar om delar på ramminnet och allt annat. Hade du haft 4st singlecore cpuer med samma hastighet och lika mycket ramminne och länkat ihop dom så hade dessa 4a varit snabbare då den inte behöver dela på något

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Det är sällan så enkelt annat än i teorin och knappt ens då eftersom en viss del av cpukraften går åt till att distribuera mellan flera kärnor

Tror jag läste när det gällde SQL-beräkningar så grovt så sa man 100% av första proppen, 85% av andra proppen, 60% av tredje och bara 45% av fjärde.. men det var iofs några år sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
nej det går inte att räkna så är bara folk som inte vet vad dom pratar om som räknar ihop det och saknar all typ av förstålse hur en cpu + nordbrygga fungerar.
Och du får inte ut 9.2ghz även om alla 4st jobbar på 100% med programvara som är gjort för flera kärnor då det begränsas av bussen på moderkortet och ramminnet då en quadcore som du pratar om delar på ramminnet och allt annat. Hade du haft 4st singlecore cpuer med samma hastighet och lika mycket ramminne och länkat ihop dom så hade dessa 4a varit snabbare då den inte behöver dela på något

de slog ju min förklaring i alla fall ^^

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
nej det går inte att räkna så är bara folk som inte vet vad dom pratar om som räknar ihop det och saknar all typ av förstålse hur en cpu + nordbrygga fungerar.
Och du får inte ut 9.2ghz även om alla 4st jobbar på 100% med programvara som är gjort för flera kärnor då det begränsas av bussen på moderkortet och ramminnet då en quadcore som du pratar om delar på ramminnet och allt annat. Hade du haft 4st singlecore cpuer med samma hastighet och lika mycket ramminne och länkat ihop dom så hade dessa 4a varit snabbare då den inte behöver dela på något

Så med ett "muterat" moderkort så skulle en quadcore i praktiken kunna jobba som 4x single kärniga eller finns inte den kraften i en quadcore på samma sätt?

Permalänk

Kan en dual core på 2,4 GHz utföra beräkningar lika snabbt som en single på 4,8 GHz

Permalänk
Medlem

korvmannen om du hade tagit dig lite tid och läst vad som skrivits innan så hade du vetat om att svaret är nej....

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

jag fattar inte logiken där.
En dual core på 2,4GHz kan väl i teorin beräkna lika snabbt som en single på 4,8GHz. jag menar, en dual core har ju 2 kärnor där varje kärna kan räkna sin egna data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
jag fattar inte logiken där.
En dual core på 2,4GHz kan väl i teorin beräkna lika snabbt som en single på 4,8GHz. jag menar, en dual core har ju 2 kärnor där varje kärna kan räkna sin egna data.

för guds skull.. frekvensen är inte allt! finns annat som påverkar också. hur föklarar du då att an amd athlon 1.3gmz spöar skiten ur en pentium 4 2.0ghz?
EDIT: eller nej, lite nyare: i7 på 2.66 (quad) spöar amd phenom 2 på 3.0ghz (quad)

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

men för guds skull.
jag menar från samma grupp. Där vi eliminerar felkällor som cache, tillverkare osv.
Där den enda skillnaden är en extra kärna och annan klock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
men för guds skull.
jag menar från samma grupp. Där vi eliminerar felkällor som cache, tillverkare osv.
Där den enda skillnaden är en extra kärna och annan klock.

Nej. Anledningen är att oavsett hur väloptimerad kod du har för flera processorer så kommer det krävas processorkraft för att distribuera beräkningarna till de olika kärnorna och för att räkna ut vilken av dem som är ledig härnäst etc. Därför blir nettoförbättringen för varje extra kärna mindre än föregående.

Permalänk

ok då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Så sammanfattningsvis: Ju fler kärnor, och ju snabbare dessa kärnor arbetar, desto gladare blir man ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.