Permalänk
Medlem

Äkta eller fake?

Hej!

Har fått en hel del mail som jag är osäker över. Har tagit bort alla utom detta, som jag fick häromdagen.

Och det var skickat från blizzard@blizzard.com
Har varit in på blizzards hemsida och har inte hittat den här mailen.

Och det lustiga är att jag inte spelar WoW. Visst, jag testade på det gratis i 7 dagar eller vad det var för kanske ett år sedan och dom här mailen började komma för kanske 4-5 månader sedan eller så.

Vad tror ni? Är det spam eller är det äkta som hamnat fel?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Permalänk

Klar bluff.

Permalänk
Medlem

Spelar du som sagt inte WoW är det ju så klart fake. Sen blizzard@blizzard.com? WTF är det för konstig adress, hade mailet kommit från support teamet brukar ju adressen vara nåt i stil med support.blizzard@.com eller nåt. Det här skriker ju fake lång väg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jo, verkar som det. Går man in på adressen som står så ska den tydligen vara rapporterad eller liknande. Då får mailet ligga kvar bland skräpposten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

låter skumt.. jag skulle maila blizzards support och prata med dom för att va säker..
Men det där låter väldigt mycket som någon som försöker sno kontouppgifter

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

När jag lirade WoW så hade jag problem med mitt konto, då fick jag mail av följande adresser:
wowgmeu@blizzard.com
donotreply@blizzard.com
WoWaccountreviewEU@blizzard.com

Så dessa är säkra adresser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Botox
låter skumt.. jag skulle maila blizzards support och prata med dom för att va säker..
Men det där låter väldigt mycket som någon som försöker sno kontouppgifter

Orkar inte, jag spelar inte WoW och har inga planer på det heller så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makarov
När jag lirade WoW så hade jag problem med mitt konto, då fick jag mail av följande adresser:
wowgmeu@blizzard.com
donotreply@blizzard.com
WoWaccountreviewEU@blizzard.com

Så dessa är säkra adresser.

Då vet vi, thumbsup!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makarov
När jag lirade WoW så hade jag problem med mitt konto, då fick jag mail av följande adresser:
wowgmeu@blizzard.com
donotreply@blizzard.com
WoWaccountreviewEU@blizzard.com

Så dessa är säkra adresser.

Det är ypperligt enkelt att ange en falsk avsändaradress!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Det är ypperligt enkelt att ange en falsk avsändaradress!

Är det? Jag som trodde att det inte gick att bluffa :S

Alltså kan man inte lita på någonting alls?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Och även addressen dem ber dig skriva in e falsk + Blizzard skulle aldrig fråga om pass... Vill dem se det kan dem bara kolla upp det.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saber
Och även addressen dem ber dig skriva in e falsk + Blizzard skulle aldrig fråga om pass... Vill dem se det kan dem bara kolla upp det.

Jo, såg ju att adressen var falsk. Och det är väl bara för Blizzard att typ kolla i deras databas för att få fram lösenord osv?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har nyligen slutat med WoW och jag kan säkerligen säga att det där är fake, syns på långa, långa vägar.

En av de sämre "scamsen" faktiskt.

Som Saber nämnde så ber Blizzard ALDRIG om någon account information.

Det som Blizzard skickar på mailen är vanligtvis information, inte verifikation.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Är det? Jag som trodde att det inte gick att bluffa :S

Alltså kan man inte lita på någonting alls?

Grattis, du har nu lärt dig en av de viktigaste sakerna om livet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Grattis, du har nu lärt dig en av de viktigaste sakerna om livet.

+1

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk

Nu förstår man varför vissa får virus o annat i burken o blir hackade.

De är ju fake lång väg.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv

Ett sätt att veta att det är fake är att det inte står "EU" någonstans.

Allt som du får från blizzard, står det EU i.

www.wow-EUROPE.com osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
Nu förstår man varför vissa får virus o annat i burken o blir hackade.

De är ju fake lång väg.

Jag behandlar det som spam ja, även ifall det skulle kunna vara riktigt. Men nu vet jag helt säkert att det är spam

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

ja, min kompis gick på det där, sen var det någon som gick runt och sålde hans 10000000 timmars nötande gear, och gav pengarna till ngn annan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saber
... + Blizzard skulle aldrig fråga om pass... Vill dem se det kan dem bara kolla upp det.

Troligtvis inte då det förmodligen är krypterat/hashat. Däremot har du rätt i sak, de skulle aldrig fråga om det för de behöver aldrig använda ditt lösenord.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar wow kanske du inte vet men

****Blizzard kommer ALDRIG fråga efter ditt password.****

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paatrick
ja, min kompis gick på det där, sen var det någon som gick runt och sålde hans 10000000 timmars nötande gear, och gav pengarna till ngn annan

Din kompis är en sjukt gammal snubbe

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paatrick
ja, min kompis gick på det där, sen var det någon som gick runt och sålde hans 10000000 timmars nötande gear, och gav pengarna till ngn annan

Vissa lär sig helt enkelt på det svåra sättet. Hade han gjort som Ala_95 och skapat en tråd på Sweclockers hade han klarat sig.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Min kompis har fått mejl i ett helt år där det står att han ska svara med all sin kontoinformation. Han har skitit i det tills nu då han skrev ett trevligt mejl tillbaka,

Permalänk

kolla här: http://data.fuskbugg.se/skalman01/wow%20spam.jpg
Jag har fått liknande. När jag tryckte på länken, så kom jag till "www.worldofWAROcraft.com.. ett tappert försök till att Phisha mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Är det? Jag som trodde att det inte gick att bluffa :S

Alltså kan man inte lita på någonting alls?

Det där med att bluffa emailadresser är inte alls svårt. finns hemsidor till det, tex. hoaxXXXX.XX.XX. Jag skriver inte ut hela adressen då jag kanske bryter mot någon regel. Där kan man t.ex. skicka ett mail från valfri adress samt få svar tillbaks, helt sjukt läskigt är det.

Permalänk

att faka email adresser är sjukt lätt, man kan göra en php kod på 5minuter som skickar ett mail från vilken adress som helst :/

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Står det i mailet att man ska uppge kontouppgifter osv?
Så mycket har jag tydligen läst igenom det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spongie
Vissa lär sig helt enkelt på det svåra sättet. Hade han gjort som Ala_95 och skapat en tråd på Sweclockers hade han klarat sig.

JOvars, det hade han... han mistänkte dock inget. som tur var var blizzard goda männsikor och gav tillbaka hans items, men pengarna fick han bli utan

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är en jävla massa folk som lirar wow så är det ju inte så svårt att skicka ut random-mail och lyckas hitta dem, sedan när de skriver in deras kontouppgifter är det bara för nån annan jävel att logga in...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Så här ser min skräpinkorg ut just nu:
http://img693.imageshack.us/img693/20/wowfail.png

Allt är såklart fake. Började få dem förra månaden, jag har inte spelat på år och dessutom är jag väldigt "säker" med min email och lägger ej ut den någonstans, så därför känns det surt att den hamnat i någon spamlista.

Att fejka avsändaraddress är otroligt lätt, du kan själv prova det här:

http://fakesend.com/
http://deadfake.com/

Sedan är ofta emailen i HTML format, så en länk som ser ut att vara wow-europe är egentligen en maskerad fejksida.

Mitt tips till alla:
Gå in på sidan de länkar till och dubbelkolla att den redan är satt som farlig (om ni har firefox, och ett antivirus, man vet inte om det finns virus på sidorna med).
Sen trycker ni på Hjälp i firefox och sedan "rapportera webbförfalskning". på så sätt hjälper ni andra som kanske råkat ut för samma sak. Lycka till.